هوش مصنوعی

همکاری ربات اسپات با پلیس ماساچوست

مانند اکثر محصولات بوستون دینامیکس، ربات سگ مانند اسپات و اسپات مینی این شرکت نیز هنوز در حال توسعه هستند اما فروش تجاری این دو محصول، به صورت قرارداد اجاره، آغاز شده است. حالا خبرهای جدیدی منتشر شده که ربات اسپات ظاهرا با سازمان پلیس برخی از ایالت‌های آمریکا، همکاری خود را آغاز کرده است.

WBUR- ایستگاه رادیویی بوستون- روز دوشنبه اعلام کرد که پلیس ایالت ماساچوست، بین ماه‌های آگوست تا اوایل نوامبر سال جاری، از ربات سگ مانند اسپات استفاده کرده است.

اما مقامات پلیس از این ربات چه استفاده‌هایی کرده‌اند؟

قراردادی که بین شرکت بوستون دینامیکز و پلیس ایالت ماساچوست تنظیم شده، موارد مصرف این ربات را اعلام می‌کند:«به منظور ارزیابی قابلیت‌های ربات در ارگان اجرایی، ربات اسپات برای بازرسی مناطق و مکان‌های خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

این ربات، تنها توسط تیم خنثی سازی بمب مورد استفاده قرار گرفت و ویدیوهایی نیز منتشر شد که این ربات را در حال انجام عملیات بازرسی نشان می‌‌دهد.

با وجود اینکه اسپات صرفا برای آزمایش، به پلیس ماساچوست اجاره داده شده بود اما WBUR  گزارش می‌دهد که این ربات برای دو ماموریت حقیقی نیز مورد استفاده قرار گرفت که البته جزئیات بیشتری اعلام نشد.

هم شرکت بوستون دینامیکز و هم سازمان پلیس ایالت ماساچوست می‌گویند که در این قرارداد، عنوان شده که این ربات اجازه آسیب رساندن فیزیکی یا تهدید کسی را ندارد.

تعدادی ربات اسپات مینی، در حال کشیدن یک کامیون

مایکل پِری، نائب رئیس شرکت بوسیتون دینامیکز در مصاحبه‌ای به WBUR گفت:« یکی از مراحل فرآیند ارزیابی اولیه ما این است که مطمئن شویم موارد مصرف ربات به درستی انتخاب می‌شود. در این قرار داد، به صراحت به مشتری خود اعلام کردیم که این ربات نباید برای تهدید با آسیب رساندن فیزیکی به کسی استفاده شود.»

David Procopio سخنگوی پلیس ایالتی نیز در مصاحبه اعلام کرد:« تکنولوژی ربات‌ها ابزار ارزشمندی برای اجرای قوانین به شمار می‌آید زیرا می‌تواند اطلاعات مهمی از موقعیت‌های خطرناک تهیه کند.»

بوستون دینامیکز، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که اسپات، اولین رباتی خواهد بود که برای فروش به بازار عمومی عرضه می‌شود. بوستون دینامیکز، پروژه اولین دوره فروش محصولات خود را « Early Adopter Program» نام نهاده که به مشتریان محدودی تحت قرارداد اجاره، ارائه داده می‌شود. اگر مشتری، قوانین قرارداد را نادیده گرفته یا زیر پا بگذارد، قرارداد فسخ شده و شرکت، ربات خود را پس می‌گیرد. بر اساس قرارداد، شرکت همچنین اجازه دارد که ربات اسپات فروخته شده را تعمیر و یا جایگزین نماید.

تعدادی از ربات های ساخته شده توسط شرکت بوستون دینامیکز

آقای پری می‌گوید که پلیس ایالت ماساچوست، تنها ارگان نظامی بوده است که بوستون دینامیکز فعلا با آن مشارکت داشته است.

منبع: بیزنس اینسایدر

منبع
Business Insider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا