استارتاپگوناگونهواویهوش مصنوعی

آیا جنگ سرد تکنولوژیک بین چین و آمریکا رو به پایان است؟

نگاهی به قرارداد جدید امضا شده بین دولت چین و آمریکا

روز چهارشنبه هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا- دونالد ترامپ -قرار داد تجاری موقت جدیدی با دولت چین امضا کرد و حالا بسیاری امیدوارند با وجود این قرارداد، دولت‌های چین و آمریکا اولین قدم‌های خود در راستای پایان جنگ تجاری دوساله بین این دو کشور را بردارند.

رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، روز چهارشنبه هفته گذشته قرارداد موقت جدیدی با دولت چین امضا کرد. قراردادی که بسیاری، مشتاقانه منتظر آن بودند. با امضای این قرارداد، امیدها پیرامون توقف جنگ تجاری 18 ماهه بین این دو کشور و بازگشت به شرایط نرمال و معمولی، افزایش یافته است.

اما با وجود اینکه این پیمان می‌تواند برخی از خصومت‌های واضح را به خصوص در حوزه‌های کشاورزی و اقتصادی کنار بزند، اما بر اساس نظر متخصصین، نباید انتظار داشت که تاثیر زیادی به روی کشمکش‌های شدید این دو کشور پیرامون حوزه تکنولوژی داشته باشد.

شرکت‌های آمریکایی مدت‌هاست که به دلیل عدم وجود حق و حقوق محافظتی مربوط به مالکیت معنوی محصولات خود در چین، شاکی هستند. به علاوه، از آنجاییکه تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و ارتباطات بدون سیم، برای بسیاری از حوزه‌ها ازجمله ارگان‌های حفاظتی یا رشد اقتصادی ملی، مهم و حیاتی شده‌اند، رقابت بین آمریکا  و چین نیز در حوزه تکنولوژی، تبدیل به یک جنگ سرد تمام عیار شده است.

البته به گفته متخصصین حوزه تکنولوژی، قرارداد جدید می‌تواند خبرهای خوبی در رابطه به افزایش قوانین حفاظتی پیرامون مالکیت معنوی محصولات شرکت‌های آمریکایی به همراه داشته باشد. در این قرارداد جدید، اشاره شده که چین موظف است نسبت به دزدی تکنولوژی‌ها و اطلاعات سری  مربوط به شرکت‌های آمریکایی، حساسیت و سخت گیری بیشتری اعمال کند. اما نحوه عملکرد دولت چین در رابطه با این شرط، محل بحث است.

علاوه بر این، این قرارداد هیچ اشاره به مواردی نکرده که تا به امروز، آتش جنگ سرد تکنولوژیک بین این دو کشور را دامن می‌زده است مانند مشکلات مرتبط با حفاظت زنجیره تامین(supply chain) و استفاده اخلاقی از تکنولوژی‌های پیشرفته حوزه امنیت.

Adam Segal یک متخصص امنیت سایبری در شورای روابط خارجی(Council of Foreign relations) است و معتقد است که این توافق‌نامه، تاثیر زیادی بروی کاهش تنش بین دو کشور نداشته است:« این قرارداد تاثیر زیادی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی یا هواوی و بحث رقابت بر سر 5G ندارد. هنوز هم مقامات کاخ سفید خواهان این هستند که توسعه تکنولوژیک چین آهسته‌تر شده و فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند هواوی همچنان محدود است. هنوز شاهد این هستیم که کنترل‌های زیادی به روی روابط تجاری تکنولوژیک در مورد شرکت هواوی و در کل، در روابط با خود دولت چین، اعمال می‌شود.»

اما چرا نمی توان امید زیادی به این قرارداد جدید داشت. نظر متخصصان را بخوانید:

جنگ بر سر 5G با هواوی

Ren Zhengfei، مدیر عامل هواوی

اردیبهشت گذشته آمریکا، شرکت چینی هواوی را به لیست سیاه خود اضافه کرد و بر اساس قانون جدید، شرکت‌های آمریکایی اجازه فروش قطعات و محصولات خود را به این شرکت نداشتند. هواوی، دومین شرکت بزرگ حوزه تولید گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و در حوزه تجهیزات شبکه‌های موبایلی، حرف اول را در دنیا می‌زند. به همین دلیل، چنین قانونی تاثیر وحشتناکی برای این شرکت و سیستم‌های وابسته به همراه می‌داشت.

به علاوه، از آنجاییکه شرکت هواوی ارتباطات نزدیکی با دولت چین داشت، از سوی آمریکا به دزدی، کلاهبرداری و تهدید سیستم امنیت ملی آمریکا و شرکت‌های آمریکایی متهم شد. به همین دلیل، شرکت بزرگی همچون گوگل، تمام ارتباطات خود با دومین شرکت بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند را قطع کرد و دسترسی این شرکت را به سیستم عامل اندروید محدود کرد.

جدیدا نیز آمریکا از متحدین خود-مانند انگلستان- درخواست کرده که هواوی را تحریم کرده واجازه دسترسی این شرکت به زیرساخت‌های پروژه‌های 5G را ندهند.

رقابت برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی

تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های تکنولوژیک چینی، در سال 2019 گسترش پیدا کرد و در ماه اکتبر(مهر ماه) 28 شرکت چینی دیگر نیز، وارد لیست سیاه شدند. در بین این 28 شرکت، 8 شرکت اصلی در حوزه تکنولوژی نیز وجود داشت، از جمله سه استارت آپ هوش مصنوعی به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار(یکی از شرکت‌ها به نام SenseTime ، در آن زمان با ارزش بیش از 4.5 میلیارد دلار، با ارزش ترین استارت‌آپ حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شد).

دپارتمان بازرگانی آمریکا اعلام کرد که شرکت‌هایی که نام آنها در این لیست قرار گرفته، اتهام نقض قوانین بشر را همراه دارند زیرا پروژه‌هایی به آنها نسبت داده شده که در آنها سرکوب مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های کشور چین انجام شده است.

طبق گزارش ماه ژانویه روییترز، همچنین از بین 20 موسسه آکادمیک فعال در حوزه احتراعات هوش مصنوعی، 17 موسسه از آن کشور چین است. تمام اینها نشان از این دارد که کشور چین در حوزه هوش مصنوعی حرف های زیادی برای گفتن دارد و این مطلوب آمریکا نیست.

چین، خطر بالقوه سایبری برای آمریکا

چین همچنین احتمال حمله سایبری به شرکت‌های آمریکایی را رد نمی‌کند و مدعی است که این مورد، ربطی به مسائل تجاری ندارد.

این مورد نیز، جنجال و کشمکش زیادی بین این دو کشور ایجاد کرده و باعث شده که تنش بین دو کشور چین و آمریکا به قوت خود باقی بماند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مقامات چینی هرگز قولی بابت خودداری از هک شرکت‌های آمریکایی و دزدیدن اطلاعات معنوی این شرکت‌ها نداده‌اند و مدعی هستند که این مسئله، به تجارت ربطی ندارد.

مسئله هک و جاسوسی سایبری شرکت‌ها، مدت‌هاست که از عوامل افزایش تنش بین این دو کشور بوده است. در سال 2018، دولت ترامپ اعلام کرد که دولت چین، عهدی که در زمان دولت اوباما (مبنی بر توقف حملات سایبری روی شرکت‌های آمریکایی) بسته را نقض کرده است.

چین، تمایل به استقلال دارد

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، در ماه دسامبر، دولت مرکزی چین دستور داده که شرکت‌های عمومی باید به سمت بهره برداری از نسخه‌های بومی(چینی) نرم افزارها، کامپیوترها و سرویس‌ها قدم بردارند. بر اساس گفته متخصصان، این دستور نتیجه استقلال خواهی چین و دوری گزینی از  کشورهای متخاصم و رقیب است.

منبع: بیزنس اینسایدر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا