تکنولوژی

هواپیمای الکتریکی ناسا رونمایی شد

خودروها تنها وسایل نقلیه‌ای که نسخه الکتریکی آنها تولید می‌شود، نیستند. ناسا به تازگی روی یک هواپیمای الکتریکی جدید آزمایشاتی انجام داده و روز جمعه از نسخه اولیه این هواپیما با نام Maxwell X57 رونمایی کرد. در کنار این هواپیما، ناسا از یک سیمولاتور خلبان جدید نیز رونمایی کرد. این هواپیما به سفارش ناسا و توسط موسسه «Empirica System» ساخته شده است.

این هواپیمای آزمایشی که در مرکز تحقیقات هوایی آرمسترانگ کالیفرنیا قرار دارد، یکی از سه نسخه هواپیمایی است که ناسا قصد تولید آنها را دارد. این نسخه از هواپیمای الکتریکی به جای موتورهای عادی، از 14 موتور کروز الکتریکی بهره می‌برد که از صدای و مصرف بسیار کمتری برخوردار هستند و البته ضرر کمتری نیز برای محیط زیست ایجاد دارند.

هواپیمای الکتریکی ناسا در آینده نزدیک در دو نسخه دیگر نیز تولید خواهد شد. این پرنده ناسا فعلا در حال طی کردن فازهای آزمایشی است و مهندسین شرکت در حال تنظیم بهترین نسبت بال‌ها به بدنه برای آن هستند. همچنین آزمایشات تحمل بار نیز روی این پرنده الکتریکی انجام می‌گیرد.

در حال حاضر، پرنده الکتریکی ناسا از 14 موتور الکتریکی با باتری لیتیوم-یونی بهره می‌برد. ناسا اعلام کرده که اهداف بسیار بزرگی را برای این هواپیما در سر دارد. مدیر پروژه هواپیمای الکتریکی ناسا در اینباره می‌گوید: «ناسا بر روی بخش‌هایی تمرکز کرده که نه تنها به خود شرکت بلکه به کل صنعت هوانوردی کمک می‌کند. امیدواریم این هواپیمای الکتریکی طبق برنامه ریزی ناسا تا سال 2020 رسما وارد خطوط هوایی شود.»

ناسا به دنبال خلق تکنولوژی است که تمامی تولیدکنندگان تجاری بتوانند از آن بهره‌مند شوند و در عین حال کل صنعت هوایی هم به سمت سازگاری بیشتر با محیط زیست حرکت کند. تنها محدودیت فعلیMaxwell ، ظرفیت باتری‌های به‌کاررفته در آن است که موجب شده این هواپیما تنها در مسیرهای کوتاه بتواند به پرواز در بیاید. البته موتور الکتریکی به‌کاررفته در این پرنده سبک‌تر، فشرده‌تر و بسیار کم خرج‌تر از موتورهای عادی است. این موتور همچنین صدای کمتری تولید می‌کند.

منبع: Digitaltrends

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا