ایران

گزارش آی‌تی‌ایران از رویداد «هفت شهر» جشنواره وب و موبایل در بابلسر

استارتاپ‌های “سمیار”، “حمل ۲۴” و “بای مانی” به عنوان استارتاپ‌های برگزیده انتخاب شدند

رویداد هفت شهر جشنواره وب و موبایل در ششمین ایستگاه خود به شهر بابلسر رسید و روز پنج‌شنبه پنجم دی ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد این شهر، میزبان فعلان و بازیگران اکوسیستم استارتاپی استان مازندران بود.

زیر ساخت دولتی، اینترنت ملی نیست

گزارش اختصاصی آی‌تی‌ایران از رویداد «هفت شهر» جشنواره وب و موبایل در بابلسر

در پنل بحث و گفتکو پیرامون چالش‌های اکوسیستم استارتاپی که با مدیریت «محمد مهدی دمیرچی» برگزار شد، «شایان شلیله» هم‌بنیان‌گذار جشنوراه وب و موبایل ضمن اشاره به اینکه باید برای قطعی اینترنت راهکارهای خاصی داشته باشیم افزود: «استفاده از نام اینترنت ملی برای زیرساخت‌های داخلی کاملا غلط است. بخشی از این زیرساخت‌ها دست استارتاپ‌ها هستند و بخشی هم در اختیار دولت است و اینکه بخواهیم زیرساخت‌های اینترنت را که در اختیار دولت است اینترنت ملی بنامیم کاملا اشتباه است.»

شلیله افزود: «بخش از زیرساخت‌‌ها به جر CDN، در ایران نیستند و متاسفانه در روز اول قطعی اینترنت در دسترس نبودند و مشکلات زیادی را به‌وجود آوردند. اما مشکل اینجاست که اگر این سرورها به داخل ایران انتقال پیدا کنند، یک سری امکانات را از دست می‌دهند و این مسئله به نوبه خود یک چالش جداگانه برای کسب و کارها است.»

شلیله معتقد است که در ایران به جز CDNها، دیگر زیرساخت‌ها به اندازه کافی کارآمد نیستند و بسیاری از کسب و کارها در زمان قعطی اینترنت متوجه این ضعف‌ها شدند.

هم‌بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل در ادامه اظهار کرد: «باید دعا کنیم تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشده‌اند، قطعی اینترنت دوباره رخ ندهد چراکه بسیاری از کسب و کارها مجددا با مشکل مواجه می‌شوند.»

تحلیل اکوسیستم‌های بومی دیگر شهرهای ایران هم از موضوعات بحث در این پنل بود و شایان شلیله ضمن اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌ها حتی امکانات بیشتری نسبت به تهران دارند افزود: «در شهرستان‌ها، راه‌اندازی کسب و کار در مقایسه با تهران هزینه کمتری دارد و البته نیروی انسانی نیز قیمت پایین‌تری دارد.»

باید دعا کنیم تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشده‌اند، قطعی اینترنت دوباره رخ ندهد شایان شلیله

 

شلیله در این راستا پیشنهاد می‌کند که افراد ابتدا مدل کسب و کار مناسب آن شهر را تشخیص دهند و باید در نظر داشته باشند که کسب و کارشان قابلیت گسترش در دیگر شهرها را نیز داشته باشد.

«کامیار راد» مدیرعامل «اوبن اوریجین» یکی دیگر اعضای این پنل بود که در صحبت‌های خود به قطعی اینترنت اشاره و اظهار تاسف کرد که پس از این اتفاق ناخوشایند بسیاری از نیروهای متخصص و مستعد به دنبال مهاجرت از ایران هستند.

وی همچنین در خصوص اکوسیستم بومی استان مازندران و تفاوت آن با سایر استان‌ها افزود: «بررسی اکوسیستم استان مازندران نیازمند استراتژی و برنامه‌ریزی‌های خاص است.»

رمز پویا نباید اجباری باشد

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی نیز در سخنرانی آغازین این مراسم بار دیگر به انتقاد از رمز دوم پویا و سردرگمی‌های به‌وجود آمده در این زمینه پرداخت. به اعتقاد وی برخی از مردم همچنان از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند و این طرح مطمئنا برای آنها محدودیت‌های زیادی به‌وجود می‌آورد.

الفت‌نسب افزود: «این طرح هیچ بازخورد مثبتی دریافت نکرده و وضعیت آن هم مبهم است. این طرح اگر اجرا شود، علاوه بر وقت‌گیر بودن، تجارت الکترونیک را هم تضعیف می‌کند. بهتر است بانک مرکزی اینقدر کسب و کارهای کوچک را اذیت نکند.»

وی تصریح کرد: «چرا باید در کشور ما همه طرح‌ها اجباری باشد؟ بهتر نیست این نوع طرح‌ها به‌صورت ارگانیک پیش بروند و به افراد حق انتخاب داده شود؟ اخیرا هم شنیدیم که اجرای آن را با تاخیر انداخته‌اند و حالا طرح در بی‌خبری به‌سر می‌برد. در کل اجبار در اجاری رمز دوم پویا اصلا قابل درک نیست»

الفت نسب همچنین در انتقاد از سیاست‌های دولت در زمینه اقدامات پس از قطع اینترنت گفت: «‏جبران خسارت قطع اینترنت توسط دولت شبیه شوخی است. اگر‌ دولت توان جبران خسارت داشت، خسارت سیل را جیران می‌کرد.»

هیچ انگیزه‌ای در مازندران وجود ندارد

امیر حسین صادقی، راهبر سرمایه گذاری و نوآوری شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز در جریان سخنرانی خود به انتقاد شدید از مسئولین دولتی استان مازندران پرداخت و از نبود صنعت گردشگری در این استان اظهار تاسف کرد.

صادقی گفت: «استان مازندران شرایط بسیار مناسب و خاک حاصل‌خیزی دارد اما تصمیمات اشتباه و دخالت‌های مسوولین باعث شده اتفاقات ناخوشایندی در این استان رقم بخورد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «فضا به‌گونه‌ای رقم خورده که اگر مسئولین کاری به فعالان این اکوسیستم نداشته باشند، بهتر نتیجه می‌گیریم. در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت در مازندران باقی نمانده است.»

15 میلیارد تومان، درآمد سالانه کوئیز آف کنیگز

پنل انتقل تجربه این رویداد با مدیریت «آرش سروری» و حضور «امیرحسی ناطقی»، هم‌بنیان‌گذار بازی «کوئیز آف کینگر»، برگزار شد. ناطقی در این پنل از راه‌اندازی یک بازی جدید در آینده نزدیک در حوزه بازی‌های 3 نفره خبر داد. البته به گفته وی هنوز نام این بازی انتخاب نشده است.

ناطقی در این پنل برای اولین بار به یک سری آمار و ارقام از این بازی نیز اشاره کرد. به گفته ناطقی، بازی کوییز آف کینگز کار خود را با 7 عضو آغاز کرد و در ادامه و با گسترش بازی، حالا تعداد اعضا این تیم به 63 نفر رسیده که البته 15 نفر نیز به‌طور غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

گزارش اختصاصی آی‌تی‌ایران از رویداد «هفت شهر» جشنواره وب و موبایل در بابلسر

هم‌بنیان‌گذار کوئیز آف کنیگز ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌ اولیه این بازی 100 میلیون تومان بوده افزود: «امروز تعداد نصب این بازی توسط کاربران ایرانی به 20 میلیون رسیده و درآمد سالانه ما چیزی نزدیک به 15 میلیارد تومان است.»

همچنین ناطقی از گسترش این بازی در خارج از کشور نیز خبر داد. ناطقی می‌گوید اقداماتی برای آغاز فعالیت این بازی در کشور استونی انجام شده است.

وی سرمایه انسانی و مادی را از حلقه‌های مفقوده صنعت بازی موبایلی در ایران می‌داند که همین مسئله موجب شده سرمایه‌گذاری در این حوزه به نسبت دیگر بخش‌ها خیلی کمتر باشد.

در پایان جشنواره وب و موبایل بابلسر، استارتاپ‌های “سمیار”، “حمل ۲۴” و “بای مانی” به عنوان استارتاپ‌های برگزیده استان انتخاب شده و با اهدای تندیس از آنها تقدیر به‌عمل آمد.

در ادامه می‌توانید تصاویری از این رویداد را مشاهده کنید.

گزارش اختصاصی آی‌تی‌ایران از رویداد «هفت شهر» جشنواره وب و موبایل در بابلسر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا