فضا

ناسا سقوط کاوشگر هند را بر روی سطح ماه تایید کرد

فضاپیمای ناسا در گردش خود به دور ماه موفق شد محل دقیق سقوط کاوشگر «ویکرام» هند را پیدا و تایید کند.

این کاوشگر کشور هند سپتامبر امسال حین فرود بر روی سط ماه به دلیل نقص فنی با سطح ماه برخورد شدیدی داشت. تصاویر ثبت شده توسط سفینه ناسا تایید می‌کنند که برخورد کاوشگر ویکرام با سطح ماه، با انفجار همراه بوده و آثار انفجار و ترکش‌های پرتاب شده به اطراف در این تصاویر به وضوح دیده می‌شوند.

کاوشگر ویکرام قرار بود به عنوان اولین سفینه از کشور هند سطح ماه را لمس کند. هند در گذشته یک ماهواره را به ماه فرستاده بود. سازمان هوا فضای هند امیدوار بود با ارسال ویکرام به ماه بتواند مطالعه دقیق و کاملی از سطح ماه و محیط آن داشته باشد. همچنین درون ویکرام یک خودرو تعبیه شده بود که قرار بود با حرکت روی سطح ماه جزئیات بیشتری از ساختار سطح این کره به‌دست بیاورد.

اما در جریان ماموریت ویکرام، زمانی که این کاوشگر تنها 2.1 کیلومتر از سطح ماه فاصله داشت، ارتباط خود را با مرکز کنترل سازمان تحقیقات فضایی هند از دست داد. ابتدا مشخص نبود چه اتفاقی برای کاوشگر ویکرام رخ داده و در روزهای بعد سازمان تحقیقات فضایی هند تمام تلاش خود را برای برقراری مجدد ارتباط با این کاوشگر انجام داد اما تلاش‌های این سازمان بی نتیجه ماند.

چند روز پس از این اتفاق مقامات این سازمان اعلام کردند کاوشگر ویکرام را بر روی سطح ماه مشاهده کرده‌اند اما هفته پیش این سازمان رسما اعلام کرد کاوشگر ویکرام به دلیل عملکرد ناقص ترمزهای هوایی هنگام فرود، برخورد شدیدی با سطح ماه داشته است.

محل سقوط کاوشگر ویکرام هند

حال تصاویر منتشر شده توسط محققان ناسا، این برخورد شدید را تایید می‌کنند. این تصاویر توسط ماهواره ناسا که از سال 2009 به دور ماه می‌چرخد ثبت شده است. محققین ناسا که دوربین این ماهواره را تحت کنترل دارند، ابتدا تصاویری از محل فرود کاوشگر هند را ثبت و منتشر کردند. با توجه به جزئیات تصاویر، دانشمندان احتمال دادند که ذرات پخش شده در اطراف این سایت مربوط به قطعات متلاشی شده کاوشگر باشد. پس از ثبت چند تصویر دیگر در شرایط نوری بهتر، ناسا رسما سقوط این کاوشگر موسسه تحقیقات فضایی هند را تایید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا