ایران

حقوق استارتاپ‌ها و قراردادهای ضروری کسب و کارهای نوپا

مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها در تمامی مراحل از جمله راه‌اندازی استارتاپ‌ها، پیشبرد و توسعه آنها، حفاظت از آن به‌خصوص در مرحله سرمایه‌گذاری وجود دارد. مسائلی مثل ثبت شرکت، ثبت اختراع برای یک محصول جدید، تنظیم قرارداد بین مؤسسان استارتاپ، صدور سهام و … از جمله مسائل حقوقی‌ای هستند که می‌تواند برای صاحبان این استارتاپ‌ها مشکل آفرین باشد. به همین خاطر آگاهی از حقوق استارتاپ‌ها می‌تواند مشکلات حقوقی را برای این افراد کاهش داده و مسیر هدف آنها را هموارتر سازد.

مسائل قانونی و حقوق استارتاپ‌ها یکی از بزرگترین چالش‌های یک کسب‌وکار نوپا است.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که کسب‌و‌کارهای نوپا در ایران با آن مواجه هستند، عدم تسلط کافی بر مفاهیم حقوقی و قوانین و مقررات مرتبط با راه‌اندازی کسب وکارهای نوین است، به طوری که حتی گاهی نقطه ضعف اصلی یک استارتاپ در مواجهه آن با معضلات حقوقی نمایان می‌شود. با توجه به آنکه اغلب تیم‌های یک استارتاپ از جوانانی هستند که در حوزه‌های فنی و صنعتی تخصص دارند و دانش حقوقی کافی را به همراه ندارند، برخی استارتاپ‌ها اهمیت وجود یک کارشناس یا مشاور حقوقی مسلط به قوانین کشور خود را به درستی درک نکرده و همین موضوع خطرات بزرگی برای کسب و کار نوپای آنان به همراه می‌آورد.

قراردادهای ضروری و مورد نیاز برای استارتاپ‌ها

تفاهم نامه بنیان گذاران، یکی از اولین و مهم‌ترین قراردادهای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا است. این قرارداد بین موسسین یک کسب و کار نوپا منعقد می‌شود و از طریق آن وظایف، میزان مشارکت و درصد سهام هریک از موسسین مشخص می‌شود.
ترم‌شیت سرمایه‌گذاری راه بسیار خوبی برای آغاز فرآیند سرمایه‌گذاری شما است. این برگه، یک سند انعطاف‌‌پذیر است که به شما اجازه می‌دهد شرایط پیشنهادی‌‌تان برای سرمایه‌گذاری را توضیح دهید.
قرارداد سها‌م‌داران، وضعیت رابطه میان سهام‌داران یک شرکت را مشخص می‌کند که به طور طبیعی در ابتدای راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید مشخص شده باشد.
بنیانگذاران استارتاپ از شروع کار تمام سهم شرکت را بین خود تقسیم می‌کنند اما اگر بنیانگذاری بخواهد که از شرکت جدا شود، شرکت حق این را دارد که درصد معینی از سهم را از او بازخرید کند. برای اینکه سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل نمایند که بنیان‌گذار دیگری تا انتهای مسیر در تیم خواهند ماند اقدام به امضای قرارداد وستینگ می‌نمایند.
قرارداد SHA یا توافق‌نامه سهامداران، یک قرارداد الزام‌ آور است که در واقع برای کنترل و مدیریت روابط میان سهام‌داران شرکت و برای مشخص کردن تعهدات و وظایف هر یک از آن‌ها تنظیم می‌شود.

آگاهی کافی در زمینه حقوق استارتاپ‌ها ندارم، راه حل چیست؟

سامانه خدمات حقوقی آنلاین وینداد با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، خدمات حقوقی منحصر به فرد، مقرون به‌صرفه و کاربردی را در بستر فضای آنلاین به فعالین اقتصادی وکسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. تیم حقوقی وینداد با توجه به شناختی که از فضای حقوقی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا دارد، مشکلات و نیازهای این حوزه را شناسایی کرده و سامانه‌ای آنلاین برای دسترسی بهتر به خدمات حقوقی پیاده‌سازی نموده ‌است.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از جمعی از حقوق دانان مجرب، آماده تنظیم و بررسی متن قراردادهای موردنیاز برای کسب‌وکار شما می‌باشد. در صورتی که نیاز به تن‍ظیم قراردادهای استارتاپ دارید، می‌توانید قبل از تنظیم و امضای قرارداد خود از مشاوره خصوصی کارشناسان حقوقی ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا