اسپیس ایکس

برنامه‌های «اسپیس‌ایکس» در سال 2020

2019 سال موفقی برای ایلان ماسک و شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) بود. در سالی که گذشت، اسپیس‌ایکس چند راکت حاوی محموله‌های مشتریان خود را با موفقیت به فضا فرستاد و در زمینه پروژه مشترک «Crew Dragon» ناسا هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشت. این شرکت همچنین در سال 2019 پروژه اینترنت ماهواره‌ای را با ارسال چند ماهواره به خارح از جو زمین آغاز کرد.

اما سال 2020 سال تعهد به قول‌ها و آغاز پروژه‌های بزرگ اسپیس‌ایکس است. این شرکت در اولین پروژه بزرگ سال 2020 قرار است طبق برنامه قبلی در تاریخ 6 ژانویه اولین پرتاب سال جدید خود را انجام دهد. این ماموریت ابتدا قرار بود 30 دسامبر سال 2019 انجام بگیرد اما تاخیرهای به‌وجود آمده باعث شد اسپیس ایکس تاریخ جدیدی را برای این پرتاب انتخاب کند.

در این ماموریت که «استارلینک 2» نام دارد، قرار است با پرتاب یک راکت به فضا، ایپیس‌ایکس 60 ماهواره دیگر را در راستای تکمیل پروژه اینترنت ماهواره‌‌ای در مدار قرار دهد. این دومین باری است که اسپیس ایکس همزمان 60 ماهواره را به فضا می‌فرستد.

برنامه اسپیس‌ایکس برای پروژه استارلینک، ارسال سالانه ده‌ها راکت به فضا و در نتیجه قرار دادن صدها یا حتی هزاران ماهواره در مدار زمین است. زمانی که ماهواره‌ها همگی در مدار قرار بگیرند، شبکه ارتباطی با سرعت بسیار بالا را در تمامی نقاط دنیا به‌وجود می‌آورند و بخش‌هایی از دنیا که در حال حاضر از اتصال به شبکه محروم هستند با استفاده از استارلینک، به شبکه جهانی دسترسی کامل خواهند داشت. این پروژه برای اسپیس‌ایکس میلیاردها دلار هزینه دارد اما در صورت تحقق، بازگشت سود و سرمایه بی‌نظیری را برای این شرکت به همراه خواهد داشت.

با اینکه پروژه استارلینک مورد تعریف تمجید بسیاری قرار گرفته، اما برخی فضانوردان به شدت با این برنامه اسپیس‌ایکس مخالف هستند چراکه معتقدند این ماهواره‌ها روی مطالعه فضا از روی زمین تاثیرات منفی می‌گذارد. در گذشته هم نمونه‌ای از تاثیرات ماهواره‌های استارلینک بر روی نتایج مشاهدات فضانوردان دیده شده است. البته اسپیس‌ایکس متعهد شده که با کمک فضانوردان و ستاره‌شناسان این معضل را حل کند.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا