فضا

پروژه «کویپر» آمازون برای رقابت با استارلینک کلید خورد

اولین ماهواره این پروژه به فضا پرتاب شد.

فردای اقتصاد – شرکت آمازون نخستین ماهواره‌های پروژه کویپر را به فضا پرتاب کرده که برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان است.

رقیب استارلینک دو ماهواره نخست از این پروژه را توسط راکت Atlas V که توسط گروه فضایی United Launch Alliance هدایت می‌شود را در مدار زمین قرار داده است. شرکت آمازون اعلام کرده که نخستین ارتباط با این ماهواره‌ها یکساعت بعد از پرتاب برقرار شده است.

هدف نهایی پروژه کویپر قرار دادن ۳۳۲۶ ماهواره در مدار پایینی زمین است تا از طریق آنها ارتباط اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت مشابه استارلینک به کاربران زمینی ارایه شود.

پرتاب دو ماهواره‌ KuiperSat-1 و KuiperSat-2 آزمایشی برای آمازون است تا میزان قدرت ارسال و دریافت سیگنال آنها مطمئن شود.

بر خلاف استارلینک که به سرعت در پروژه اینترنت ماهواره‌ای را پیش برده در آمازون این پروژه تاخیر طولانی داشته است.آمازون قرار بود پرتاب این ماهواره‌ها را یکسال قبل انجام دهد.

آمازون تا به حال چندبار وسیله پرتاب این ماهواره‌ها را تغییر داده و در نهایت تصمیم گرفته شد تا توسط راکت Atlas V این پرتاب صورت بگیرد.

بر اساس اطلاعاتی که آمازون در اختیار کمیسیون ارتباطات فدرال قرار داده آمازون قصد دارد تا نیمی از ماهواره‌های پروژه کویپر را تا سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند.

دوماهواره پرتاب شده نخست بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارند این در حالی است که پرتابگر Atlas V دارای ظرفیت به پرتاب چهل برابر وزن این دوماهواره به فضا بوده است.

برایان ویدن مدیر برنامه ریزی بنیاد امنیت جهانی که یک نهاد غیر انتفاعی در صنعت فضایی است گفته : انگار شما از یک تراکتور برای حمل چند چمدان استفاده کنید اما فکر نمیکنم که آمازون چاره دیگری داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا