تکنولوژی

فرمت دالبی ویژن چیست؟

فرمت دالبی ویژن چیست؟ از بین تمامی تکنولوژی‌های بصری که در نمایشگرهای امروزی استفاده شده‌اند، هیچکدام به اندازه فناوری HDR موثر نبوده و سبب پیشرفت صنعت نمایشگرها نشده‌اند. HDR که مخفف واژه «High Dynamic Range» است، زمانی که به درستی و به‌طور تمام و کمال به‌کارگرفته شود، شگفتی به مراتب بزرگتر از کوچ از 1080p به 4K خلق خواهد کرد. البته تولیدکنندگان امروزه بیشتر علاقه دارند از نام 8K در تبلیغات تلویزیون‌هایشان استفاده کنند ولی به هر حال HDR پدیده‌ای بزرگتر از این نام‌ها است.

لو رفتن تصاویر تمامی گوشی های سری میت 30 هوآوی

شاید شما هم ندانید که HDR یک فرمت تصویری نیست بلکه در اصل نام یک مجموعه شامل فرمت‌های متعدد است که هرکدام از این فرمت‌ها به تنهایی ویژگی‌های به‌خصوص خودشان را دارند. یکی از همین فرمت‌ها که قابلیت‌های بی‌نظیری دارد، فرمت «دالبی ویژن» (Dolby Vision) است. اما دالبی ویژن چیست و دقیقا چه‌کار می‌کند و چه تفاوتی با دیگر فرمت‌های زیرمجموعه HDR دارد؟ مهم‌تر اینکه چطور از این فرمت را درون منزل  بهره‌مند شویم؟

HDR چیست؟

قبل از اینکه سراغ دالبی ویژن برویم، بهتر است یک بررسی کوتاه روی HDR داشته باشیم. HDR در اصل تکنولوژی است که به فیلم‌سازان و تولیدکنندگان محتوا امکان تولید ویدیوها با نور خیلی بیشتر، رنگ‌های دقیق‌تر و کنتراست خیلی بالاتر از ویدیوهای معمولی و قدیمی را می‌دهد. با اینکه در ابتدا محتوای HDR تنها در سینماها پخش می‌شد اما امروزه با تولید نمایشگرهای پیشرفته‌تر افراد می‌توانند محتوای HDR را در منزل هم تماشا کنند و تفاوت آن را با ویدیوها و فیلم‌های معمولی به راحتی تشخیص دهند. افزایش کیفیت تصاویر زمانی که با کیفیت HDR نمایش داده می‌شوند آنقدر بالا است که شخص می‌تواند گوشه‌ای از هیجان و کیفیت سینما را روی نمایشگر کوچک خانه خود احساس کند.

زمان عرضه اندروید 10 برای گوشی‌های اندرویدی

فرمت‌های داینامیک HDR به سه دسته تقسیم می‌شوند: تکنیکالر (Technicolor)، HDR10+ و دالبی ویژن. پارامترهای فرمت‌های داینامیک بر خلاف فرمت‌های استاتیک در حین پخش ویدیو تغییر می‌کنند و عناصر HDR را نسبت به هر صحنه‌ای که نمایش داده می‌شود کم و زیاد می‌کنند و این عمل برای فریم به فریم جزئیات فیلم انجام می‌شود. متخصصین معتقدند قابلیت تنظیم دقیق و سریع رنگ، کنتراست و روشنایی هر صحنه و فریم از فیلم تاثیر به سزایی روی کیفیت فیلم‌های HDR دارد.

مشخصه فرمت دالبی ویژن چیست

فرمت دالبی ویژن چیست؟

تنظیم عناصر تصویر متناسب با هر فریم از فیلم، مختص هرسه فرمت HDR است. تنظیم  فریم به فریم و صحنه به صحنه تصاویر باعث می‌شود جزئیات بیشتر با دقت رنگ بالاتر دیده شود. اما قابلیت‌های دالبی ویژن فراتر از این مسائل است.

دالبی ویژن علاوه بر پشتیبانی از قابلیت‌های مشترک فرمت‌های داینامیک، از یک سری ویژگی‌ها پشتیبانی می‌کند که دیگر فرمت‌ها مثل HDR10 قادر به اجرای آنها نیستند. برای مثال حداکثر شدت نوری که در فرمت HDR10 پشتیبانی می‌شود 1000 نیت است. اما دالبی ویژن قادر است تا 10000 نیت را هم پشتیبانی کند.

این توانایی در بخش دقت رنگ‌ها هم صدق می‌کند. HDR10 به تولیدکنندگان امکان دسته بندی رنگ‌ها با استفاده از 10 بیت رنگ را می‌دهد در حالی که این رقم برای دالبی ویژن 12 بیت است. شاید روی کاغذ 2 بیت خیلی اهمیت نداشته باشد اما در عمل همین 2 بیت تفاوت‌های بی‌نظیری در تصاویر خروجی اجاد می‌کند. با 10 بیت شما می‌توانید هر رنگ را در 1024 طیف انتخاب کنید که در کل شما بیش از 1 میلیارد رنگ در اختیار دارید. جالب است بدانید با استفاده از 12 بیت شما برای هر رنگ 4096 طیف مختلف در اختیار دارید و مجموعا 68 میلیارد رنگ مختلف را می‌توانید تولید کنید.

JPEG یا RAW؛ کدام فرمت بهتر است؟

البته خبر بد اینکه در حال حاضر هیچ تلویزیونی با قابلیت نمایش 10000 نیت روشنایی و 64 میلیارد رنگ مختلف که دالبی ویژن ارائه می‌دهد وجود ندارد. حتی قدرتمندترین نمایشگر بازار قادر به نمایش بیشتر از 2000 نیت روشنایی نیست و نمایشگر اولد سری E شرکت ال‌جی هم بیشتر از 10 بیت رنگ را پشتیبانی نمی‌کند. البته دنیای تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و مطمئنا تا 5 سال آینده حداکثر قابلیت‌های Dolby Vision به راحتی توسط نمایشگرها پشتیبانی خواهند شد.

چه نمایشگرهایی از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند؟

فرمت دالبی ویژن و HDR10

در حال حاضر یک سری نمایشگرها قادر به پشتیبانی از محتوای مبتنی بر این فرمت هستند، که البته توانایی این نمایشگرها فعلا محدود است. برخی برندها از جمله ال‌جی، TCL، Vizio و سونی از این فرمت پشتیبانی می‌کنند و تنها سامسونگ است که از فرمت HDR10+ انحصاری خودش بهره می‌برد.

البته قبل از خرید تلویزیون مدنظرتان ابتدا مشخصات فنی روی کارتن آن را چک کرده تا از پشتیبانی Dolby Vision اطمینان پیدا کنید. اگر تلویزیون از دالبی ویژ پشتیبانی کند، مطمئنا روی جعبه آن ذکر خواهد شد.

به جز تلویزیون به چه نیاز داریم؟

دالبی ویژن

علاوه بر داشتن نمایشگری که از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند، شما به یک منبع حاوی محتوا دالبی هم نیاز دارید. بسیاری از فیلم‌های 4K Ultra HD Blu-ray از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند و سرویس‌های استریم نتفلیکس و آمازون هم فیلم‌ها و سریال‌ها هالیوودی خوبی از این دسته را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

جزئیات تازه در رابطه با عرضه سرویس استریم ویدیو دیزنی پلاس

البته سرویس‌های دیزنی پلاس و اپل تی‌وی پلاس هم قول داده‌اند با آغاز به کار سرویس‌های استریم خود پشتیبانی از فرمت دالبی ویژن را نیز آغاز کنند. در حال حاضر تنها جایی که فعلا خبری از پشتیبانی دالبی ویژن در آن نخواهد بود، تلویزیون کابلی است که مدت‌ها زمان می‌برد تا به چنین مرحله‌ای برسد. ضمنا پخش محتوا HDR10 در تلویزیون کابلی به پهنای باند کمتری نیاز دارد و در نتیجه دردسر و زحمت کمتری هم خواهد داشت.

هر دستگاه و کنسولی از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند

اگر از دستگاه‌هایی مثل ست تاپ‌باکس، کنسول‌های بازی و یا پخش‌کننده‌های بلو-ری برای نمایش محتوای دالبی ویژن استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که هر دستگاهی از این فرمت پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال اپل تی‌وی 4K از دالبی ویژن پشتیانی می‌کند اما نسخه HD اپل تی‌وی نه. آمازون فایر تی‌وی 4K هم یکی از معدود دستگاه‌های موجود در دنیا است که از فرمت HDR10+ و دالبی ویژن به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. ایکس‌باکس وان اس و ایکس‌باکس وان ایکس مایکروسافت نیز تنها کنسول‌های بازی هستند که از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند و کنسول‌های پلی‌استیشن هیچ‌کدام چنین قابلیتی ندارند.

منبع: دیجیتال ترندز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا