تکنولوژیگوناگون

تولید حسگر عمقی جدید با الهام از چشم عنکبوت

سال‌هاست که دانشمندان از طبیعت و موجودات روی کره زمین برای طراحی و توسعه انواع فناوری‌ها و محصولات ایده می‌گیرند. در همین رابطه، اخیرا محققان دانشگاه‌ هاروارد موفق به خلق حسگر عمق جدیدی شده‌اند که با الهام از چشم‌های عنکبوت‌های جهنده طراحی شده است.

چشم‌های این گونه از عنکبوت‌ها قادرند با محساباتی که بر روی فاصله خود با طعمه انجام می‌دهند، به درک درستی از موقعیت آن دست می‌یابند تا پرشی موفقیت‌آمیز را روی طعمه داشته باشد. سنسورهای عمق در گوشی‌های هوشمند و اغلب برای ویژگی‌هایی همچون فیس آنلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قابلیت فیس آنلاک، دستگاه از طریق تاباندن هزاران نقطه لیزری بر روی چهره فرد، نقشه‌ای از صورت وی تهیه می‌کند که این کار نیازمند بکارگیری پردازنده‌ای سریع و یک باتری بزرگ‌ برای انجام محاسبات پردازشی است.

محققان اما به دنبال استفاده از چنین قابلیت‌هایی در دستگاه‌هایی با باتری‌های کوچک‌تر همانند ساعت‌های هوشمند و یا میکرو ربات‌ها هستند. آن‌ها به منظور یافتن راهی برای اندازه‌گیری دقیق عمق، از عنکبوت‌ها کمک گرفتند. برخلاف چشم انسان‌ها که هر کدام تصاویر نسبتا متفاوتی را جذب و با ادغام آن‌ها، عمق را تخمین می‌زنند، اندازه‌گیری عمق توسط چشم عنکبوت‌های جهنده به دلیل مغز کوچک‌شان، با الگوی متفاوتی انجام می‌شود و می‌بایست این فرآیند با دقت بالایی صورت گیرد.

در چشم این عنکبوت‌ها، لایه‌هایی از شبکیه وجود دارد که تصاویر را با درجه‌های مختلف تاری (Blur) جذب می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود تا عنکبوت بتواند به درک درستی از عمق در محاسبات خود دست یابد. محققان اما برای جاسازی این توانایی در یک سنسور، از لنز جدیدی به نام متالنز بهره گرفتند که قادر است به طور همزمان، دو تصویر را با درجه تاری متفاوت ایجاد کند.

سپس یک الگوریتم بسیار پیشرفته، دو تصویر ایجادشده توسط متالنز را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از آن‌ها برای نقشه عمق استفاده می‌کند. متالنز و این الگوریتم می‌توانند در کنار هم، زمینه‌ساز تولید دوربین‌هایی شوند که از آن‌ها می‌توان در فناوری‌هایی همچون هدست‌های واقعیت مجازی، پوشیدنی‌های هوشمند و یا میکرو ربات‌ها استفاده کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا