تکنولوژیفضا

درخواست ناسا از بزرگان صنعت خودرو برای ساخت ماه‌نوردی پیشرفته

سازمان فضایی ناسا قصد دارد تا سال 2024 و در قالب برنامه آرتمیس (Artemis)، پای اولین زن را به سطح کره ماه باز کند. پروژه‌ای بلندپروازانه که فعلا در حال برداشتن گام‌های نخست خود است و به گفته جیم برایدنشتاین مدیر این پروژه، می‌تواند 50 سال بعد از آپولو، دستاورد بزرگی برای این سازمان و بشریت باشد.

حال ناسا در راستای تحقق این هدف، از تولیدکنندگان برتر صنعت خودرو خواسته تا در بخش‌های مختلف به کمک این سازمان بیایند. به گفته ناسا، این پروژه یکی از بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های این سازمان در طی سال‌های اخیر است و از آنجایی که بعد از فرود، جابجایی در سطح ماه نیز حائز اهمیت است، می‌بایست از کمک شرکت‌ها در این زمینه بهره گرفت.

محصولی که ناسا به دنبال آن است، یک خودروی رباتیک برای جابجایی انسان خواهد بود که بتواند از قدرت کافی برای حمل اجسام سنگین نیز برخوردار باشد. این سازمان دو درخواست برای ارائه اطلاعات را به شرکت‌های فعال در حوزه تولید خودرو و همچنین رباتیک ارسال کرده است.

در گذشته، فضانوردانی که در قالب ماموریت آپولو به ماه سفر کرده بودند، تنها توانستند حدود یک کیلومتر بر سطح این سیاره حرکت کنند. اما با تولید ماه نورد (Lunar Roving Vehicle)، فضانوردان می‌توانستند بسیار بیشتر از این‌ها در سطح ماه حرکت کرده و به اکتشافات خود بپردازند. در نتیجه، ویژگی‌های بیشتری از این سیاره برای دانشمندان فاش شد و بازدهی این ماموریت‌ها نیز به حد بالایی رسید.

پروژه آرتمیس اما قصد دارد تا پا را فراتر از این‌ها بگذارد و تلاش می‌کند تا بتواند به سطوحی از ماه دست یابد که تاکنون دست نخورده باقی مانده بودند. محققان ناسا قصد دارند تا در قالب این پروژه به قطب جنوب قمری دسترسی پیدا کنند.

ناسا ماه نورد پیشرفته

برای تحقق این خواسته، فضانوردان می‌بایست از وسیله نقلیه پشرفته‌تری استفاده کنند که هدایت آن در اختیار فضانوردان بوده، کابین آن باز باشد و از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و وسایل ارتباطی بهره‌مند باشد. همچنین این وسیله نقلیه می‌بایست به گونه‌ای طراحی شود که فضانوردان بتوانند در صورت نیاز، وسایل و چیزهایی را که می‌خواهند از سطح ماه برای مطالعه به زمین ببرند، با خود حمل کنند.

مارشال اسمیت، از مدیران ارشد ناسا در این رابطه عنوان کرد: بیشترین مسافتی که یک فضانورد با لباس‌های مخصوص خود می‌تواند بپیماد، کمتر از یک کیلومتر است. اما اگر ما بتوانیم وسیله نقلیه‌ای را در نزدیکی منطقه فرود در سطح ماه قرار دهیم، می‌توان اطلاعات و یافته‌های علمی‌به مراتب بیشتری را به نسبت سفرهای قبلی گردآوری کرد.

گفتنی است ناسا توانست طی پروژه آپولو در دهه 60 و 70 میلادی، اولین انسان‌ها را که همگی مرد بودند، روی سطح ماه فرود آورد. حال بعد از گذشت تقریبا 50 سال، این سازمان فضایی قصد دارد تا در قالب پروژه آرتمیس (الهه ماه در یونان)، اولین زن را نیز در کنار سایر مردان به ماه بفرستد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا