تکنولوژی

افزایش آسیب‌های ناشی از کار با گوشی‌های هوشمند در میان کاربران

پیشرفت سال‌های اخیر در تولید گوشی‌های هوشمند، این دستگاه‌ها را به کامپیوترهایی جیبی تبدیل و انسان‌ها را به طور چشمگیری به خود مشغول کرده است. اما  هرچه میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند زیاد شد، به همان میزان نیز صدمات و آسیب‌های ناشی از کار با این گجت افزایش یافت.

در پژوهشی که اخیرا در ژورنال JAMA Otolaryngology به چاپ رسید، آمده است که میزان آسیب‌های وارده به صورت، چشم، بینی و گوش در حین استفاده از گوشی به طور قابل توجهی در طی 20 سال اخیر بیشتر شده است. این آسیب‌ها می‌تواند به صورت مستقیم همانند انفجار باتری گوشی‌ها و یا غیرمستقیم همچون از دست دادن تعادل و برخورد با زمین برای افراد اتفاق بیتفد.

طبق اطلاعات این تحقیق، افراد بین 13 تا 29 سال بیش از همه در معرض این خطرات قرار دارند که اغلب این حوادث در پی پرت شدن حواس کاربران در حین رانندگی، پیاده‌روی و یا ارسال پیام‌های متنی رخ می‌دهند. این آسیب‌ها صورت افراد را تهدید می‌کنند.

بوریس پسکاور، رئیس بخش جراحی پلاستیک دانشکده پزشکی نیوجرزی در این رابطه عنوان کرد: هیچکس در حین پیاده‌روی، تمایلی به خواندن کتاب ندارد اما کمتر کسی را می‌توان یافت که در حین راه رفتن، با گوشی خود کار نکرده باشد. همه افراد حتی من همو این کار را انجام می‌دهم. شاید یکی از دلایل افزایش میزان آسیب‌های ناشی از کار با گوشی، گسترده شدن قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند باشد چرا که گوشی‌های قدیمی، هرگز چنین امکاناتی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دادند.

دراین گزارش، آمار بیماران بیش از 100 بیمارستان در آمریکا بین سال‌های 1998 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که 2500 نفر، به دلیل آسیب‌های وارده به گردن و سر در پی استفاده نادرست از گوشی‌های هوشمند مراجعه کرده بودند.

اما محققان بر این عقیده‌اند که این عدد، بسیار فراتر از اینهاست چراکه بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف پس از آسیب دیدگی، به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و یا از بازگو کردن علت وقوع حادثه که به خاطر گوشی بوده، احساس شرم می‌کنند.

البته این آمارها صرفا محدود به آمریکا نیست و در اغلب کشورهای جهان، چنین معضلی مشاهده می‌شود. از این رو، کشورهای جهان تلاش خود را برای ارائه راهکارهایی به منظور کاهش بروز اتفاق برای افراد معتاد به گوشی بکار بسته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا