برنامه‌هاتکنولوژیگوناگونموبایل

راهکارهای امن‌تر کردن گوشی بر اساس توصیه متخصصان امنیت

یک گوشی هوشمند معمولی، شامل صدها اطلاعات خصوصی مانند شماره کارت‌های بانکی، رمزهای ورود، آدرس‌ها و دیگر داده‌های حیاتی کاربران است.

در این مقاله می‌خواهیم راهکارهای متخصصان، برای امن‌تر کردن گوشی‌های هوشمند را معرفی کنیم.

دو پیشنهاد اصلی متخصصان حوزه امنیتی سایبری، روش‌هایی مانند «احراز هویت دو مرحله‌ای»(two-factor password authentication) و عدم شارژ گوشی در مکان‌های عمومی هستند.

کاربران گوشی‌های همراه این روزها، بسیار بیشتر از قبل به گوشی‌های خود متکی هستند. تقریبا در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید از کسب و کار و تجارت، ارتباطات، اوقات فراغت و غیره گرفته، گوشی‌های هوشمند ابزاری اصلی محسوب می‌شوند.

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط Pew Research Center انجام شده، 81 درصد آمیکایی‌ها یک گوشی هوشمند دارند که بر اساس گزارش‌ها، هر کاربر به طور متوسط حداقل 50 بار در روز به سراغ گوشی خود می رود.

اما با وجود اتکای زیادی که اکثر کاربران به گوشی خود دارند، عموم مردم راهکارهای امنیتی استفاده از این ابزار را چندان رعایت نمی‌کنند.

پایه‌ای‌ترین اصل امینیتی استفاده از تلفن همراه این است: ایجاد رمز ورود و قفل برای گوشی. بر اساس گزارشی از سال 2017، تقریبا 30 درصد صاحبان گوشی‌های همراه، نه از رمز ورود و نه هیچ راهکار امنیتی دیگر، روی گوشی خود استفاده نمی‌کنند.

بی دقتی‌های این چنین، باعث بروز رسوخ‌های امنیتی سایبری خواهد شد.

در ادامه می‌خواهیم برای جلوگیری از دزدیده شدن اطلاعات شخصی و پس وردها، بهترین راهکارهای پیشنهادی متخصصین را معرفی کنیم تا گوشی همراه تان را امن‌تر کنید.

گوشی خود را قفل کنید

گوشی خود را قفل کنید

ایجاد قفل برای گوشی، از واضح‌ترین اقدامات امنیتی است تا اطلاعات شخصی‌تان، خصوصی باقی بماند.

استیسی کاپریو، موسس شرکت Accelerated Growth Marketing می‌گوید:« گوشی را قفل کنید تا هنگام عدم حضور شما کسی نتواند به آن دسترسی پیدا کند. بهتر است به بخش تنظیمات رفته و پسورد(رمز ورود) قوی و بلندی انتخاب کنید تا هک شدن گوشی شما عملا غیر ممکن شود.»

از برنامه‌های حفاظت تماس استفاده کنید

برنامه‌هایی همچون BURNER و FIREWALL از گوشی شما در مقابل دستبرد هکرها، بازاریابان سمج و تماس‌های مزاحم محافظت می‌کند. BURNER، با ایجاد شماره جدید کمک می‌کند که شماره خصوصی شما، خصوصی باقی بماند. این شماره بعد از مدتی منقضی خواهد شد. برنامه FIREWALL نیز به کاربران سیستم عامل آی‌اواس این امکان را می‌دهد تا تماس‌های مزاحم را مستقیما به سمت voicemail خود هدایت کنند.

گوشی خود را در مکان‌های عمومی شارژ نکنید

این مورد شاید کمی سخت به نظر برسد اما شارژ گوشی در مکان‌های عمومی و ایستگاه‌های شارژ عمومی- که معمولا در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های ترانزیت، داخل هواپیماها، سالن کنفرانس‌ها و مراکز خرید وجود دارد-می‌تواند گوشی شما را در معرض خطر دستبرد قرار دهد.

اما چرا؟ زیرا خروجی‌های شارژی که در این ایستگاه‌ها وجود دارد می‌تواند علاوه بر شارژ گوشی، داده‌هایی را نیز به دستگاه منتقل کند. اگر دستگاهی با سیستم‌های امنیتی پایین وجود داشته باشد، هکرها می‌توانند به راحتی به آنها رسوخ پیدا کرده و اطلاعات را بزدند. این تکنیک هک، تحت عنوان « juice jacking» شناخته می‌شود.

Drew Paik ، یکی از مسئولین شرکت امنیتی Authentic8 می‌گوید که تنها با یک بار اتصال گوشی به خروجی آلوده، دستگاه شما هم آلوده شده و در معرض آسیب پذیری قرار می‌گیرد.

از « احراز هویت دو مرحله‌ای»(two-factor password authentication) استفاده کنید

شاید ایجاد موانع اضافه ضد سرقت برای دستگاه‌های دیجیتال، کمی خسته کننده به نظر برسد اما کار از محکم کاری عیب نمی‌کند. فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای می‌تواند امنیت دستگاه را بالاتر ببرد.

یکی از مدل‌های عمومی این شیوه، تولید یک کد حساس به زمان است که به گوشی شما از طریق پیغام ارسال می‌شود. از این کد می‌توان تنها یک بار استفاده کرد و بعد از آن دسترسی به اکانت‌های مختلف مثلا ایمیل‌ها، ممکن می‌شود.

این مرحله شاید کمی زمان ببرد اما راه دسترسی هکرها را به شدت سخت‌تر می‌کند.

سیستم عامل گوشی خود را به صورت منظم به روزرسانی کنید

برای همه ما پیش می‌آید که هشدارهای مربوط به آپدیت نرم افزاری گوشی را نادیده بگیریم اما نصب آخرین نسخه از سیستم عامل باعث می‌شود امنیت گوشی شما دو چندان شود.

Liz Hamilton، مدیر شرکت  Mobile Klinik می‌گوید:« به روزرسانی منظم گوشی، گاهی اوقات اعصاب خورد کن می‌شود اما هر چه که آپدیت گوشی را عقب بیندازید، داده‌های شما بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد و راه برای دسترسی بد افزارها بازتر می‌شود.»

بلوتوث و وای فای را هنگام عدم نیاز خاموش کنید

هک از طریق کانال‌های بلوتوث، برای هکرها روشی ساده است. اکثر مواقع، بلوتوث دستگاه‌های آی‌او‌اس واندرویدی به صورت دیفالت روشن باقی می‌ماند و خاموش کردن آنها تنها با یک حرکت انگشت، از دردسرهای زیادی جلوگیری می‌کند.

Somdip Dey، یک محقق حوزه هوش مصنوعی است که در دانشگاه Essex  و موسسه R&D Institute UK فعالیت می‌کند. وی می‌گوید:« هکرها می‌توانند به سادگی، سیستم‌های آلوده خود را، یک دستگاه معمولی جا بزنند و با اتصال به این سیستم‌ها، آنچه که نباید اتفاق می افتد.»

به علاوه، بسیار دقت کنید که گوشی شما به چه دستگاهی از طریق بلوتوث متصل می‌شود.

Dey  می‌گوید:« بعد از اینکه هکر، بدافزار  خود را به گوشی شما متصل کرد، می‌تواند مشکلات امنیتی زیادی برایتان ایجاد کند.»

گوشی خود را  جیلبرک و روت نکنید

جیلبرک آیفون و روت کردن گوشی‌های اندروید، منفعت‌های زیادی دارد مثلا می‌توانید به تنظیمات بیشتری از گوشی خود دسترسی پیدا کنید، عمر باتری گوشی را افزایش دهید یا برنامه‌های تایید نشده زیادی دانلود کنید. اما قبل از انجام این‌ کار، خوب فکر کنید. این کار می‌تواند گوشی شما را به شدت آسیب پذیر کند.

Robert Siciliano، یک متخصص تحلیل امنیتی است. وی معتقد است:« جیلبرک کردن گوشی می‌تواند راه ورود هکرها به دستگاه را باز کند. این کار می‌تواند برای کاربر به قیمت گزافی تمام شود.»

هات اسپات خود را رمزگذاری کنید

هات اسپات یکی از کاربردی‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند امروزیست. با استفاده  از این قابلیت، کاربران می‌توانند اینترنت موبایل خود را در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهند اما اگر محافظت شده نباشد، می‌تواند خطرهای جدی نیز به همراه بیاورد.

هات اسپات می‌تواند به هکرها امکان دسترسی به داده‌ها و فایل‌های روی گوشی، تبلت و لپ تاپ شما را بدهد در حالیکه روحتان نیز خبردار نخواهد شد. یک رمز قوی برای هات اسپات گوشی خود انتخاب کنید. بدین منظور، بهتر است قوی‌ترین سیستم محافظتی هات اسپات را انتخاب کنید مثلا Wireless Protected Access 2 یا WPA2.

پسوردها را در یک فایل رمزگذاری شده نگه دارید

امن‌ترین و بهترین روش نگهداری اطلاعات حساس روی گوش، استفاده از برنامه‌های نگه داری حفاظت شده ار پسورد است مانند LastPass.

آقای Dey  معتقد است:« حتی اگر هکر بتواند راه ورود به گوشی شمارا پیدا کند، اطلاعت رمزگذاری شده کار وی به شدت سخت خواهد کرد.»

منبع: businessinsider

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا