تکنولوژی

هفتمین شرکت نوآور جهان؛ شاپیفای، پلتفرمی برای رقابت با آمازون

شاپیفای هفتمین شرکت نوآور جهان از میان پنجاه شرکت نوآور جهان به انتخاب مجله Fastcompany است.

شاید نام و آوازه شاپیفای به گوشتان خورده باشد؛ استارتاپی که در سال 2004 توسط توبیاس کوکته راه‌اندازی و بستری شد برای فروشگاه ها و افرادی که قصد فروش محصولات خود را داشتند. درواقع، شاپیفای اگرچه نتوانست به هدف اولیه خود یعن فروش آنلاین مستقیم محصولات دست یابد، اما توانست به لطف بازطراحی استراتژی خود، مجموعه‌ای از ابزارها و گزینه ها را در اختیار مشتریانی قرار دهد که قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را بدون نیاز به استخدان برنامه‌نویسان خبره دارند و همین مساله شاپیفای را در جهان به یکی از نوآورترین شرکت ها تبدیل کرده است.

با فراهم آوردن امکان راه‌اندازی سریع و البته بی‌دردسر وب‌سایت های فروش توسط شاپیفای، بسیاری از افراد و مجموعه ها به استفاده از خدمات این شرکت ترغیب شدند. برای مثال، کایلر جِنر، هنرپیشه و کارافرین امریکایی، توانست استارتاپ فروش محصولات آرایشی خود یعنی Kylie Cosmetics را که تنها چهار سال از راه‌اندازی آن می گذشت، با قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد دلار به شرکت بزرگ محصولات آرایشی Coty بفروشد و در سن 22 سالگی، به یک میلیاردر تبدیل شود.

نکته جالب در خصوص استارتاپ کایلی این بود که تنها 12 نفر به طور تمام‌وقت و پاره‌وقت با وی همکاری داشتند و مهم‌تر از آن، نقش شاپیفای در این بین بود که فروشگاه آنلاین استارتاپ کایلی بر مبنای آن طراحی شده بود.

درواقع، شاپیفای با بسیاری از استارتاپ ها و شرکت ها کار می کند و از این طریق، محصولات به دست خریداران می رسند. از جمله این استارتاپ ها می توان به Allbirds، Bombas، Brooklinen، Outdoor Voices و مواردی از این دست اشاره کرد.

ناگفته نمایند که وب‌سایت های فروش مجموعه های بزرگی همچون Budeiser، نیویورک تایمز و نستل نیز بر بستر شاپیفای کار می کنند. در حال حاضر، فروشندگانی از 175 کشور دنیا از امکانات شاپیفای استفاده می کنند که درآمد بالغ بر 1.6 میلیارد دلار را در سال برای این شرکت در سال 2019 به ارمغان آورده است. این رقم برای سال 2018 حدود 1.1 میلیارد دلار عنوان شده وبد.

طبق برآوردهای شرکت حسابرسی آمریکایی دیلویت، شرکت های استفاده‌کننده از خدمات شاپیفای، بالغ بر 2.9 میلیارد دلار کالا را به بیش از 25.5 میلیون نفر در سراسر جهان فروختند. این در حالیست که تراکنش های مالی این شرکت ها در سال 2018، برابر با 1.8 میلیارد دلار عنوان شد.

قطعا حجم معاملاتی که در از طریق شاپیفای صورت می گیرد، در مقایسه با غول این عرصه یعنی آمازون هرگز قابل مقایسه نیست، اما شاپیفای توانسته به افراد و یا شرکت های کوچک کمک کند تا فروشگاه آنلاین شخصی خود را بدون نیاز به دانش کدنویسی و یا پرداخت هزینه های زیاد به برنامه‌نویسان راه‌اندازی کنند و از این طریق، محصولات خود را عرضه کنند.

شاپیفای توانسته به افراد و یا شرکت های کوچک کمک کند تا فروشگاه آنلاین شخصی خود را بدون نیاز به دانش کدنویسی و یا پرداخت هزینه های زیاد به برنامه‌نویسان راه‌اندازی کنند
شاپیفای توانسته به افراد و یا شرکت های کوچک کمک کند تا فروشگاه آنلاین شخصی خود را بدون نیاز به دانش کدنویسی و یا پرداخت هزینه های زیاد به برنامه‌نویسان راه‌اندازی کنند

هرچه متقاضیان استفاده از خدمات شاپیفای بیشتر شدند، این شرکت نیز ابزارها و امکانات بیشتری را از قبیل سیستم های پرداخت و غیره در اختیار آن ها قرار داد. جالب اینجاست که شاپیفای طرحی را تحت عنوان Shopify Capital اجرا کرده که درواقع، به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، وامی را به منظور راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود پرداخت می کند و بازپرداخت این وام نیز از طریق فروش و درآمدهای آینده این کسب‌وکارها صورت خواهد گرفت. حتی وام های 200 دلاری نیز برای استارتاپ‌های نوپا به منظور راه‌اندازی فروشگاه های آنلاین پرداخت می شود که در نوع خود قابل توجه است. شاپیفای تاکنون بیش از 760 میلیون دلار وام در اختیار این شرکت ها قرار داده است.

شاپیفای همچنین تلاش می کند تا قابلیت های جدیدی را به پلتفرم خود اضافه کند؛ امکان چت و گفتگو یکی از ویژگی هاست که در سال 2019 راه‌اندزای شد و به کسب‌وکارها این اجازه را می دهد تا بتوانند بطور مستقیم و در لحظه، با مشتریان خود صحبت کنند.

همچنین در این پلتفرم، قابلیتی تحلیلی گنجانده شده که با کمک آن، افراد و کسب‌وکار می توانند به تحلیلی از میزان بازدید آگهی ها در شبکه های اجتماعی مختلف دست یابند و هزینه های تبلیغاتی خود را هوشمندانه صرف کنند. هارلی فینکلشتاین، مدیر ارشد عملیاتی شاپیفای معتقد است که این شرکت تنها یک بستر برای فروشگاه های آنلاین نیست، بلکه یک سیستم عملیاتی خرده‌فروشی در جهان است.

البته مدیران شاپیفای هنوز از برخی پروژه های جدید خود رونمایی نکرده‌اند و قرار است در آینده نزدیک، امکانات بیشتری در اختیار کسب‌وکارها و مشتریان قرار گیرد. شاپیفای اخیرا به خرید برخی از استارتاپ ها همانند 6 River System روی آورده که در زمینه فعالیت های رباتیک کار می کند و می تواند زمینه‌ساز تغییری جدید در این شرکت باشد.

فینکلشتاین در پایان می گوید که بجای تمرکز اقتصاد و تراکنش ها در یک مجموعه، شاپیفای تلاش کرده تا آن را در میان کسب‌وکارهای کوچک توزیع و امکان حضور فعال همه را در این عرصه فراهم کند.

این مطلب را از دست ندهید: چرا اسنپ نوآورترین شرکت جهان است؟

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا