تکنولوژی

معضلی به نام مدرک تحصیلی در لینکدین

چند سالی است که لینکدین در میان کاربران وب، به محبوبیتی قابل‌توجه دست یافته و میزان استفاده از این پلتفرم بنابه گزارش‌های رسمی، با رشد محسوسی همراه بوده است. در واقع، لینکدین بستری را برای افراد فراهم کرده تا بتوانند با وارد کردن تجارب، تخصص‌ها، مدارک تحصیلی و مهارت‌هایی که از آن‌ها بهره می‌برند، توانایی‌های خود را ارائه دهند و کسب‌وکارها نیز بتوانند در صورت تمایل همکاری تازه‌ای را با این افراد آغاز کنند.

اما یکی از بخش‌های مربوط به اطلاعات شخصی کاربران لینکدین، مدرک تحصیلی است که اخیرا بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. تقریبا دو سال پیش، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه آزمایش خون، مدرک تحصیلی خود را در این شبکه اجتماعی، دکتری (PhD) ثبت کرد، اما طولی نکشید که مشخص شد وی هرگز موفق به اتمام دوره تحصیلی خود نشد و بعد از حدود سه سال، بدون اخذ مدرک از ادامه تحصیل انصراف داد.

اما این مدیرعامل، تنها کسی نیست که به اشتباه و یا عمدا مدرک تحصیلی غیرواقعی را برای خود ثبت کرده است. در طی سال‌های اخیر و با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که چندین بنیانگذار و یا مدیرعامل کسب‌وکارها، تنها در پروفایل شخصی خود در لینکدین دارای مدرک هستند! و در خوشبینانه‌ترین حالت، برای آن مدرک اقدامی‌کردند اما هرگز آن را به سرانجام نرساندند.

اخیرا نیز یک بنیانگذار استارتاپ، در پروفایل خود نوشت که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه‌هاروارد اخذ کرده اما مشخص شد که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. در خصوص جیمز دامور، از مدیران ارشد دنیای آی‌تی که اخیرا به دلیل انتشار یادداشتی در خصوص تنوع جنسیتی در گوگل، از این شرکت اخراج شد باید گفت که او در پروفایل خود از مدرک تحصیلی دکتری نام برد اما نتیجه بررسی‌ها نشان داد که وی موفق به پایان دوره تحصیلی خود نشده و هرگز چنین مدرکی را اخذ نکرده است.

با این حال، دامور سعی کرد تا از مدرک خود در لینکدین دفاع کند؛ وی در قالب پیامی‌در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: من هرگز نگفتم که دکتری دارم. لینکدین نمی‌تواند هرگز تحصیل در دوره دکتری و یا داشتن مدرک دکتری را از هم تشخیص و یا تمییز دهد (فراموش کردم تا این مساله را اصلاح کنم).

معضلات مدرک تحصیلی در لینکدین

با این حال برخی‌ها، حق را با دامور دادند. در بخش پروفایل لینکدین، امکان ثبت مدرک تحصیلی برای کاربران فراهم شده، اما گزینه‌ای که به کمک آن بتواند تشخیص داد که فرد در حال گذراندن آن دوره است و یا اینکه بعد از مدتی، از تحصیل منصرف شده وجود ندارد.

اما لینکدین این مساله را مشکل این شبکه اجتماعی نمی‌داند و در پاسخ به ابهاماتی در این رابطه اعلام کرد که با توجه به توضیحات و انجام می‌شود، توافقاتی که کاربران می‌بایست صرفا مدارکی را اعلام نمایند که حقیقی بوده و تردیدی به آن وارد نمی‌شود.

لینکدین در ادامه نوشت که افراد می‌بایست جزییات مربوط به مدارک تحصیلی خود را قید کنند. در بخش تحصیلات، گزینه‌های شروع سال و همچنین پایان سال وجود دارد که اگر فردی هنوز مدرک خو را اخذ نکرده می‌تواند این مساله را در بخش توضیحات این قسمت، اضافه کند.

اما دسترسی و پیدا کردن بخش توضیحات، کار ساده‌ای نیست. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا لینکدین، با وجود داشتن بیش از 600 میلیون کاربر، گزینه‌ای را که نشان از عدم اتمام دوره تحصیلی کاربر است، اضافه نمی‌کند. این در حالیست که بسیاری از کاربران، موفق به گذراندن کامل دوره‌های تحصیلی نمی‌شوند.

یکی از احتمالاتی که در این رابطه وجود دارد، این است که لینکدین بخش زیادی از درآمدهای خود را از طریق خدمات مربوط به استخدام افراد به دست می‌آورد. قبل از آنکه لینکدین در سال 2016 توسط مایکروسافت خریداری شود، گفته می‌شد که 65 درصد از درآمد این شرکت، از خدمات استخدامی‌بدست می‌آمد.

از این‌رو، هرچه مدارک تحصیلی واضح‌تر و مشخص‌تر باشد، می‌تواند در کسب درآمد بیشتر برای این شرکت موثرتر باشد. جفری پففر، از اساتید برجسته دانشگاه استنفورد در این رابطه عنوان می‌کند که طبعیت بشری به گونه‌ای است که تمایل به ارائه اطلاعات دقیق و مشخص از خود ندارد.

وی می‌گوید که در بررسی‌هایی که بر روی پرونده 2.6 میلیون پرونده صورت گرفت، مشخص شد که در 44 درصد از این پرونده‌ها، اطلاعات نادرست و غلط در خصوص سوابق کاری ثبت شده بود. همچنین، 41 درصد نیز در خصوص تحصیلات و 23 درصد نیز در خصوص مدارک مهارتی خود، اطلاعات خلاف واقع ثبت کردند.

این استاد دانشگاه در پایان می‌گوید که اگرچه نقش لینکدین در مقابله با چنین اقداماتی، پررنگ است اما اگر این شرکت، راه‌هایی را برای محدود کردن ارائه اطلاعات نادرست ابداع کند، بازهم افراد و کاربران راهی را برای قوی‌تر نشان دادن خود از آنچه که در واقعیت هستند، پیدا خواهند کرد.

منبع: تک‌کرانچ

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا