علمی

 این اپلیکیشن بیماری‌ های چشمی ‌را از روی عکس تشخیص دهد

اخیرا محققان موفق به تولید یک اپلیکیشن با قابلیت تشخیص بیماری های چشمی شده‌اند که قادر است این کار  را با نگاه کردن به عکس‌ها انجام دهد.

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت و تسلط بر تمامی‌حوزه‌هاست. ظهور این فناوری‌ها سبب شده تا انسان‌ها بتوانند از پس کارهایی که تاکنون برای آن‌ها، میسر نبود برآیند. برای نمونه اخیرا محققان اپلیکیشنی را تولید کرده‌اند که قادر است با بررسی‌هایی که بر روی سفید چشم افراد در تصاویر انجام می‌دهد، احتمال وجود بیماری‌هایی همانند سرطان شبکیه، آب مروارید و دیگر نارسایی مربوط به چشم را تشخیص دهد.

به نظر می‌رسد که این اپلیکیشن که تحت عنوان White Eye Detector شناخته می‌شود، می‌تواند تشخیص‌هایی درستی را انجام دهد؛ در آزمایشی که بر روی 53 هزار عکس از 40 کودک مبتلا به یکی از بیماری‌های چشمی ‌انجام شد، این اپلیکیشن توانست 16 مورد را حدود 1.3 سال زودتر از آنکه پزشکان از بروز بیماری در این کودکان مطلع شوند، به درستی شناسایی کند.

این اپلیکیشن که مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی است، برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با چشم برای افرادی در تمامی‌سنین مفید واقع شود؛ بویژه در کودکان که تشخیص علت اصلی بروز اختلال در بینایی و چشم آن‌ها برای پزشکان، کمی‌دشوار است. همچنین، والدین نیز می‌توانند با کمک این اپلیکیشن و عکس‌هایی که از کودکان خود در اختیار دارند، از بیماری‌های چشمی ‌احتمالی فرزندان خود مطلع شوند.

این اپلکیشن در دو نسخه اندروید و iOS برای کاربران عرضه شده و قابل دانلود است. اما تولیدکننده آن در توضیحات این اپلیکیشن نوشت که هنوز نتوانسته تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کند و این یعنی ممکن است نتایجی که توسط این اپلیکیشن ارائه می‌شود، قابل استناد نباشد.

با این حال، اپلیکیشنی که توسط محققان تولید شده هیچگونه ضرری برای کاربران ندارد و تنها از طریق بررسی تصاویر، تشخیص‌های خود را ارائه می‌دهد.

منبع: ubergizmo

 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بازتاب: bio ethanol burner

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا