تکنولوژی

ساخت باتری پروتونی ارگانیک که ظرف چند دقیقه شارژ می‌شود

محققان دانشگاه Uppsala موفق به طراحی و توسعه باتری پروتونی جدیدی شده‌اند که به طور کامل از مواد ارگانیک تهیه می‌شود و به نسبت دیگر باتری‌های موجود، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

این باتری از سرعت شارژ بالایی برخوردار است و ظرف چند دقیقه شارژ می‌شود. همچنین به گونه‌ای ساخته شده که در دماهای بسیار پایین نیز به خوبی کار می‌کند. اغلب باتری‌های موجود در بازار از قبیل مدل‌های لیتیوم-یونی از موادی ساخته می‌شوند که می‌بایست از زمین استخراج شوند و در نتیجه، به محیط زیست ضرر می‌زنند. از طرفی دیگر، معدوم کردن این باتری‌ها نیز به راحتی انجام نمی‌شود و دردسرهای خاص به خود را دارد.

چنین معایبی، محققان را بر این داشت تا تولید باتری ارگانیک و دوست‌دار محیط زیست را در دستور کار قرار دهند. باتری جدیدی که تامین مواد اولیه ساخت آن، بسیار آسان‌تر باشد. نتیجه این تلاش‌ها، منجر به تولید باتری جدیدی شد که طراحی آن با آنچه پیشتر دیده‌ایم، متفاوت است و از گروهی از عناصر ارگانیک به نام کینون‌ها استفاده شده است.

در این طراحی، الکترودها از پلیمرهای جامدی از کینون‌های خاص ساخته و در محلولی اسیدی و مایع، غوطه‌ور می‌شوند. این مایع نقش الکترولیت را ایفا می‌کند و به الکترون‌ها اجازه می‌دهد تا میان کاتد و آند در حرکت باشند. از آنجایی که در این طراحی یون‌های هیدروژن حاوی پروتون در رفت و آمد هستند، به این باتری‌ها، باتری پروتونی گفته می‌شود.

البته نباید انتظار داشت که از این باتری‌ها بتوان برای شارز گوشی‌های هوشمند و یا خودروها استفاده کرد چراکه باتری‌های پروتونی، کوچک بوده و از ظرفیت تقریبا 60 میلی‌آمپری برخوردارند. با این حال، دستاورد مذکور می‌تواند با توجه به ارگانیک و کم‌خطر بودن، کاربردها و مزیت‌های بیشتری به نسبت باتری‌های رایج داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا