تکنولوژی

پایان دوران طلایی نتفلیکس

به زودی دوران کابوس واری برای نتفلیکس شروع خواهد شد.

طی دهه گذشته، سهام این شبکه پخش آنلاین فیلم ، با افزایش 8500 درصدی روبرو بود. دستاوردهای نتفلیکس، به لطف جذب میلیون‌ها مخاطب شبکه‌های کابلی تلویزیون بود. بر اساس آمار منتشر شده، سال گذشته، نیمی از جمعیت آمریکا در سنین بین 22 تا 45، حتی یک لحظه هم شبکه‌های تلویزیونی را تماشا نکرده‌اند. و 35 میلیون آمریکایی نیز طی دهه گذشته، تماشای شبکه‌های کابلی از تلویزیون را به کل کنار گذاشتند.

اما حالا این شبکه محبوب، با واقعیت تلخی روبرو است.

دوران طلایی نتفلیکس به سر رسیده است. اگر جزو سهام داران این شبکه هستید، اخبار پیش رو برایتان دردآور خواهد بود.

تا چندی پیش، نتفلیکس تنها شبکه پخش آنلاین فیلم و سریال بود. این شبکه، با کمک تقریبا تمام شرکت‌های قدرتمند حوزه مدیا و رسانه، به موفقیت‌های خود دست یافته بود و تا مدت زمان زیادی، عملا هیچ رقیبی نداشت.

موسس نتفلیکس، Reed Hastings  تلاش زیادی برای توسعه این شبکه کرد و توانست روشی مبتکرانه و جدید برای اجاره و پخش فیلم‌ها سریال‌ها پیدا کند. همین روش، کلید برنده این شبکه بود.

در اوایل 2010، نتفلیکس با شرکت‌های بزرگی مانند دیزنی و ان‌بی‌سی نیز قرار داد بسته بود. این در حالی بود که هزینه اشتراک در این شبکه بسیار ناچیز محسوب می‌شد و طیف وسیعی از فیلم‌ها را به صورت آنلاین در اختیار مشتریانش قرار می داد.

به عبارت دیگر، نتفلیکس کسب و کار خود را به روی شهرت و محبوبیت فیلم‌ها و سریال های مختلف سوار کرد. کسب و کاری که خیلی زود رونق گرفت. این شبکه حالا 149 میلیون مشترک دارد و در دنیای پخش فیلم، شماره یک محسوب می‌شود.

اما دنیا همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد.

رقبای جدید برای نتفلیکس از راه رسیده‌‌اند. شبکه‌های مختلف سازنده رسانه‌ای، در حال کنسل کردن قرارداهای خود با نتفلیکس هستند و می‌خواهند تا با اتکا به روی سرویس‌های خود، کسب درآمد داشته باشند.

مرتبط: تفاوت اپل تی وی پلاس و نتفلیکس از زبان معاون اپل

این اتفاق ضربه مهلکی برای نتفلیکس محسوب می‌شود. مثلا شرکت دیزنی جدیدا سرویس Disney+ را معرفی کرده که اواخر سال جاری راه اندازی می‌شود. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ومعروف‌ترین سازنده‌های دنیای سینما و تلویزیون است و Disney+ بدون شک، خانه جدیدی برای بسیاری از فیلم‌های پر طرفدار تاریخ خواهد شد.

در طی سال جاری، سه فیلم به عنوان پر فروش‌ترین فیلم‌ها معرفی شدند: Avengers: Endgame، aptain Marvel و aptain Marvel که هر سه توسط دیزنی ساخته شده‌اند.

پر فروش‌ترین فیلم‌های سال 2018 نیز Black Panther، vengers: Infinity War و Incredibles 2 بودند که سازنده هر سه، بازهم دیزنی بوده است.

در سال 2017 نیز Star Wars: The Last Jedi، Guardians of the Galaxy 2 و Beauty and the Beast بوده. حدس بزنید که صاحب آنها کیست؟ بله دیزنی!

به جز سه فیلم جدید امسال، بقیه فیلم‌ها در حال حاضر روی نتفلیکس هستند. تا آخر سال جاری، بقیه فیلم‌های دیزنی نیز از لیست نتفلیکس خارج شده و علاقه مندان باید برای تماشای انها باید از سرویس Disney+ استفاده کنند.

هزینه اشتراک ماهیانه Disney+، 6.99 دلار است که تقریبا نصف هزینه ماهیانه اشتراک شبکه نتفلیکس است.

حذف بهترین‌های دنیای رسانه از نتفلیکس

مطالب شرکت دیزنی، تنها دل‌نگرانی نتفلیکس نیست. شرکت AT&T نیز قرار است شبکه پخش ویدیوی اختصاصی خود را در سال 2020 راه اندازی کند که هزینه ماهیانه‌ای مشابه نتفلیکس دارد.

شرکت اپراتوری AT&T، سرویس‌های موبایل ارائه می‌دهد اما در سال 2018، شرکت WarnerMedia را خریداری کرد و تبدیل به یکی از قدرتمندترین‌های دنیای رسانه شد. این شرکت همچنین، صاحب شبکه محبوب HBO نیز هست. سریال‌های پر طرفداری همچون   The Sopranos و Game of Thrones همگی از آن این شبکه هستند.

برگ برنده نتفلیکس تا کنون این بود که اولین شبکه‌ای است که تمام این مطالب را یکجا کنار هم جمع کرده و سیستم پخش مبتکرانه‌ای اتخاذ کرده بود. شیوه‌ای که تا پیش از آن ابداع نشده بود. اما حالا دیگران نیز با این شیوه آشنا شده‌اند و داستان عوض شده است. به زودی کاربران با تعداد زیادی شبکه پخش ویدیو روبرو خواهند بود و همین، دست آنها را در انتخاب بسیار بازتر می‌گذارد.

به زودی نتفلیکس، بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های خود را از دست می‌دهد. صحبت، فراتر از مطالب تنها یک شرکت، مانند شرکت دیزنی است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، پر تماشاترین مطلب در نتفلیکس، The Office  بوده است.

نتفلیکس، صاحب The Office نیست و این سریال از آن شرکت NBC Universal است.

NBC Universal نیز در حال راه اندازی سرویس پخش ویدیوی اختصاصی خود است و به زودی The Officeرا از روی نتفلیکس حذف خواهد کرد.

یکی دیگر از سریال‌های پر طرفدار نتفلیکس، سریال Friends بوده است که صاحب آن  WarnerMedia است. همانطور که در بالا اشاره شد، WarnerMedia را شرکت AT&T خریده است. این سریال هم تا سال 2020 از نتفلیکس حذف خواهد شد.

از دست دادن دو سریال پر طرفدار Friends و The Office، خبر تلخی برای نتفلیکس  است اما این تازه شروع داستان است.

طبق گزارش شرکت تحلیلی Jumpshot، بیشتر از نیمی از 50 فیلم و سریال محبوب در نتفلیکس، از آن شرکت‌هایی است که به زودی سرویس‌های پخش اختصاصی خود را راه اندازی می‌کنند. این یعنی، نتفلیکس در حال از دست بهترین‌هاست.

البته نتفلیکس هم بیکار ننشسته و تلاش زیادی می‌کند تا آرشیو اختصاصی خود را گسترش دهد. سال گذشته، این شرکت 12 میلیارد دلار در این زمینه خرج کرد و برنامه دارد که 15 میلیارد دلار دیگر نیز امسال صرف گسترش این آرشیو کند.

این شرکت تلاش می‌کند تا بیشتر به روی مطالبی تمرکز کند که صاحبان آنها شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی هستند. البته این کار برای نتفلیکس هزینه گزافی دارد. این شرکت برای اینکه بتواند برنامه‌های جدید به شبکه خود اضافه کند، وام‌های کلان گرفته است. طی سال گذشته، بدهی این شبکه افزایش 58 درصدی داشته و به 10.3 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سود این شبکه در سال گذشته، 1.2 میلیارد دلار بوده است.

متاسفانه، فرقی نمی‌کند که نتفلیکس چقدر خرج می‌کند. رقابت با شرکت‌های عظیمی همچون دیزنی یا AT&T، عملا کار بیهوده ای خواهد بود.

آیا نتفلیکس راه نجاتی دارد؟

سرمایه بازار نتفلیکس، تقریبا 165 میلیارد دلار است و سی‌امین شرکت عمومی-تجاری در آمریکا محسوب می‌شود.

از این به بعد، سرنوشت نتفلیکس در دست مطالبی است که خود می‌سازد یا مطالبی که از شبکه‌های تلویزیونی دریافت می‌کند. فرض کنیم که این شبکه موفق می‌شود که صدها مطلبی که مردم دوست دارند را تولید می‌کند. مشکل اینجاست که شرکت‌هایی که برنامه رسانه‌ای می‌سازند، حداقل 165 میلیارد دلار ارزش دارند.

در سال 2018، استودیوهای ساخت فیلم والت دیزنی، درآمد 10 میلیارد دلاری  و سود 2.98 میلیارد دلار داشتند.

برگ برنده‌ای که نتفلیکس دارد، تعداد عظیم مخاطبانش است. این شبکه 149 میلیون کاربر دارد. البته نگه داشتن این تعداد کاربر نیز خودش یک چالش بزرگ است.

بعید نیست نتفلیکس بتواند جان سالم به در ببرد اما بدون شک افول خواهد کرد. پس اگر به زودی، طی یک یا دو سال آینده، شاهد نصف شدن ارزش سهام این شرکت بودید، تعجب نکنید. دوران طلایی نتفلیکس به سر رسیده است.

منبع: فوربس

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا