فضا

نقشه جامع تایتان، بزرگ‌ترین قمر زحل توسط دانشمندان ترسیم شد

قمری با جزئیاتی مشابه کره زمین

دانشمندان برای اولین بار موفق به ترسیم نمایی کامل و جامع از «تایتان» بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل شدند. یک تیم متشکل از ستاره شناسان اخیرا توانسته‌اند اولین نقشه کلی از قمر تایتان را با استفاده از کاوشگر «کاسینی» ترسیم کنند. این نقشه با کنار هم قرار دادن بیش از 100 تصویر و نقشه ثبت شده توسط این کاوشگر به‌دست آمده است. نمای کلی این قمر، کره‌ای را نشان می‌دهد که از بسیاری جهات به سیاره زمین شباهت دارد.

حدود دو سوم قمر تایتان از زمین‌های مسطح تشکیل شده و 17 درصد این کره را توده‌های شنی پوشاند‌ه‌اند. ضمنا 14 درصد نیز از کوه‌ها و 1.5 درصد نیز از زمین‌های درهم‌ پیچیده به‌وجود آمده توسط باران و فرسایش تشکیل شده‌اند. آنچه که روی این سیاره توجه دانشمندان را به خودش جلب کرده این است که 1.5 درصد سطح تایتان را دریاچه‌ها پوشانده‌اند که البته درون این دریاچه‌ها خبری از آب نیست و تنها متان وجود دارد. همچنین نبود حفره روی سطح بزرگ‌ترین قمر زحل، از جوان بودن تایتان خبر می‌دهد.

این نقشه می‌تواند برخی از ابهامات دانشمندان درباره تایتان را روشن کند. ابهاماتی همچون نحوه تغییرات فصلی روی این کره و اینکه چرا برخی پدیده‌ها در نقاط خاصی از تایتان به‌وجود آمده‌اند. احتمال می‌رود دلیل پیدایش این دریاچه‌ها، چرخش بیضوی زحل به دور خورشید باشد. همچنین این نقشه می‌تواند اطلاعات ضروری را برای انجام ماموریت «دراگون فلای» ناسا فراهم کند. حال تیم ناسا می‌داند کدام نقطه برای فرود کاوشگر این موسسه مناسب بوده و اینکه پس از فرود با چه پدیده‌هایی ممکن است روبرو شوند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا