عکاسیویروس کرونا

ویروس کرونا چه بر سر تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال آورده است؟

ویروس کرونا بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در این میان، تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال و به طور کل، تما‌می‌ افرادی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

به عبارتی دیگر، بسیاری از جلسات و گردهمایی که عکاسان از طریق آن‌ها امرار معاش ‌می‌کردند، لغو شده‌اند و بزرگ‌ترین رویداد سال یعنی المپیک 2020 توکیو نیز به تعویق افتاده است. از طرفی دیگر، رویدادهای حوزه عکاسی همانند فوتونیکا و NAB نیز بدلیل همه‌گیری ویروس کرونا و نگرانی‌های پیرامون آن، لغو شده‌اند و بدلیل تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها، روند تولید محصولات جدید نیز متوقف شده است.

اگرچه مقر بسیاری از تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال در کشور چین واقع شده و به نسبت دیگر کشورها، کمتر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است؛ اما کارخانه‌های این شرکت‌ها و بخش زیادی از فرآیند تولید محصولات در کشور چین واقع شده است، یعنی جایی که ویروس کرونا بخش زیادی از صنایع آن را تحت تاثیر و بسیاری از کارخانه‌ها را نیز به تعطیلی کشانده است.

همه این‌ها بر صنعت تولید دوربین، تاثیر منفی برجای ‌می‌گذارد؛ کسب‌وکاری که در طی سال‌های اخیر و بدلیل تولید گوشی‌هایی مجهز به دوربین‌های پیشرفته، بخش زیادی از فروش و درآمدهای خود را از دست داده و حال و روز خوبی هم ندارد. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیاندازیم به وضعیت شرکت‌های فعال در این حوزه و تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد آن‌ها.

سونی

سونی

سونی علاوه بر تولید سنسور دوربین برای محصولات خود، بخش زیادی از نیاز دیگر شرکت‌ها را نیز تامین ‌می‌کند که در این میان، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند جزو مشتریان پروپاقرص سنسورهای سونی به شمار ‌می‌روند.

اما سونی چندی پیش اعلام کرد که روند تولید سنسورهای دوربین این شرکت همانند گذشته ادامه دارد و ویروس کرونا، خللی را به آن وارد نکرده است. اما کرونا منجر به تعطیلی کارخانه‌های تولید دوربین این شرکت در مالزی شده است به طوری که این مساله ‌می‌تواند روند تولید دوربین‌های این شرکت را مختل کند.  از طرفی دیگر، افت تولید و فروش گوشی‌های هوشمند و تعطیلی فروشگاه‌ها ‌می‌تواند بر میزان درآمدهای کلی سونی در سه ماه‌های اخیر و همینطور هفته‌های آتی تاثیر منفی برجای بگذارد.

نیکون

نیکون

اوایل ماه مارس سال جاری، نیکون اعلام کرد که عرضه دوربین پرچمدار جدید DSLR این شرکت به نام D6 بدلیل شیوع ویروس کرونا تا چند ماه به تعویق خواهد افتاد. نیکون در آن زمان اعلام کرد که این دوربین احتمالا در ماه مه میلادی به ویترین فروشگاه‌ها اضافه خواهد شد. همچنین لنز 120-300mm با دیافراگم f/2.8 نیز به دلیل گسترش این ویروس، با چند ماه تاخیر عرضه خواهد شد.

با این حال، تعویق المپیک 2020 توکیو توانسته تا حدودی تاخیر عرضه دوربین D6 را برای این شرکت قابل تحمل کند چراکه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، منتظر عرضه این دوربین و خرید آن برای استفاده در این رویداد بزرگ ورزشی بودند.

همچنین با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، نیکون از مراکز ارائه‌دهنده خدمات محصولات خود خواست تا فعالیت خود را متوقف و هرگونه رویداد و یا گردهمایی را لغو کنند. تیم پشتیابی نیکون از طریق تماس‌های تصویری و یا ارتباط‌های ایمیلی در دسترس هستند که پاسخگوی سوالات کاربران خواهند بود.

کانن

کانن

کانن هنوز در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار این شرکت، اظهارنظری نکرده است. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تولید محصولات کانن به نسبت قبل کاهش یافته که ‌می‌تواند منجر به تاخیر در عرضه دوربین بدون آینده EOS R5 شود. همچنین در خصوص زمان عرضه دوربین Rebel T8i و لنز 24-200  میلیمتری RF که در تاریخ سیزدهم فوریه رونمایی شدند، هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است.

فوجی فیلم

فوجی فیلم

ویروس کرونا، تولید دوربین‌های X-T3 و X-T30 را تحت تاثیر قرار داده و تولید این دوربین به نسبت قبل کاهش یافته است. همچنین به گفته فوجی فیلم، دوربین X-T4 نیز حداقل تا ماه آوریل به بازار عرضه نخواهد شد و حتی ممکن است تا چند ماه بعد از آن شاهد ورود این دوربین به بازار نباشیم.

این شرکت حتی فروشگاه خود در شهر نیویورک و تعمیرگاه دوربین خود خود در نیوجرسی را به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده است. با این حال، فوجی فیلم اعلام کرده که بخش پشتیبانی این شرکت همچنان از طریق تماس، قابل دسترسی است.

سیگما

سیگما

سیگما یکی از معدود شرکت‌هایی است که تما‌می‌فرآیند تولید محصولات خود را در کشور ژاپن بنا نهاده است. اما برخی از قطعات مورد استفاده در دوربین‌های خود را از سایر شرکت‌ها تامین ‌می‌کند که ویروس کرونا، عملکرد این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار داده است. سیگما در این خصوص عنوان کرد که به دنبال پیدا کردن شرکت‌های جایگزین برای تامین نیازهای خود است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا