تاکسی هواییخودروهواپیمای الکتریکی

صنعت تاکسی‌های هوایی به کجا خواهد رسید؟

بررسی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری روی حوزه جدید

در سرتاسر دنیا، چندین پروژه مخصوص توسعه هواپیماهای الکتریکی در حال انجام است. در بیشتر این پروژه‌ها، هواپیماهایی توسعه می‌یابند که به صورت عمودی فرود و صعود دارند و می‌تواند راهکار بسیار کاربردی برای رهایی از شلوغی و ترافیک زمینی داخل شهر باشند. اما توسعه این صنعت جدید،هزینه‌های گزافی دارد.

گردانندگان این پروژه‌ها می‌توانند به راحتی با یکی شدن با یکدیگر، سرمایه های خود را روی هم گذاشته و نمونه‌های اولیه یا ایده‌های مفهومی خود را به واقعیت نزدیک‌تر کنند.

اما پیدا کردن سرمایه‌گذار قدرتمند و صبور، برای فعالان این حوزه یک دغدغه اصلی است. زیرا ساخت تنها یک هواپیمای الکتریکی در ساده‌ترین حالت ممکن، بین 75 تا 100 میلیون دلار هزینه دارد و این رقمی نیست که هر سرمایه گذاری آن را قبول کند.

Mark Moore رئیس پروژه توسعه تاکسی‌های هوایی اوبر است که Elevate نام دارد. وی پیش بینی کرده که استارتاپ‌ها به زودی برای حرکت در این زمینه، نیاز به کمک پیشگامان اتوموبیل سازی خواهند داشت. وی در مصاحبه‌ای با فوربز در کنفرانس NBAA  گفت:« به احتمال زیاد طی 12 ماه آینده، سرمایه گذاری‌های کلانی از سوی صنعت خودروسازی، به روی این حیطه جدید انجام خواهد شد. این سرمایه گذاری‌ها، باعث خواهد شد تا حمل و نقل هوایی وارد فاز جدید شده و رنگ واقعیت بگیرد.»

اما چالش‌هایی که شرکت‌های خودروسازی برای ورود به این حیطه جدید با آنها روبرو هستند، کم نیست. با مرور تجربه‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی و خودران زمینی، فعالان این حوزه به خوبی می‌دانند که توسعه نرم افزار، سخت افزار و تکنولوژی باتری تا چه اندازه پیچیده و مشکل بوده و سرمایه هنگفتی را می‌طلبد. صنعت هواپیماهای الکتریکی نیز کارکرد مشابهی با همتای زمینی خود دارد. به همین دلیل شرکت‌های سازنده خودرو قرار نیست بی گدار به آب بزنند و باید ریسک‌هایی را متحمل شوند.

اما همین حالا چندین شرکت صعت خودرو سازی هستند که شانس خود را برای ورود به حیطه جدید امتحان کرده‌اند. مثلا شرکت هیوندا ماه گذشته اعلام کرد که یکی از مسئولین اسبق ناسا را استخدام کرده و به عنوان رئیس بخش راهبری هوایی داخل شهر خود انتخاب کرده است. البته هیچ اطلاعاتی از جزیئات مسئولیتها و اقدامات این بخش جدید اعلام نشد.

دو شرکت بوئینگ و پورشه نیز اوایل ماه جاری اعلام کردند که با همکاری یکدیگر قرار است خودروی پرمیوم پرنده توسعه دهند.

اما از آنجاییکه سرمایه گذاری در بخش نوپایی همچون حمل و نقل الکتریکی هوایی بسیار پر ریسک بوده و صبر زیادی می‌طلبد، برای سرمایه گذاران بی طاقت و عجول سیلیکون ولی چندان دلپذیر نیست.

توسعه و ساخت نمونه‌های اولیه هواپیماهای الکتریکی که تا کنون طراحی شده، نسبت به هواپیماهای سنتی و هم اندازه خود، هزینه بسیار بیشتری می‌طلبد. شرکت لیلیوم، یکی از شرکت‌هایی است که تا کنون توانسته 100 میلیون دلار سرمایه جذب کند و قرار است 400 میلیون دلار دیگر نیز به این سرمایه اصافه شود.

فعالیت‌های دیگری نیز از سوی دیگر شرکت‌های سازنده خودرو دیده می‌شود. مثلا شرکت فورد که اوایل سال جاری مقاله‌ای در این زمینه منتشر کرد که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده بود. شرکت جنرال موتورز نیز بر اساس گزارش‌ها، بیش از 1 میلیارد دلار برای پروژه‌های مرتبط با این حوزه، کنار گذاشته است.

استارتاپ‌های این حوزه جدید، علاوه بر قدرت سرمایه گذاری شرکت‌های خودروسازی، به تجربه آنها در تولید انبوه نیز توجه دارند. اگر در آینده، خدمات حمل و نقل با تاکسی‌های هوایی قرار باشد که مقرون به صرفه شود، شرکت‌ها باید بتوانند راهی برای تولید زیاد از هواپیماهای الکتریکی پیدا کنند.

در حیطه صنعت خودروهای الکتریکی، شرکت تویوتا عقب تر از  دیگر رقبای خود به نظر می رسد و بعید به نظر می آید که این شرکت در دنیای هواپیماهای الکتریکی نیز بتواند در آینده نزدیک ورود کند. اما تویوتا، در حال توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی است که برای استفاده در صنعت هواپیماهای الکتریکی کاربرد خواهد داشت. تویوتا سال گذشته، طرحی از یک خودروی پرنده معرفی کرد و همچنین اعلام کرد که به روی شرکت Joby Aviation، سازنده هواپیماهای VTOL نیز سرمایه گذاری کرده است.

منبع: فوربز

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا