تکنولوژی

رونمایی از پردازنده اسنپدراگون XR2 ویژه هدست‌های واقعیت مجازی

شرکت کوالکوم به‌تازگی از پردازنده‌ای جدید تحت عنوان اسنپدراگون XR2 ویژه هدست‌های مبتنی به فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پرده برداشت.

به گفته کوالکوم، چیپست اسنپدراگون XR2 به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند هدست‌هایی مجهز به فناوری 5G و البته کاملا وایرلس را تولید کنند که بخشی از قدرت پردازشی خود را از کلاد یا همان فضای ابری بهره می‌گیرند.

تاکنون چندین شرکت برای استفاده از این پردازنده در نسل جدیدی هدست‌های خود اعلام آماده گرده‌اند و گفته می‌شود که در نیمه دوم سال 2021، شاهد ورود این محصولات به بازار خواهیم بود. اگر خاطرتان باشد کوالکوم، نسل نخست این پردازنده‌ها را که با نام اسنپدراگون XR1 شناخته می‌شد، در سال 2018 و برای کاربردهای مبتنی بر فناوری واقعیت ترکیبی عرضه کرد و اکنون عضو جدید این خانواده یعنی اسنپدراگون XR2، اولین چیپ با قابلیت پشتیبانی از 5G به مرحله تولید رسیده است.

از تراشه اسنپدراگون XR1 برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارزان‌قیمت همانند ووزیکس بلید و نسل دوم گوگل گلس استفاده شد اما مهندسان کوالکوم، اسنپدراگون XR2 با قابلیت‌هایی پیشرفته و مدرنی همانند پشتیبانی از نرخ رفرش 90 هرتزی، ردیابی چشم، تشخیص صدا و دیگر ویژگی‌های مبتنی بر دوربین را طراحی کرده‌اند.

این پردازنده جدید به هدست‌ها این امکان را می‌دهد تا از نمایشگرهای 3K برای هر چشمی‌هدست استفاده نمایند. همچنین، می‌توان ویدیوهای 8K  و 360 درجه را با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کرد. این عملکرد قوی به لطف برخورداری از چیپ جدید آدرنو 650 محقق می‌شود که سرعت پردازشی آن تا 1.5 برابر بیشتر از تراشه‌ای است که در هدست آکیولس کوئست فیسبوک بکار گرفته شد.

از طرفی دیگر، اسنپدراگون XR2 قادر است تا 11 برابر سرعت پردازشی هوش مصنوعی را به نسبت اسنپدراگون 855 ارائه دهد، برای قابلیت‌های تشخیص صوت و صدای سه‌بعدی نیز کوالکوم از پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال هگزاگون DSP استفاده کرده است که اکنون از قابلیت تشخیص محتوا نیز بهره می‌برد.

رونمایی از پردازنده اسنپدراگون XR2 ویژه هدست‌های واقعیت مجازی

ویژگی دیگر محصول، ردیابی سع‌بعدی است به نحوی که این تراشه می‌تواند اطلاعات گردآوری شده از هفت دوربین را تجزیه و تحلیل کرده و امکان ردیابی سر، لب، چشم و حرکات سر را فراهم کند.

ارتقای عملکرد ارتباطی و اتصال اسنپدراگون XR2 را باید یکی از نقاط قوت آن دانست. این پردازنده از استانداردهای وای‌فای 6 و 60 GHz 802.11 ay پشتیبانی می‌کند. هوگو سوآرت، مدیر تیم تولید پردازنده‌های XR کوالکوم عنوان کرد حداقل 5 شرکت اعلام کرده‌اند که به دنبال تولید هدست‌های واقعیت مجازی مجهز به این تراشه در سال 2020 هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا