تکنولوژی

جنگ ترامپ با هواوی و چین می‌تواند به بالکانیزه کردن جهان تکنولوژی منجر شود

بنیانگذار هواوی : بچه‌های من آیفون دارند

به نظر می‌رسد یکی از تاثیرات تحریم هواوی توسط دونالد ترامپ در خود چین اتفاق بیفتد جایی که باعث ایجاد احساسات ناسیونالیستی بیشتر در میان چینی‌ها شود. طی ماه‌های اخیر فروش آیفون در این کشور با کاهش روبه رو شده در حالی که محصولات هواوی با افزایش فروش روبه رو هستند. حالا می‌توان شعارهای میهن پرستانه را پشت فعالیتهای شبکه اجتماعی شرکتها مشاهده کرد.

اینها چیزهای تعجب آوری نیست اما بخشی از روندی نگران کننده است. اینها آخرین نشانه از این است که سیاست‌های خارجی آمریکا و به ویژه تنش‌های موجود با چین می‌تواند منجر به تهدیدهایی در جهان فناوری و محدود کردن صنعت به رشد در پشت مرزها شود.

Zvika Krieger رییس بخش سیاستگذاری تکنولوژی مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید ما از چند جهت شاهد بالکانیزه کردن تکنولوژی هستیم.

( توضیح:  بالکانیزاسیون (Balkanization) یا بالکانی شدن تقسیم یک کشور چندقومی یا چندملیتی به کشورهای کوچکی است که از لحاظ قومیتی همگن هستند. بالکانی شدن امروزه به هنگام جنگ داخلی در کشورهای چندملیتی نیز استفاده می‌شود. این واژه در زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی و به ویژه بالکان ساخته شد)

اگر این روند ادامه یابد شرکتها باید برای بازارهای مختلف محصولات مختلف ایجاد کنند و این باعث واگرایی می‌شود رییس بخش سیاستگذاری مجمع جهانی اقتصاد

 

او می‌گوید اگر این روند ادامه یابد شرکتها باید برای بازارهای مختلف محصولات مختلف ایجاد کنند که این باعث واگرایی و جدایی بیشتر ( شرکتها )‌از هم خواهد شد.

Krieger می‌گوید: این کار تاثیر دلسرد کننده‌ای روی نوآوری خواهد داشت، که در آن شرکت‌های دیجیتال دیگر نمی‌توانند با همان سهولت و سرعت که دهه گذشته در سطح جهان رشد کرده‌اند، به اینکار ادامه دهند.

هواوی : اعتماد به زنجیره تامین قطعات الکترونیکی از بین رفت

مدیران هواوی در گزارشی که در نسخه  چاپی نشریه MIT Technology Review گفته‌اند که این شرکت از این طوفان به سلامت خارج خواهد شد اما اعتقاد دارند هر چه اتفاق بیتفد اقدامات ترامپ باعث افزایش ریسک و تقسیم جهان تکنولوژی شده است چیزی که ناشی از عدم اعتماد به یکزنجیره تامین جهانی قطعات الکترونیکی است.

وینسنت پنگ معاون ارشد و مدیر ارتباطات سازمانی هواوی می‌گوید: این یک خطر واقعی است.  استانداردهای مختلف، اکوسیستم‌های مختلف، تکنولوژی‌های مختلف کل دنیا را به آشفتگی می‌کشاند.

شما در کوتاه مدت به هواوی صدمه می‌زنید اما در بلند مدت کل زنجیره تامین آمریکا و صنعت آمریکا صدمه خواهد خورد. یک مدیر ارشد هواوی

 

او می‌گوید : شما در کوتاه مدت به هواوی صدمه می‌زنید اما در بلند مدت کل زنجیره تامین آمریکا و صنعت آمریکا صدمه خواهد خورد.

به خصوص با اخبار بدتر و بدتری که هر روز در مورد هواوی به گوش می‌رسد اوضاع بدتر خواهد شد.

هفته گذشته دولت ترامپ شرکتهای آمریکایی را از استفاده تجهیزات ساخت خارج که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند را منع کرد. سپس فشار را افزایش داد و شرکتهای آمریکایی را از تامین فناوری‌های مورد نیاز هواوی منع کرد مگر اینکه اجازه دولت آمریکا را داشته باشند. این محدودیت به خصوص شامل تامین حیاتی تراشه‌های پیشرفته و دیگر قطعات مورد نیاز این شرکت می‌شد.

خیلی زود شرکتهای اینتل، کوالکام ، Xilinx و برادکام همکاری خود با هواوی را متوقف کردند. موضوع جدی‌تر شد وقتی اعلام شد شرکت ARM که مقر آن در بریتانیاست که لایسنس پردازنده برای گوشی‌های موبایل را صادر می‌کند از کارکنانش خواست که ارتباط خود را هواوی را محدود کنند.

البته پیش ازاینها گوگل هم اعلام کرده بود که دیگر اجازه استفاده از اندروید روی گوشی‌های هواوی را نخواهد داد و گوگل استور قادر به کار روی گوشیهای هواوی نخواهد بود.

چنین‌ اقداماتی بالقوه برای نابود کردن هواوی کافی هستند هرچند دولت ترامپ با دادن یک مهلت 90 روزه اجرای آنها را به تعویق انداخته است.

مرتبط: فشار آمریکا به کره جنوبی برای حذف هواوی

هواوی می‌گوید که به اندازه کافی پردازنده در انبارهای این شرکت ذخیره شده و سیستم عملیاتی خود را برای مواجهه با چنین سناریویی توسعه داده است اما اکثر کارشناسان تردید دارند که این شرکت همه فناوری‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشد.

چین برای دهه‌ها تلاش کرده تا صنعت تراشه سازی را توسعه دهد تجهیزاتی که بتواند بر اساس آن صنعت موبایل و تجهیزات 5G روی آن تکیه کند.

هواوی در یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی روی تحقیق و توسعه انجام داده و بدون شک لیدر بازار 5G است. این شرکت همچنین در حال ساخت قابلیت‌های قوی در حوزه‌های دیگری چون هوش مصنوعی است.

دولت ترامپ می‌گوید که تجهیزات شبکه نسل پنجم هواوی قابلیت جاسوسی دارد اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه هواوی عمدا مسیری برای دسترسی دولت به این تجهیزات گذاشته باشد به دست نیامده هرچند مقامات آمریکایی معتقدند دولت چین می‌تواند به سادگی این شرکت را وادار به اینکار کند. چنین سوظنی در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده و به نظر نمی‌رسد حتی با تغییر دولت ترامپ از بین برود.

دولت آمریکا اخیرا تمرکز خود را روی این موضوع افزایش داده و می‌خواهد شرکتهای آمریکایی را از تامین فناوری برای دو شرکت Hikvision Digital Technology و رقیبش  Zhejiang Dahua منع کند. آمریکا معتقد است چین از تجهیزات این دو شرکت برای سرکوب اقلیت مسلمان درغرب این کشور استفاده کرده است.

بی اعتمادی یا ترس از چین

استراتژی ترامپ به طور همزمان وادارکردن چین به تعدیل تعرفه‌ها و محدود کردن پیشرفت‌های چین در حوزه تکنولوژی است اما رویکرد کلی عدم اعتماد وسیع‌تر به چین و آینده آن را نشان می‌دهد. مثلا اخیرا دولت آمریکا از طریق طولانی کردن فرآیند دریافت ویزا،  تحصیل دانشجویان چینی در رشته‌های مربوط به فناوری‌های پشرفته را در دانشگاه‌های برتر ایالات متحده دشوار کرده است.

پریستون مک آفی که تا همین اواخر به عنوان اقتصاددان در مایکروسافت کار می‌کرد می‌گوید این اقدام آمریکا برای نوآوری بسیار بد خواهد بود چراکه اختلافات تجاری و کاهش مهاجرت باعث کاهش جریان سرمایه و نیروی انسانی می‌شود و این کارآیی را ( در صنعت )‌کاهش می‌دهد.

این اقدام آمریکا برای نوآوری بسیار بد خواهد بود چراکه اختلافات تجاری و کاهش مهاجرت باعث کاهش جریان سرمایه و نیروی انسانی می‌شود پریستون مک آفی – اقتصاد دا ن

 

به گفته مک آفی این موضوع به خصوص برای استارتاپها تاثیر بدتری دارد چراکه شرکتهای چند ملیتی انعطاف‌پذیری بیشتری باری انتقال دانش و تحقیق و توسعه در سراسر جهان دارند.

به رغم رشد روحیه ناسیونالیستی در چین مدیرعامل و بنیانگذار هواوی یعنی Ren Zhengfei می‌گوید که رقبای آمریکاییش اش را دوست دارد.

او در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بچه‌های من گوشی اپل را به گوشی‌های هواوی ترجیح می‌دهند. ما نمی‌توانیم به سادگی بگوییم اگر کسی از محصولات هواوی استفاده کند وطن پرست است و اگر نکند نیست. مردم در نهایت محصول مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند مهم این است که سیاست باید از این ( فضا ) خارج شود.

موضوعی که محال به نظر می‌رسد.

بیانیه رسمی هوآوی در پاسخ به گوگل

آمریکا ممنوعیت معامله با هواوی را سه ماه تعلیق کرد

 

منبع
technologyreview

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا