تکنولوژیچگونه

این ۵ اشتباه، عمر دستگاه‌تان را کم می‌کند

همه ما روزانه حداقل با یک یا دو دستگاه هوشمند سروکار داریم. دستگاه‌هایی که هرکدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی برخورداند و اگر ساعاتی را با آن‌ها نگذرانیم، روزمان شب نخواهد شد. با این اوصاف، این دستگاه‌ها نیز همانند بسیاری از موجودات و اشیای روی زمین، طول عمری دارند و روزی حیات‎شان به پایان خواهد رسید.

اما در این میان ممکن است سهل‌انگاری‌ها و یا اشتباهاتی باعث شوند تا طول عمر این دستگاه‌ها، کامل نشود و زودتر از آنچه که باید، از رده خارج خواهند شد. اتفاقاتی همچون ریختن چای یا قهوه روی کیبورد لپ‌تاپ، افتادن تبلت از دست در حین گرفتن عکس سلفی و سُر خوردن گوشی در حین کار با آن؛ که هر کدام می‌توانند از عمر دستگاه بکاهند و یا عملکرد آن را دچار اختلال کنند.

از طرفی دیگر، تعویض دستگاه‌ها و یا به طور دقیق‌تر، گوشی‌هایی که با قیمت بالای هزار دلار به فروش می‌روند، هرگز مقرون به‌صرفه نیست و از این رو، کاربران می‌بایست توجه بیشتری را به حفظ و نگهداری محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، معطوف کنند. در ادامه قصد داریم تا به ۵ اشتباه رایج در میان کاربران که تاثیری منفی بر طول عمر دستگاه‌ها می‌گذارند، اشاره کنیم.

 استفاده از محصولات جانبی تقلبی و ارزان‌قیمت

در ظاهر، تفاوتی میان کابل‌های شارژی که در فروشگاه‌های متفرقه به فروش می‌رسند، با آنچه در جعبه گوشی‌ها وجود دارد، مشاهده نمی‌شود. اما اغلب کاربران این موضوع غافل‌اند که شارژر و یا کابلی که شرکت سازنده، به همراه گوشی ارائه می‌دهد، به طور خاص برای آن دستگاه طراحی شده‌اند.

بنابراین، اگر شارژر و یا کابل دستگاه خود را گم کرده‌اید، فورا به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی‌تان مراجعه نکنید و به دنبال ارزان‌ترین شارژ یا کابل شارژ، نگردید. شاید شما با این کار، پول کمتری را پرداخت کنید، اما در اصل ضربه بزرگی را به دستگاه خود وارد می‌کنید و عملکرد آن را مختل خواهید کرد.

اغلب جنس‌هایی که در قالب محصولات چندکاره و یا با قابلیت شارژ چند دستگاه تولید می‌شوند، چیزی جز خرابی دستگاه‌تان را به دنبال نخواهند داشت. این محصولات هرگز به ولتاژ دقیق مورد نیاز دستگاه‌تان دسترسی ندارند و در نتیجه، شارژ مورد نیاز به باتری تزریق نخواهد شد و از طول عمر باتری نیز کاسته خواهد شد.

از سویی دیگر، استفاده از شارژرهای ارزان‌قیمت می‌تواند سلامتی کاربران را نیز تهدید کنند. بسیاری از این محصولات تقلبی، از امنیت کافی برخوردار نیستند و آزمایشات متعدد کیفیت را پشت سر نگذاشته‌اند و ممکن است در اثر انفجار، جان کاربران را به خطر بیاندازند.

 عدم آگاهی از میزان مناسب شارژ باتری

باتری‌های جدیدی که برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و یا لپ‌تاپ‌ها تولید می‌شوند، در طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند به نحوی که در ساخت آن‌ها از لیتیوم یون با کیفیت بالا و یا لیتیوم پلیمر مرغوب استفاده شده است. اما شارژ کردن بیش ازحد گوشی می‌تواند تهدیدی برای سلول‌های معیوب باتری باشد.

قانون نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید همواره میزان شارژ گوشی، تبلت و یا لپ تاپ خود را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید. باتری‌هایی که همواره شارژشان پِر است، به آن‌ها فشار بیشتری وارد می‌شود. در خصوص لپ‌تاپ‌ها باید گفت که باتری این محصولات، از چرخه شارژ مشخص و محدودی برخوردار است به طوری که اگر کاربر اجازه دهد تا شارژ آن، به طور کامل خالی شود، بر چرخه شارژ آن اثر منفی می‌گذارد و از طول عمر باتری می‌کاهد. اینجاست که پیشنهاد می‌شود همواره میزان شارژ را بین ۴۰ تا ۸۰ نگه دارند.

 اتصال طولانی‌مدت دستگاه به شارژر

آیا شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که دستگاه خود را به شارژ می‌زنید و فراموش می‌کنید آن را از شارژ جدا کنید؟   خوشبختانه، نسل جدیدی باتری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بعد از پر شدن شارژ، از مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری بهره می‌گیرند. این مساله در خصوص باتری گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها صدق می‌کند.

با این اوصاف، اگرچه اتصال دستگاه به شارژر برای مدت زمان‌های طولانی، خطری ندارد؛ اما فعالان این عرصه توصیه می‌کنند تا حتی الامکان از اتصال غیرضروری گوشی به شارژر خودداری شود تا از این طریق، بتوان به دستگاه استراحت داد. محققان می‌گویند که یکی از مزیت‌های این اقدام، این است که عملکرد دستگاه در زمانی که به شارژ وصل نیست، به طور محسوسی ارتقا خواهد یافت. همچنین، اتصال طولانی‌مدت به شارژ، می‌تواند منجر به گرم شدن باتری، انفجار و در نهایت، آسیب رسیدن به آن شود.

 عدم مراقبت از دستگاه 

گوشی‌های جدید از مقاومت بدنه نسبتا خوبی برخوردارند و از ویژگی‌های همچون ضدآب بودن و ضد ضربه بودن بهره می‌برد. اما جا گذاشتن گوشی در یک خودرو در روزی آفتابی که دمای داخل کابین بسیار بالا می‌رود، می‌تواند ضربات جدی را به دستگاه وارد آورد. این مساله نه تنها منجر به خرابی باتری خواهد شد، بلکه می‌تواند خرابی حافظه و پاک شدن اطلاعات را نیز به دنبال داشته باشد.

همانند شارژرهای تقلبی، باتری‌های ارزان‌قیمت نیز خطرات خاص به خود را دارند. برای مثال، جا گذاشتن باتری گوشی آیفون در یک خودرو در روزی آفتابی، منجر به ترکیدن باتری و در نهایت آتش‌سوزی خودرو شد. باتری‌های تقلبی، به شدت در برابر گرما و دیگر عوامل خارجی آسیب پذیرند.

علاوه بر گرما، سرما نیز تاثیری منفی بر دستگاه برجای می‌گذارد. باتری‌های لیتیوم یونی در دمای بسیار پایین، با افت شدید عملکرد مواجه می‌شوند و از طول عمر آنها کاسته می‌شود. همچنین در دمای پایین، مشکلاتی نیز برای نمایشگر و گلس گوشی نیز بوجود خواهد آمد.

 روش‌های نادرست تمیز کردن دستگاه

فرق چندانی میان تمیز کردن گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و یا حتی ماوس وجود ندارد. در ادامه به چند ترفند کاربردی برایتمیز کردن این دستگاه اشاره خواهیم کرد:

– هوای فشرده: از این شیوه می‌توان برای اسپری و تمیز کردن نقاط کور و بسیار کوچک دستگاه، که دسترسی به آنجا سخت است، استفاده کرد

– الکل ایزوپروپیل: هرگز از تمیزکننده‌های خانگی و یا شیشه شوی‌ها برای تمیز کردن دستگاه‌های الکتریکی خود استفاده نکنید؛ در عوض می‌توانید از الکل ایزوپروپیل برای این منظور بهره بگیرید که بسیار بهتر و موثرتر عمل خواهد کرد

– آب تصفیه‌شده یا خالص: از آب شیر برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید، چرا که ممکن است مواد موجود در آن، منجر به بروز لکه روی بدنه دستگاه خواهد شد

– پارچه نرم: استفاده از پارچه‌های ۱۰۰ درصد کتان برای تمیز کردن دستگاه به کاربران توصیه می‌شود

– مسواک: یک مسواک نرم می‌تواند برای تمیز کردن نقاطی که به راحتی قابل دسترسی نیستند و نیازمند پاکسازی آرام و بدون اعمال فشار هستند، مناسب باشد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا