گوناگون

قابلیت «حالت شب» گوشی‌ها تاثیری در بهبود خواب کاربران ندارد

محققان در طی سال‌های اخیر با پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیدند که نور آبی ساطع شده از گوشی‌ها و یا هر دستگاه هوشمند دیگری، می‌تواند منجر به بروز اختلال در فرآیند خواب کاربران شود.

نتایج این بررسی‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از جمله اپل را بر این داشت تا به منظور کاهش اثرات سوء این نور مضر، قابلیتی را برای تنظیم دمای رنگ صفحه نمایش در گوشی خود اعمال کنند.

اما به نظر می‌رسد که چنین قابلیت‌ها و اعمال این تغییرات نیز کارایی و اثربخشی مورد انتظار را به دنبال نخواهند داشت. طبق پژوهش‌های محققان دانشگاه منچستر، رنگ زردی که در پی افزایش دمای رنگ صفحه نمایش، ساطع می‌شود، اثرات سوء آن اگر از نور آبی بیشتر نباشد، کمتر نیست.

دکتر تیم براون، مدیر این تیم تحقیقاتی معتقد است که هر آنچه امروزه در خصوص نور آبی گوشی‌ها منتشر می‌شود، مرتبط با چیزی است که تقریبا 20 سال پیش کشف شد. درواقع، این کشف پروتئینی به نام ملانوپسین بود که مسئولیت تنظیم ساعت بدن را بر عهده دارد.

از آنجایی که مشخص شد این پروتئین در شناسایی فوتون‌هایی با طول موج کوتاه بهتر عمل می‌کند، محققان در آن زمان عنوان کردند که نور آبی تاثیر بیشتری نسبت به دیگر نورها بر این پروتئین‌ها می‌گذارد. اما پژوهش محققان دانشگاه منچستر نشان داد که نور زرد هم می‌تواند چنین اثرات سوئی بر جای بگذارد.

قابلیت «حالت شب» در گوشی‌ها تاثیری در بهبود خواب کاربران ندارد

پژوهشگران برای دستیابی به این اطلاعات، آزمایش‌هایی را بر روی موش‌ها انجام دادند که مشخص شد، پیامدهای منفی برخوررد نور زرد با چشم، دست کمی‌از نور آبی ندارد. البته هنوز این آزمایش روی انسان‌ها انجام نشده و مشخص نیست که آیا همین نتیجه را به دنبال خواهد داشت یا خیر؛ اما تیم براون می‌گوید که انتظار نتیجه‌ای فراتر از آنچه کشف شد، بعید است.

منبع
UberGizmo

‫143 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا