استارتاپ

اپلیکیشنهای ایرانی در تحریم جدید اپل از کار افتاده است

با از کار افتادن سیب اپ، مسیر دورزدن اپل استور از این طریق بسته شده است

تقریبا همه اپلیکیشنهای ایرانی که از سیب‌اپ برای نصب آی و اس استفاده می‌کردند از کار افتاده‌اند.

دلیل آن هنوز دقیقا مشخص نشده است : برخی معتقدند که اپل متوجه شده اپلیکیشنهای ایرانی که پیش از این آنها را به دلیل تحریم مسدود کرده بود از طریق سیب‌اپ به نوعی آن تحریم را دور می‌زده‌اند.

برخی دیگر می‌گویند دلیل این موضوع بحث از کار افتادن پلیکیشنهای اینترپرایز است که طی هفته های اخیر بسیار داغ شده است. با از کار افتادن اکانت اینترپرایز سیب اپ همه اپلیکیشنهایی که از این مسیر استفاده می‌کردند از کار افتادند.

موج مسدود کردن اپلیکیشنهای ایرانی از دیروز آغاز شد و امروز تعداد زیادی از اپلیکیشنها به همین دلیل مسدود شده‌اند.

اپلیکیشنهایی چون آپ ، تپسی، دیجی‌کالا ، اسنپ ، الوپیک، اسنپ مارکت، اسنپ فود، ریحون، پلاک، تیوال، سینما تیکت، پیاده ،  دیجی استایل ، همراه من ، رای چت، استادکار  و … از کار افتاده است.

همچنین اپلیکیشن اغلب بانکهای ایرانی مثل بانک ملی ، بانک ملت ، بانک مهر و … کار نمی‌کنند.

سایت سیب اپ از صبح امروز بدون توضیحی با یک پیغام فعلا در دسترس نیست هم از کار افتاده است.

سایت سیب اپ از کار افتاده

تکرار تحریم های اینترنتی

این برای نخستین بار نیست که اپل اپلیکیشنهای ایرانی را مسدود می‌کند.

حدود دوسال قبل این شرکت بسیاری از اپلیکیشنهای ایرانی را که از داخل آنها پرداخت انجام می‌شد را مسدود کرد.

ماجرایی که از آن به عنوان جنگ اپل با اپلیکیشنهای ایرانی و کسب وکارهای ایرانی تعبیر شد. 

بعد از آن اپلیکیشنهای ایرانی به ناچار به سراغ مسیرهای نامتعارف  دیگری – به جای مسیر مستقیم ثبت در اپ استور – رفتند.

سیب اپ تلاش می‌کرد خلا نبود یک فروشگاه اپلیکیشن در حوزه آی او اس را پر کند و طی دو سال اخیر هم تقریبا نقشی مشابه مارکت بازار در فضای اندروید ایران بازی کند.

اما مشکل آنجاست که اپل به خاطر اکوسیستم بسته خود مشابه گوگل نیست و سیستم عرضه اپلیکیشن در آن سختگیرانه است.

از سوی دیگر تحریم اپلیکیشنهای ایرانی در این عرصه بخشی از کل تحریمهای تکنولوژی است که در این راستا علیه ایرانیان به اجرا درآمده است.

 

موج جدید تحریم اپلیکیشنهای آی او اس ایرانی

دقیقا مشخص نیست چرا اپل بار دیگر ناگهانی تصمیم به بستن اپلیکیشنهای ایرانی و سیب‌اپ گرفته است.

مطلبی که برخی کاربران می‌گویند باعث موج جدید اپل علیه اپلیکیشنهای ایرانی شده توسط یک کارمند شبکه من وتو نوشته شده است
مطلبی که برخی کاربران می‌گویند باعث موج جدید اپل علیه اپلیکیشنهای ایرانی شده توسط یک کارمند شبکه من وتو نوشته شده است

برخی از کاربران به مقاله ای اشاره می‌کنند که توسط یکی از کارمندان شبکه من و تو به نام نریمان غریب افتاده است.

او سه هفته قبل در مطلبی روی سایت مدیوم، لیست اپلیکیشنهای آی او اس بانکهای ایرانی و راه حل دور زدن تحریم‌های اینترنتی را شرح داد.

بسیاری از کاربران در توییتر او را به خاطر این موضوع مورد انتقاد قرار داده‌اند.

برخی کاربران دیگر اما معتقدند که مشکلات اپل با اپلیکیشنهای ایرانی به خاطر وجود سیستم پرداخت آنهاست.

نبود مسیر پرداخت قابل احصا از طریق سیستم پرداخت اپل باعث برخورد با اپلیکیشنها ( فارغ از ایرانی بودن یا نبودن ) میشود.

 

راه حل شرکتها برای مقابله با بسته شدن اپلیکیشنهای آی او اس

برخی از استارتاپها به دنبال مسدود شدن اپلیکیشنهای آی او اس خود از کاربران خواسته‌اند از نسخه وب اپلیکیشن استفاده کنند.

برخی از شرکت ها مانند اسنپ استفاده از وب اپلیکیشن را به عنوان را حل حذف اپلیکیشن خود به کاربران پیشنهاد داده‌اند
برخی از شرکت ها مانند اسنپ استفاده از وب اپلیکیشن را به عنوان را حل حذف اپلیکیشن خود به کاربران پیشنهاد داده‌اند

اسنپ ( IIG )  به عنوان مثال یکی از کسب وکارهایی است که تقریبا بسیاری از اپلیکیشنهای گروه خود را در جریان مسدود سازی اخیر از دست داده است.

این شرکت به کاربران پیشنهاد کرده از وب اپلیکیشن استفاده کنند.

برخی استارتاپهای دیگر اما راه حل های دیگری را در پیش گرفته‌اند.

تپسی از کاربران خواسته با حذف  از نسخه موجود در سایت برای نصب اپلیکیشن آی او اس استفاده کنند.

برخی دیگر فعلا راه حلی برای جایگزین کردن اپلیکیشن مسدودشده ارایه نکرده‌اند. از جمله اپلیکیشن آپ است.

شرکت آسان پرداخت ( آپ ) در توییتی نوشته است که مشغول بررسی این موضوع است.

آسان پرداخت توییت

همچینن بانک ملت نیز با ارسال پیامکی به مشتریانش از آنها خواسته با حذف اپلیکیشنن آی او اس آن را دوباره از روی سایت این شرکت نصب کنند.

راه حلهای سیب اپ برای حل مشکل اپلیکیشنهای آی او اس

مدیرعامل سیب اپل در گفت و گو باسایت GSM میگوید که مسیر وب اپلکیشن راه حل مناسبی برای جایگزین کردن اپلیکیشن نیست.

او می‌گوید:

وب‌اپلکیشن‌ها ساختار خوبی دارند و برای کسانی که نخواهند از اپلیکیشن‌ استفاده کنند راه ‌حل خوبی است اما مسلما کیفیت و دسترسی اپلیکیشن‌ها را ندارد. برای مثال وب‌اپلیکیشن‌ها به دفترچه تلفن شما، دوربین و به عکس‌های روی گوشی کاربر به راحتی دسترسی ندارند. قابلیت ارسال نوتیفیکیشن ندارند و سرعت و کیفیت اینترنت روی عملکردشون تاثیر مستقیم دارد. این راه‌حل موقت خوبی است اما راه‌حلی نیست که جایگزین دائمی اپلیکیشن‌ها شود.

مدیرعامل سیب اپ : در حال بررسی چند راه حل هستیم . برخی از آنها سریع و برخی تا شش هفته زمان نیاز دارند

 

به گفته وی به زودی اپلیکیشنهای اصلی و مهم روی یک لندینگ پیج قرار خواهند گرفت و طی چند هفته آینده از یک روش به نام اد هاک است که هر ۱۰۰ کاربر را با یک اکانت توسعه دهنده اپل تلفیق می‌کنند.

راه حل سوم به گفته مدیرعامل سیب اپ ، راه‌حل Ad-Hoc خواهد بود

او می‌گوید: . اما نیاز به ۳ تا ۶ هفته زمان برای آن داریم. این راه‌حل به این گونه‌ است که از اکانت عادی دولوپر‌ی اپل استفاده خواهد کرد که هزینه‌ی هر اکانت ۱۰۰ دلار است که هر ۱۰۰ آیفون در یک اکانت جای می‌گیرند و سیستم اتوماتیک آن مدت‌ها پیش توسط سیب اپ تهیه و توسعه داده شود و در این ۳ تا ۶ هفته ما تعداد بالایی اکانت دولوپری اپل تهیه خواهیم کرد و فرآیندهای تایید اپلیکیشن‌ها و قرار گرفتن روی سیستم جدید را شروع خواهیم کرد. این راه‌حل برای اپلیکیشن‌هایی که کاربر خارجی دارند نیز کاملا قابل استفاده است و دیگر قابل بسته شده توسط اپل نخواهد بود.

 

مدیر پیام رسان گپ : مجوز دولت آمریکا را داشتیم اما اپل ما را بست

همچنین مدیرعامل گپ نیز با انتشار توییتی از مسدود شدن اپلیکیشن آی او اس گپ خبر داد.

وی با انتشار متن مجوز اداره خزانه داری آمریکا نوشت : ما مجوز اداره خزانه داری آمریکا را داشتیم اما اپل ما را بست در حال بررسی راه‌های دیگری هستیم.

به روز شده : چگونه اپلیکیشن آی او اس اسنپ را به صورت وب اپلیکیشن روی آیفون و آیپد نصب کنیم

حل مشکل اپلیکیشن آی او اس اسنپ

 

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. شرکت اپل از سیاست کلی امریکا پیروی میکنه و دستگاههای تولیدی این شرکت در آینده فقط قادر خواهند بود نرم افزارهایی که اطلاعات کاربران رو در اختیار دولت امریکا قرار میدهند اجرا کند. در حال حاضر حتی تلگرام هم مجبور شده از سرورهای گوگل استفاده کنه و تمام اطلاعات کاربران در دسترس اونها قرار میگیره. قبلا امریکاییها از اوج گرفتن تلگرام شدیدا ناراضی بودند تا اینکه تلگرام اطلاعاتش رو روی سرورهای گوگل قرار داد.

  2. ایران توسط شرکت اپل تحریم نیست کما اینکه ایران یکی از مشتریان وفادار این کمپاتیست.

    قانون شرکت اپل این است که اپلیکیشن هایی که پرداخت دارند لازم است از پلتفرم و درگاه اپل استفاده کنند و حق السهم اپل از این طریق پرداخت شود.
    اما چون رابطه بانکی بینالمللی وجود ندراد که مشتریان بتئانند مستقیما به اپل پرداخت و اپل به حساب شرکت ایرانی درصدش را واریز کند لذا این جنس اپلیکیشنهای پولی و مالی بسته شدند.

    کما اینکه تعدادی از این اپلیکیشنها هم مشکل نقض کپی رایت (بخوانید دزدی آثار بین الملل) در خوزه فیلم و … دارند که مسلما مطابق قوانین اپل بایست وانع از فعالیت این اپلیکیشنها در پلتفرمش می شد.

  3. اپل کسی رو تحریم نکرده باورش برا بعضیا سخته ولی این کارو به خاطر امنیت خود کاربراش کرده که تولید کنندگان نرم افزار های تجاری که با دور زدن قوانین امنیتی و رجیستری با لایسنس های غیر قانونی کسب درآمد میکنند دستشون کوتاه بشه فرقی هم نمیکنه ایرانی باشه یا خارجی شما باید از تولید کنندگان نرم افزار ها که قوانین رو دور زدن ناراحت باشید همینا که راه جدیدی برای راحت پول درآوردن و تیغ زدن مردم یاد گرفتن و صدا سیما رو به کاسینو تبدیل کردن…!!

  4. من متاسفم براي اون ابلهايي كه هيچي از گوشي نمي فهمن و سنگ اپلو به سينه ميزنن من چندين سال اندرويد داشتم و ايندفعه دلو زدم به دريا و اپل خريدم بااينكه اصلا از محدوديتهاي اپل خوشم نمياد آيفون xs max خريدم . واقعا گوشي مزخرفيه حتي نمي توني فايلاتو مديريت كني توي اندرويد يه فايل منجر داري باهاش همه كار مي كني تو آيفون هزارجا فايلا ذخيره ميشن هي بايد از اينور بفرستي اونور از اونور بفرستي اينور حتي آيتونز هم باز نمي تونه جاي فايل منجر اندرويدو بگيره و از اون مهمتر بي احترامي اپل به كاربراي ايرانيه كه واقعا بچه گانست براي همين تصميم گرفتم هر وقت سامسونگ جديد اومد به بازار آيفونو بفروشم و دوباره به اندرويد بپيوندم

    1. من ابله به شمای دانا عرض می کنم که شما اندروید برات خوبه ، آیفونت رو حتما بفروش باهاش سامسونگ بخر البته به نظرم شما اگر گوشی نوکیا 1100 بخری خیلی برات بهتره .

      این موضوع هم ربطی به تحریم نداره و یک موضوع کلی برای تمام کشورهاس ، منتها احمق هایی مثل شما اون رو ربط می دهند به اپل و ایران ستیزی تا یک موج از آمریکا ستیزی توی مردم راه بندازن و بگن آی دیدید آمریکا دشمن مردم ایرانه .

  5. اول ایران تحریم نیست. انگار مردم نفهم هستند چون زبان خارجی بلد نیستند و استفاده از دستگاه هم بلد نیستند شما سو استفاده نکن و اخبار غلط به مردم ندهید. اپل به دلیل جلوگیری از دزدی و بی قانونی و سرقت ادبی در تمام دنیا که بیشتر شامل ایران و چین و هند هستند اقدام به مقابله با سرقت حقوقی و دفاع از حقوق تولید کننده و مصرف کننده کرده است.
    دوما این شما هستید که با دور زدن اپ استور و ارایه برنامه های هک و کرک شده و عدم کپی رایت و بصورت دزدی سعی در نقض همه چی بر امدید و همه چی را یکجانبه می بینید و با انتظار بالا و خود بزرگ بینی انتظار رای حق دارید.
    مردم قانون مند ایران همانند دنیا می تونند با دریافت همه چی از فروشگاه اپل و خریداری قانونی و اصلی به نیازهای همیشگی خود برسید. همچنین در بخش فیلم و موزیک مدیا با خرید قانونی از فروشگاههای جهان و یا اشتراک استریم میتوانید بطور قانونی استفاده نمایید.
    استارت اپ هایی چون فیلیمو لنز نماوا و مشابه هم نمونه بارز دیگری از این تخدی اشکار است که با بی قانونی و بی توجی قصد در توجیه و درامد نامشروع را نشانه گرفته است.
    هم اکنون تمامی برنامه های بانکهای ایرانی با نظارت اپل بصورت لینک مستقیم از سایت خودشان و یا برنامه های مستقل (نه فروشگاهی و اشتراکی) قابل دانلود و اجرا بر روی دستگاههای اپل هستند و همچنین با رجوع به فروشگاه اپ استور اپل کلیه برنامه ها قانونی قابل دریافت رایگان و یا خرید هستند. به فروشگاه اپل رجوع کنید و به انگلیسی و فارسی برنامه های ایرانی رو جستجو و مشاهده کنید که چقدر زیاد هستند.
    همچنین از فروشگاه ایتونز اپل میتوان فیلم و موزیک خرید و یا از برنامه های اشتراکی جهانی جهت این نیاز استفاده قانونی نمود.

    1. علی میشه بگی اگر تحریم نیستیم چرا اسنپ و دیجی کالا نمی رن ثبت کنن اپلیکیشنهاشون رو تو اپ استور؟ همین طور میشه بگی چرا دو سال قبل یهو همه اپلیکیشنهای ایرانی رو اپل از اپ استور حذف کرد ( دو سال قبل هم دزدی و بی قانونی و سرقت ادبی بود؟ )
      به جای اینکه به اپل اعتبار بی خود بدین به خاطر حمایت از تحریمها به این فکر کن میلیونها ایرانی به خاطر این نقض آشکار گوشی هاشون بی استفاده میشه و هزاران دولوپر یا بیکار میشن یا باید برن یه دنبال یه کار دیگه.
      اینکه بانکهای ایرانی و بقیه اپلیکیشنها رفتن سراغ راه اینترپرایز اپلیکیشن به خاطر تحریمهای آمریکا و سخت گیری اپل بوده وگرنه اونا هم دوست نداشتن از این مسیر احمقانه که برای چندتا کارمنده برای صدها هزار کاربر استفاده کننند.
      اون از حکومتمون و ا ینم از مردممون.

      1. علی رضا
        اولا برنامه هایی چون اسنپ و دیجی کالا چنانچه از اپ استور گرفته باشی همچنان کار می کنند این به این معناست که بسته نشده اند. (اپدیت نشده اند)
        در ضمن ان برنامه ها شیوه ارایه پرداختشان اصلا به دنیا وصل نیست. برنامه های پولی دنیا به سیستم بانک جهانی وصل هستند و جهانی کار می کنند.
        همین الان دیجی کالا و اسنپ بجای سود آوری و پول نامشروع برنامه هاشون را توی فروشگاههای تقلبی ایرانی به کار ببرند تا دو طرف سود ببرند می تونند مستقل تو وب سایت هاشون برنامه هاشون را مستقل ارایه بدهند تو بگو چرا این کارو نمی کنند؟ چون فقط به پول فکر می کنند؟!
        الان تو اپ استور سر بزن انگلیسی و اصلا لغت “فارسی* را تایپ کن بی نهایت اپ ایرانی میبینی پس اینا چی؟ اینا رو نمیبینی؟ 2 تا که نیست رو میبینی ولی بی نهایت هست رو نمیبینی؟
        در ضمن بله تحریم اثر داره ولی حق با اپل است چون ایران نمیخواد جزو دنیا باشه زور که نیست نه؟
        به قول جمله اخر شما این از حکومتون که از دنیا خارج شده و این هم مردمون که نیازی به دنیا نمیبینند و فقط تخدی و قانون شکنی رو می پسندند.

  6. اون کسی که باعث شد این ترفند(دورزدن تحریم اپل)افشا بشه،باید شرمنده اون کسایی باشه که داشتن از طریق این نرم افزار ها نون مخوردن.نریمان غریب خدایی هم هست در همین نزدیکی.

    1. شما هم به اون دولوپرهایی فکر بکن که همین سیب اپ داشت نونشون رو میخورد

      به نظر من که میتونه قدم مثبتی باشه به سمت اینکه بتونیم دور زدن ها رو کنار بزاریم و به فکر یه راه حل جامع باشیم

      1. محمد جان
        این دوستمون فکر کرده به دلیل هوش بالای آن افراد ایرانی (صاحب فروشگاه) و نفهمیدن دنیاست که تا کنون اینجوری بوده.
        اخه شرکتهای بزرگ مثل اپل و ماکروسفات فکر کردید همینجوری معروف و پولدارترین دنیان؟ یعنی نمیفهمند یا نمیبینند فقط شما میفهمید و میبینید.

        ای به این جهان سوم بودمون بنازم.

  7. سایت وزین ای تی ایران واقعا خیلی سطحی و عوامانه دارین پوشش میدین!
    دلیل مشخص است : اپل فهمیده از سیب اپ داریم استفاده میکنیم بعد بسته سش؟
    ینی یه سایتی به قدمت شما انقدر درک سطحی و مسخره ای از این قضیه داره؟؟؟؟

    اقای نویسنده که باعث شدی این سایت با وجود قدمت بالاش. تعداد کاربرانش یک هزارم سایت های همسایه باشه. علتش همین مطالب مسخرتونه.

    تا حالا گواهی توسعه دهنده سازمانی به گوشت خورده؟ اصن میفهمی چیه؟ برو یه سرچ بکن یکم اطلاعاتت بره بالا.

    در ضمن از دسترس خارج شدن این اپ ها ربطی به تحریم ها نداره!!! علتش منقضی شدن گواهی توسعه دهنده سازمانیه که توی خیلی کشورا ازش برای نصب اپ های کرکی و مستهجن استفاده میکردن و اپل این گواهی رو منقضی کرد. و در کل دنیا اپ هایی که از این گواهی استفاده میکردن از دسترس خارج شدن. افتاد حالا؟! فهمیدی؟ این دفه اخریه که به این سایت در پیت سر میزنم و ای تی ایران رفت توی بلک لیست امیدوارم که شما هم به عنوان نویسنده بری یه کار دیگخ پیدا کنی چون چیزی حالیت نیست

    1. جناب حسین، من اطلاعاتی در خصوص موارد مطرح شده ندارم و فقط بخاطر نحوه پاسخ شما این کامنت رو میزارم.
      من خیلی وقته این سایت رو دنبال می کنم و بسیار از مطالب خوبشون استفاده کردم شاید برخی مواقع اشتباه و عدم آگاهی کافی توی سایت های اینترنتی دیده بشه ولی دیلی نمیشه شما این طوری عصبی بشی و با زبان بسیار زننده و تند پاسخ این عزیزان رو بدی.
      اگر نقدی داری محترمانه بنویس تا بقیه بتونن استفاده کنن و لازم نیست سطح سوادتون رو به رخ بقیه بکشید. بالاخره هر کسی تو یه زمینه ای اطلاعاتی داره و این لزوما نشان دهنده سواد بالا یا پایین کسی نیست.
      واقعا نمی دونم ما ایرانی ها چرا تو فضای مجازی اینقدر بد اخلاقی و بی احرترامی به همدیگه می کنیم !
      اگر از اطلاعات سایتی خوشمون نمی یاد واقعا مجبور نیستیم دنبالش کنیم و خیلی محترمانه می تونیم نقدشون کنیم.
      ممنون

    2. حسین چطوری میگی ربطی به تحریمها نداره؟
      همین که اپلیکیشنهای ایرانی مجبورن برن از سیب اپ و بقیه راه های غیر معمول اپلیکیشنشون رو ثبت کنند دلیلش اینه به خاطر تحریم ایران اجازه ثبت به اونا داده نشده . اگر تحریمها نبود نیازی به این چیزا نبود. در ضمن اپل برای اولین بار نیست اپلیکیشنهای ایراین رو تحریم میکنه اگه سرچ کنی دو سه سال قبل هم کلی اپلیکیشن استارتاپی رو حذف کرده بود .
      از ادبیاتت هم مشخصه باید بری چه سایتهایی رو ببینی. برو همونجا و اینجا رو بگذار برای ما 🙂

        1. عجب پس تحریمها به هیچ وجه روی مردم تاثیر نمی‌گذاره؟ پس این اجازه ندادن به ایرانیان برای رفتن به آمریکا روی کدوم مردم تاثیر میگذاره؟
          دو سال پیش که اپل اپلیکیشنهای ایرانی رو حذف کرد از رو استور روی کی اثر گذاشت روی شرکتهای آمریکایی ؟
          اینکه تحریمها بر علیه مردم ایران بود رو هیچ کس نمیتونه تکذیب کنه اینکه ما در طی دو سه ماه ارزش پولمون نابود شد هم چیزیه که همه با پوست و گوشت لمس کردن.
          در اینکه حکومت ایران و این دولت بد عمل کرده کوچکترین شکی نیست اما این تحریمها هستن که زندگی مردم رو نابود داره میکنه

        1. خود کسی که با مطلبش اپلیکیشنهای ایرانی رو فروخت مصاحبه کرد با تلویزیون ایران اینترنشنال و گفت یکی از هدفاش لو دادن مسیرهای دورزدن تحریمها بوده. حالا شما میتونین سرت رو بکنی تو برف. آی تی ایران تحلیلاش از بقیه سایتها دقیقتره.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا