تکنولوژیویروس کرونا

آیا با نور فرابنفش ‌می‌توان ویروس کرونا روی سطوح گوشی‌ها را از بین برد؟

آیا با نور فرابنفش ‌می‌توان ویروس کرونا روی سطوح گوشی‌ها را از بین برد؟ اگرچه در ظاهر، گوشی‌های هوشمند تمیز و عاری از هرگونه آلودگی به نظر ‌می‌رسند، اما اگر دقیق‌تر و با کمک دستگاه‌های پیشرفته به آن نگاه شود، قطعا از وجود این حجم از آلودگی شگفت‌زده خواهید شد.

سطح گوشی‌های هوشمند، از ده‌ها هزار باکتری و ویروس میزبانی ‌می‌کند و شاید ویروس کرونا نیز در این جمع حضور داشته باشد. ویروسی که قادر است تا چند روز روی سطوح باقی و زنده بماند و به راحتی به بدن انسان منتقل شود.

البته ‌می‌توان از طریق مایعات ضدعفونی‌کننده، سطوح گوشی‌های هوشمند را تمیز کرد اما نباید فراموش کرد که این محلول‌ها ‌می‌توانند برای گوشی مضر باشند و منجر به خوردگی پوشش اولئوفوبیک بدنه آن شوند. ( برخی از برندهای گوشی مانند اپل اعلام کرده‌اند که کاربران می‌توانند از محلول‌های الکلی برای ضد عفونی گوشی استفاده کنند)

اما یک روش ساده‌تر و البته بی‌خطر برای تمیز کردن گوشی‌ها وجود دارد و آن استفاده از ضدعفونی‌کننده الکترونیکی نور فرابنفش است.

برخلاف دیگر روش‌ها که از مواد شیمایی برای پاکسازی سطوح از میکروب‌ها و ویروس‌ها استفاده ‌می‌شود، در این شیوه از نور فرابنفش برای این منظور بهره گرفته ‌می‌شود. حتما با نور فراننفش (UVA و UVB) آشنا هستید که از خورشید ساطع ‌می‌شوند و ‌می‌توانند منجر به ایجاد آسیب‌های پوستی برای پوست انسان شوند. اما شاید در مورد اشعه UVC کمتر شنیده‌اید. درواقع، UVC نیز همانند UVA و UVB، روی DNA باکتری‌ها، ویروس‌ها و همچنین سلول‌های پوستی اثر مخرب ‌می‌گذارد، اما کارکرد آن قوی‌تر از دو اشعه دیگر است.

هنوز اطلاعات زیادی در خصوص اشعه UVC در دست نیست چرا که توسط اتمسفر فیلتر شده و وارد زمین ن‌می‌شود. اما ‌می‌تواند به صورت الکترونیکی، این اشعه را تولید کرد؛ همانطور که هم‌اکنون از آن برای استریلیزه کردن حمل و نقل عمومی، کارخانه‌ها، ادارات و حتی آب‌های آشامیدنی استفاده ‌می‌شود.

ضدعفونی‌کننده‌های فرابنفش از اشعه UVC بهره ‌می‌گیرند و با کمک آن ‌می‌توانید براحتی گوشی‌های هوشمند خود را تمیز کنید. اندازه آن‌ها به قدری است که ‌می‌توان روی میز و یا هر شی دیگری قرار داد و انواع گوشی‌ها با ابعاد متفاوت را ضدعفونی کرد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوشی خود را درون یک محفظه و یا اتاقکی قرار دهید و دستگاه ضدعفونی‌کننده را روشن کنید و اجازه دهید تا سطح گوشی از آلودگی‌ها پاک شود. این کار را باید برای هر دو قسمت جلویی و پشتی گوشی انجام دهید تا دستگاه به طور کامل ضدعفونی شود.

این دستگاه قابل‌حمل بوده و از یک باتری قابل شارژ 5000 میلی‌آمپری بهره ‌می‌برد که ‌می‌تواند تا چند بار، انواع گوشی‌ها را ضدعفونی کند. ‌می‌توان از این دستگاه در هر مکانی استفاده کرد. اگرچه هنوز تحقیقات قابل استنادی در خصوص اشعه UVC و تاثیر آن بر ویروس کرونا از سوی محققان صورت نگرفته است. با این حال، طبق بررسی‌های پیشین، این اشعه ‌می‌تواند عملکرد ویروس‌های مشابهی همچون سارس و یا مرس را دچار اختلال کند.

منبع
iDropNews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا