تکنولوژی

شکایت واتس اپ از یک شرکت اسرائیلی به دلیل جاسوسی

فیسبوک و شرکت تحت هدایت آن یعنی واتس اپ به تازگی از یک شرکت اسرائیلی «NSO Group» که در زمینه تولید بدافزارهای جاسوسی فعالیت می‌کند شکایت کرده است.

این یک اقدام حقوقی بی‌سابقه از سوی واتس اپ محسوب می‌شود که عملکرد شرکت‌هایی که در زمینه فروش بدافزارهای پیشرفته جاسوسی به دولت‌ها در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و هیچ مقرراتی را پیش روی خود نمی‌بینند، هدف گرفته است.

این شکایت علیه NSO Group تنظیم شده اما با این حال، شرکت مذکور هرگونه اتهامات مطرح‌شده از سوی واتس اپ را رد کرده است.

طبق گفته واتس اپ این شرکت اسرائیلی در بازه زمانی 11 روزه بین اواخر آوریل تا اوایل مه، به بیش از 1400 گوشی متعلق به وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، معترضان سیاسی، دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی حمله کرده است.

این حملات از طریق بدافزار جاسوسی پیشرفته‌ای صورت گرفته که پس از برقراری تماس ویدیویی در گوشی فرد قربانی، آغاز می‌شود. منتقدان می‌گویند که شرکت NSO، محصولات و خدمات خود را در اختیار دولت‌های سرکوب‌گر قرار می‌دهند تا با از آن‌ها علیه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و دیگر افراد استفاده کرده و از هر گونه تهدید احتمالی مطلع شوند.

گروه تحیقاتی Citizen Lab وابسته به دانشگاه تورنتو که در زمینه ردیابی کمپین‌های هک با حمایت دولت‌ها فعالیت می‌کند، به طور داوطلبانه اعلام آمادگی کرد تا به فیسبوک و واتس‌اپ در زمینه شناسایی حملات علیه کاربران این اپلیکیشن کمک کند.

فیسبوک و واتس اپ حملات اخیر را از طریق ارسال بروزرسانی برای اپلیکیشن‌ها خود رفع کردند. گفته می‌شود که علاوه بر سرورهای این دو اپلیکیشن پیامرسان، شرکت NSO از سرورهای خدمات وب آمازون و‌هاست‌های کوچک‌تر Choopa و Quadrant نیز برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده است.

منبع: arstechnica

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا