تکنولوژی

آیا کاهش کیفیت محتوای یوتیوب و نتفلیکس، از مصرف اینترنت کاربران می‌کاهد؟

اخیرا اتحادیه اروپا از دو پلتفرم تماشای ویدیوی یوتیوب و نتفلیکس خواست تا در روزهایی که ویروس کرونا بر جهان سایه انداخته، کیفیت ویدیوهای خود را به منظور کاهش ترافیک مصرفی کاربران، کم کنند.

اما سوالی که در اینجا بر ذهن نقش می‌بندد، این است که آیا واقعا این اقدام ضروری است؟ و آیا می‌تواند اثرگذار باشد؟

اگرچه اینترنت توانسته بسیاری از افراد را به کار در منزل ترغیب کند و کودکان را نیز از مدارس به خانه‌هایشان بفرستد و به صورت آموزش مجاری، دروس را فراگیرند؛ اما طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، این ویروس کرونا نیست که منجر به افزایش مصرف اینترنت کاربران شده، بلکه عرضه بازی Call of duty: Warzone بوده است.

شرکت BT که بزرگ‌ترین شبکه پهن‌باند بریتانیا را در اختیار دارد، گزارشی را منتشر و بر تاثیر اینترنت در مقابله با این بحران تاکید کرد. در این گزارش آمده است، از روز سه‌شنبه گذشته، یعنی زمانی که دولت بریتانیا از مردم خواست تا به صورت دورکاری و از منزل، کارهای خود را انجام دهند، میزان ترافیک روزانه اینترنت حدود 60 درصد افزایش یافته است. هووارد واتسون، مدیر ارشد فناوری و اطلاعات BT عنوان کرد که بار اضافی ایجاد شده، به خوبی قابل مدیریت است و اگر حجم ترافیک، فراتر از این هم برود، بازهم می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

آنچه در بریتانیا اتفاق افتاده را می‌توان به دیگر کشورهای اروپایی نیز تعمیم داد. نمودار زیر میزان ترافیک تبادل اینترنت در شهر مادرید اسپانیا در ماه گذشته را نشان می‌دهد.

کاهش کیفیت محتوای یوتیوب و نت‌فلیکس

در حالی که این نمودار، همین مساله را برای شهر میلان ایتالیا نشان می‌دهد؛ جایی که ویروس کرونا در آن، بیشتر از سایر کشورهای اروپایی افراد را مبتلا کرده است:

کاهش کیفیت محتوای یوتیوب و نت‌فلیکس

اگرچه میزان ترافیک مصرفی اینترنت در طی دو هفته اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته اما هنوز به آن نقطه‌ای که بتواند در شبکه اختلال ایجاد کند و یا برای دیگر کاربران دردسار ساز شود، نرسیده است.

کاهش کیفیت ویدیوها

بنابراین چرا اتحادیه اروپا از نتفلیکس و یوتیوب خواست تا کیفیت ویدیوهای خود را کاهش دهند؟ و این مساله چه تاثیری روی تجربه تماشای ویدیوها توسط کاربران بر جای خواهد گذاشت؟

بدون تردید، نتفلیکس و یوتیوب برای تامین‌کنندگان پهن‌باند، تقاضای زیادی را ایجاد می‌کنند. طبق گزارش‌های اخیر، نتفلیکس که بزرگ‌ترین سرویس پخش زنده جهان محسوب می‌شود، حدود 12.6 درصد از ترافیک اینترنت را در سال 2019 به خود اختصاص داد. برای یوتیوب نیز حدود 8.7 درصد اعلام شد که در مجموع، این دو شرکت یک پنجم از مجموع ترافیک مصرفی در جهان را به خود اختصاص دادند.

پخش زنده نتفلیکس با کیفیت بالا، بخش زیادی از اینترنت کاربران را مصرف می‌کند. این شرکت به کاربران خود توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید محتوایی را روی این پلتفرم با بالاترین کیفیت (اولترا اچ‌دی) ببینید، باید از حداقل سرعت اینترنت 25 مگابیت بر ثانیه برخوردار باشید. اما در کیفیت اچ‌دی، تنها یک پنجم این سرعت کفایت می‌کند.

به دنبال درخواست اتحادیه اروپا، نتفلیکس به طور دقیق مشخص نکرد که قصد دارد تا چه میزان از کیفیت محتوای خود بکاهد و تنها به ذکر این مورد بسنده کرد که مصرف پهنای باند کلی را تا 25 درصد تقلیل خواهد داد.

گفته می‌شود که نتفلیکس این کار را از طریق حذف کیفیت اولترا اچ‌دی انجام نخواهد داد، بلکه قصد دارد تا نرخ بیت را کاهش دهد که این کار منجر به کاهش نسبی کیفیت نهایی محتوای در حال پخش خواهد شد.

یوتیوب اما برای این منظور، کیفیت ویدیوهای در حال پخش خود بجای حالت بالاترین کیفیت (با توجه به سرعت اینترنت کاربر)، به صورت پیش‌فرض در حالت استاندارد قرار می‌دهد. البته امکان تغییر به حالت‌های دیگر نیز همچنان پیش روی کاربران قرار دارد و می‌توانند در صورت تمایل از سایر گزینه‌ها نیز استفاده نمایند.

اما مساله اصلی اینجاست که کاهش کیفیت ویدیوها برای بسیاری از کاربران و مشاهده‌کنندگان محتوا در این دو پلتفرم، احساس نخواهد شد چراکه اغلب این افراد از گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها برای تماشای محتوا استفاده می‌کنند و کاهش نرخ بیت، آنچنان تاثیری را روی کیفیت محتوای در حال پخش برجای نخواهد گذاشت.

حتی اگر این کاهش جزئی کیفیت، احساس هم شود، سوالی که بر ذهن نقش می‌بندد این است که چنین اقداماتی تا چه حد می‌توانند از مشکلاتی که این روزها بسیاری از مردم کشورهای جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بکاهد؟ بی‌تردید، قطره‌ای در دل یک اقیانوس هم نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا