آپاراتایران

دامنه اینترنتی آپارات به دلیل تحریم‌های فناوری از کار افتاد + به روز شده

شکوری مقدم: کاش فقط درگیر تحریم بودیم

بروزرسانی: ساعاتی پیش محمدجواد شکوری، مدیرعامل آپارات در توییتر خود از رفع مشکل دسترسی به سرویس آپارات خبر داد. همانطور که در توییت زیر مشاهده می‌کنید، آپارات موفق شده در کمتر از 10 ساعت دامنه خود را با موفقیت انتقال دهد. به گفته شکوری این سرویس در حال حاضر بدون مشکل برای تمامی کاربران در دسترس است.

سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو آپارات از دقایقی پیش به دلیل از کار افتادن دامنه اینترنتی از دسترس خارج شده و به گفته‌ مدیرعامل آپارات، علت این اتفاق تحریم‌های بین‌المللی است.

شرکت خدمات دهنده دامنه اینترنتی آپارات enom است که میزبانی دامنه بسیاری از سایتهای ایرانی را برعهده دارد.

البته این اختلال در برخی از اپراتورها به صورت مقطعی وجود دارد و شواهد نشان می‌دهند که برخی از کاربران بدون مشکل می‌توانند به این سرویس دسترسی داشته باشند که احتمال داده می‌شود کش باشد.

در ادامه می‌توانید وضعیت این اختلال را در رادارهای ابر آروان مشاهده کنید.

اختلال آپارات رادار ابر آروان

در همین راستا محمد جواد شکوری، مدیر عامل صبا ایده (آپارات) در اکانت توییتر خود علت اصلی این اتفاق را تحریم‌ها عنوان کرده است.

شکوری مقدم نوشت: «‏متاسفانه بدلیل اعمال تحریم‌های بین المللی از طرف شرکت ثبت کننده دامنه، آپارات بدون اطلاع قبلی، ناگهان از دسترس خارج شد. در حال انتقال به شرکت ثبت دامنه جدید هستیم، امیدواریم این فرایند بیش از یک روز زمان نبرد. کاش فقط درگیر تحریم بودیم!»

اختلال دسترسی به سرویس آپارات از صبح امروز آغاز شده و حال باید دید تیم فنی آپارات قادر به حل این مشکل و انتقال آپارات به شرکت ثبت دامنه جدید در کمتر از 1 روز خواهد بود یا خیر.

هرچند تحریمهای اینترنتی تا پیش از این مشکلات بسیاری را برای کسب و کارهای بخش تکنولوژی ایران به وجود آورده اما این نخستین بار است که یک سایت پربازدید ایرانی به خاطر تحریم‌ها، کنترل خود روی دامنه اینترنتی را از دست میدهد. حذف دسترسی آپارات به دامنه اینترنتی این نگرانی را هم به وجود آورده که سایر شرکتهای تکنولوژی ایرانی هم ممکن است دچار چنین مشکلاتی شوند.

سابقه تحریم‌های اینترنتی ایرانیان

تحریم‌های اینترنتی طی سالهای اخیر رشد فزاینده‌ای گرفت و در اسفند ماه سال 97 بسیاری از اپلیکیشنهای کسب وکارهای ایرانی توسط اپل و به دلیل تحریم‌های فناوری از کار افتادند. 

در گام اول اپلیکیشنهایی چون آپ ، تپسی، دیجی‌کالا ، اسنپ ، الوپیک، اسنپ مارکت، اسنپ فود، ریحون، پلاک، تیوال، سینما تیکت، پیاده ،  دیجی استایل ، همراه من ، رای چت، استادکار  و … از کار افتادند و به تدریج تمامی اپلیکیشنهای بانکها هم شامل این تحریم‌ها شد.

حدود دوسال قبل این شرکت بسیاری از اپلیکیشنهای ایرانی را که از داخل آنها پرداخت انجام می‌شد را مسدود کرد.

ماجرایی که از آن به عنوان جنگ اپل با اپلیکیشنهای ایرانی و کسب وکارهای ایرانی تعبیر شد. 

مرتبط: اسلک بدون هشدار و مهلت تمام ایرانیان را تحریم کرد

مرتبط: سناریوهای تحریم اینترنتی ایران

چندی پیش مدیر سایت vpn.com از ترامپ خواست تمامی دامنه‌های اینترنتی ایرانیان را مشمول تحریم‌ها کند.  ( حتی دیدن این لینک با آی پی ایران هم مشمول تحریم‌های اینترنتی شده است )

بسیاری معتقدند که تحریم‌های اینترنتی صرفا کاربران ایرانی یا کسب و کارهای ایرانی را هدف گرفته و بیشترین تاثیر را روی کاربران عادی می‌گذارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا