علمی

پرتاب استارلاینر به مدار اشتباه زمین

رسیدن این فضاپیما به ایستگاه فضایی منتفی شد

پرتاب استارلاینر به مدار اشتباه  حالا یک بحران جدید برای بوئینگ است.

بوئینگ که در حال رقابت با شرکت اسپیس ایکس برای اعزام فضانورد است حالا در پرتاب آزمایشی فضاپیمای CST-100 Starliner به یک مشکل برخورده و آن قرار گرفتن این سفینه در مدار اشتباهی است.

این فضاپیما پرواز آزمایشی خود را دیروز با پرتاب آغاز کرد و هیچ فضانوردی را در خود جای نداده و حالا تیم بوئینگ در فکر تغییر مدار این فضاپیماست.

منبع اصلی مشکل ساعت داخلی استارلاینر است که باعث شده که این فضاپیما با زمان‌بندی‌های متفاوتی نسبت به آن چه تعیین شده مواجه شود و برنامه‌ریزی‌های قبلی را به هم بریزد. حالا هیچ شانسی وجود ندارد که استارلاینر قادر به پهلوگرفتن به ایستگاه فضایی شود.

ناسا و بوئینگ در حال بررسی این موضوع هستند که آینده این فضا پیما به چه سمتی برود. با توجه به اینکه مسیر این فضاپیما به سمت ایستگاه فضایی نیست احتمالا بوئینگ در تلاش است که آن را سالم به زمین برگرداند.

این امکان هست که استارلاینر به زمین بازگردد و طی ۴۸ ساعت آینده در نیومکزیکو فرود آید.

با پرتاب استارلاینر به مدار اشتباه  بوئینگ می‌گوید که فعلا هیچ چیز قطعی نیست.

برای پرتاب استارلاینر بوئینگ و ناسا سالهاست با هم همکاری کرده‌اند. CST-100 Starliner یک بخش مهم از پروژه تجاری کردن اعزام فضانورد است که سالها پیش ناسا تصمیم گرفت با کمک بخش خصوصی آن را انجام دهد.

در صورتی که این بخش از پرتاب به خوبی پیش می‌رفت اعزام فضانورد از سال آینده آغاز می‌شد.

مشکل اما ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب استارلاینر آغاز شد. کپسول موشک در موقع مناسب از فضاپیما جدا شد اما استارلاینر در جهت صحیحی حرکت نکرد.

در بسیاری از پرتاب‌های فضایی موشک تمام مسیر به سمت مدار را طی می‌کند اما در این ماموریت اینگونه نبود. اطلس وی ( موشک استارلاینر) فضاپیما را در یک زیرمدار قرار داد.

با این حال بعد از بروز مشکل ناسا و بوئینگ کنترل خودکار سفینه را خاموش کرده و کنترل دستی آن را در اختیار گرفتند.

پرتاب موشک و سفینه استارلاینر بوئینگ
بوئینگ به دنبال بازگرداندن استارلاینر به زمین طی ۴۸ ساعت آینده است

حالا مشخص نیست بوئینگ در ادامه چه خواهد کرد. فعلا آنها باید این سفینه را سالم به زمین بنشانند. این کاری است که پیش از این بارها آزمایش کرده‌اند.

سفینه بوئینگ دارای کیسه‌های هوا برای فرود امن روی زمین سخت است و نمایش آن باعث شد بسیاری بوئینگ را تشویق کنند. اما نرسیدن به ایستگاه فضایی عملا نشان می‌دهد بوئینگ نتوانسته به ماموریت خود برسد. این کاری است که طبق برنامه باید با فضانوردان هم انجام دهد.

فعلا خیلی زود است تصور کنیم که بوئینگ احتمالا پرتاب آزمایشی دیگری هم انجام خواهد داد یا خیر.

برخی متخصصان معتقدند که بوئینگ ممکن است حتی بدون موفقیت در اتصال فضاپیما به ایستگاه فضایی اقدام به اعزام فضانورد با این فضاپیما کند. در واقع آنها معتقدند که هدف نهایی اعزام فضانورد است نه لزوما اتصال به به ایستگاه فضایی.

روزهای سخت بوئینگ

به نظر میرسد این شکست در ماموریت فضایی یک شکست بزرگ دیگر برای بوئینگ هم باشد که طی سالهای اخیر با ماجرای ناامید کننده ساخت هواپیمای ۷۳۷ مکس در بحرانی بزرگ به سر می‌برد.

هواپیمای جدید ۷۳۷ مکس پس از دو سقوط عملا از پرواز در سراسر جهان منع شد در حالی که تعداد قابل توجهی از آن توسط خطوط هوایی مختلف خریداری و به کار گرفته شده و تعداد زیادی نیز تحت سفارش و ساخت قرار داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا