ایراناینترنت

جزییات لغو تحریم‌های اینترنتی برای کاربران

این اقدام با هدف آزادسازی خدمات اینترنتی از لیست کلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام شده.

فردای اقتصاد – یک کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت و گو با فردای اقتصاد جزییات لغو تحریم‌های اینترنتی کاربران اینترنتی ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را تشریح کرد.

نیما امیرشکاری در گفت و گو با برنامه «تک شاخ» فردای اقتصاد گفت: در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ یک FAQ در سایت وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد که بر مبنای لایسنس GD-2 بود. اصل این بخشنامه در سپتامبر ۲۰۲۲ بود و با این انتشار جدید به ابهامات درباره این بخشنامه پاسخ گفت. هدف GD-2 آزادسازی خدمات اینترنتی از لیست کلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

به گفته امیرشکاری لایسنس GD-1 در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و قسمت‌های استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویسها را لغو تحریم کرد اما برخی کلمات مانند «پرداخت پذیری» روی آن وجود داشت و هدف آن بود که سرویسهای پولی مثل یک وی پی ان پولی را از تحریم‌های مالی معاف کند اما نگفته بود که اپلیکیشن‌های رایگان و شبکه‌های اجتماعی چه وضعی دارند و معافیتی برای آنها قرار نداده بود. این موضوع باعث سوالهای زیادی شده بود که آیا خدماتی مثل آنتی ویروس و ضد فیلتر و ضد ردیابی رایگان هم تحت تحریم قرار می‌گیرد یا نه .

به گفته این کارشناس در لایسنس جدید حالا هم خدمات پولی و هم رایگان را شامل می‌شود و حوزه‌های بیشتری را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. در دوره فعلی تمام شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های همکاری مثل اسلک و ترلو ، کنفرانس‌های ویدیویی، گیم، آموزش اینترنتی، ترجمه، نقشه و احراز هویت‌ها و همچنین سرویسهای کلاد از تحریم‌ها معاف شده‌اند. یک نکته دیگر اینکه قید شخصی بودن در بخشنامه جدید حذف کرده و خودش هم اضافه کرده که شرکتهای ایرانی که بخواهند از این ابزارها استفاده کنند از تحریم‌ها معاف شده‌اند.

امیرشکاری در مورد الزام‌اور بودن این رفع تحریم‌ها برای کاربران گفت: اختیار دست شرکتهاست فقط موانع پیش روی آنان را برداشته است  این برداشته شدن تحریم‌ها در واقع ترس ها را برداشته و حتی شامل نمایندگی‌های بیرون از آمریکا یا شرکتهای غیر آمریکایی هم می‌شود حالا اینکه آنها چه فرصت‌هایی را از بازار ایران ببینند در اختیار صاحبان کسب و کار است.

این کارشناس دیجیتال درمورد استفاده از خدمات بانکی و احراز هویت  گفت: خدمات مالی کماکان مربوط به حوزه FATF می‌شوند و یکی از قواعد آنها احراز هویت مالی است ما تا زمانی که FATF را نپذیرفتیم نمی‌توانیم به این خدمات دسترسی داشته باشیم و بتوانیم از ابزارهای مالی استفاده کنیم اما احراز هویت اکنون اجازه داده شده از جمله می بینیم که سرویس کورسرا حالا ایرانیان را به رسمیت می شناسد و پاسپورت ایرانی را برای احراز هویت می‌پذیرد.

وی همچنین درمورد گذاشتن اپلیکیشن روی فروشگاه‌های نرم افزار گفت: الان شرکتها این اجازه دارند اما ممکن است فروشگاه نرم افزار مثل اپ استور آن را متناقض با قوانین FATF ببیند و ممکن است اپلیکیشن را حذف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا