تکنولوژی

اعتیاد به گوشی های هوشمند، شکل مغز را تغییر می‌دهد

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که اعتیاد به گوشی های هوشمند می‌تواند منجر به تغییر شکل فیزیکی مغز انسان‌ها شود.

پژوهشی اخیرا توسط محققان دانشگاه ‌هایبدلبرگ روی 48 نفر صورت گرفت که از میان آن‌ها 22 نفر با پدیده اعتیاد به گوشی های هوشمند گریبان‌گیر بودند. بررسی که روی اسکن MRI مغز این افراد انجام شد، نشان داد که اعتیاد به گوشی نیز می‌تواند همانند اعتیاد به مواد مخدر، منجر به بروز تغییراتی فیزیکی در مغز انسان‌ها شود. حتی این نتایج حاکی از آن بود که تاثیرات اعتیاد به گوشی، فراتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

پدیده اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به یک نگرانی بزرگ برای خانواده‌ها و همچنین متخصصان حوزه سلامت تبدیل شده و متاسفانه میزان استفاده و یا بهتر بگوییم اعتیاد به این دستگاه، روزبه روز در میان افراد در حال بیشتر شدن است.

این روزها، خانواده‌ها براحتی اجازه استفاده طولانی‌مدت از گوشی‌های هوشمند را به کودکان و افراد کم سن‌وسال می‌دهند که علی‌رغم همه شواهدی که پیشتر در خصوص ضررهای استفاده بیش از حد از این دستگاه‌ها منتشر شده، نتایج این تحقیق و بروز تغییر در مغز نیز مهر تاییدی می‌زند بر اثرات سوء نبود نظارت بر استفاده از این محصولات.

تصاویر MRI نشان می‌دهد که میزان ماده خاکستری در مغز افرادی که گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارند به نسبت افراد معمولی، کمتر است. همچنین قسمت‌های قشر اینسولار و قشر تمپورال مغز نیز تحت تاثیر این پدیده قرار می‌گیرد.

اعتیاد به گوشی‌‎های هوشمند، شکل مغز را تغییر می‌دهد

باتوجه به گسترش میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند در میان افراد، نتایج تحقیق اخیر هرگونه ادعا در خصوص بی‌ضرر بودن گوشی‌های هوشمند را زیر سوال می‌برد؛ بویژه برای آن‌هایی که مدام از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و رفتارهای اعتیادآمیز را از خود نشان می‌دهند.

در همین رابطه، اخیرا گروهی از سرمایه‌گذاران اپل از این شرکت خواستند تا تحقیقاتی را روی تاثیر اعتیاد به گوشی‌های آیفون روی کودکان انجام دهند. در پی این تحقیقات، اپل قابلیتی تحت عنوان اسکرین‌تایم را برای گوشی‌های آیفون خود عرضه کرد که امکان محدود کردن مدت زمان استفاده از گوشی را برای والدین فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا