فضا

ناسا ابرهای سطح مریخ را شبیه‌سازی می‌کند

مردم عموما مریخ را سیاره‌ای خشک و بی آب و علف می‌دانند. شاید این تصور تا حدودی حقیقت داشته باشد اما جالب است بدانید مقداری آب روی سطح مریخ وجود دارد که به‌ صورت بخار در اتمسفر این سیاره در حال گردش است. این سیاره همانند زمین، چرخه آب به‌خصوص خود را دارد که در آن آب وارد اتمسفر شده و ابرهای نازکی را تشکیل می‌دهد.

حال کاوشگر «Curiosity» ناسا موفق شده تصاویری از حرکت ابرها در آسمان مریخ را ثبت کند که البته شباهت زیادی به آنچه که روی زمین می‌بینیم، دارد. 373 مایل دورتر هم سایت مرکزی ناسا در مریخ توانسته نمایی دیگر از حرکت ابرهای مریخی در آسمان را ثبت کند.

شبیه‌سازی ابرهای سطح مریخ

ناسا به خوبی می داند که این ابرها نقش مهمی در تنظیم آب و هوای مریخ ایفا می‌کنند. اما تا کنون این موسسه نتوانسته بود اطلاعات زیادی راجع به شکل‌گیری و حرکت این ابرها در طول روز به‌دست بیاورد. با این وجود ناسا حالا موفق شده با استفاده از «ابر کامپیوترها»، آب و هوای سیاره مریخ را شبیه‌سازی کند و نحوه حرکت و پراکنده شدن ابرها بر روی این سیاره را نشان دهد.

در این شبیه‌سازی، تابستان در نیم‌کره شمالی مریخ نمایش داده می‌شود که ابرها در طول شب و در نزدیکی خط استوا شکل می‌گیرند و دقیقا قبل از طلوع آفتاب به غلیظ‌‌‌ترین حالت ممکن می‌رسند. در طول روز، ابرها به آرامی محو می‌شوند و با غروب خورشید کم کم روند شکل گیری مجدد آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا