تکنولوژیهوش مصنوعی

معرفی سیستم هوشمند خوانش کتاب توسط شرکت سوگو چین

هفته گذشته، کنفرانس آنلاین ادبیات در چین برگزار شد. در این کنفرانس، موتور جستجوی بزرگ چینی سوگو-Sogou اعلام کرد که آوتارهایی مجهز به هوش مصنوعی خلق کرده که از لحاظ صدا و ظاهر، دقیقا مشابه نویسندگان یا گویندگان شناخته شده خبر هستند. بر اساس گفته سخنگوی سوگو، چنین دستاورد نوینی می‌تواند دنیای کتاب‌های صوتی را وارد مرحله جدیدی کند.

آواتارهای هوشمندی که ساخته شده، آواتار دو نویسنده Yue Guan  و Bu Xin Tian   هستند اما اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، می‌توان آن را در مورد افراد شناخته شده بیشتری نیز تعمیم داد.

آواتارهای هوشمند چینی به تکنولوژی یادگیری ماشینی مجهز هستند و می‌توانند به مرور زمان، گزینه‌های مناسب‌تر کلمات و عبارت‌ها را یاد گرفته و نتیجه را در خروجی خود اعمال کنند.

صنعت کتاب‌های صوتی، همین حالا نیز بازار بزرگی در چین دارد. شرکت تحقیقاتی iiMedia  اعلام کرده که این بازار پتانسیل زیادی برای رشد دارد و همچنین تخمین زده شده که سال آینده، ارزش این بازار در چین به 1 میلیارد دلار برسد.

جان سی هونز، نویسنده  کتاب «هوش قلبی: لمس انسانیت برای بهره وری ایده آل ماشینی» می‌گوید:« اگر این مدل آواتارها فراگیر شوند، حتمالا مثل دستیار هوشمند الکسا، از آنها در هر کجا می‌توانیم استفاده کنیم.»

این مطلب را از دست ندهید: مدیرعامل انویدیا : هوش مصنوعی ابزار قدرت زمانه ماست

استفاده از آواتارهای هوش مصنوعی برای خوانش کتاب، مزیت‌های واضحی دارد. در حال حاضر، برخی نویسندگان هفته‌ها وقت در استودیوهای ضبط می‌گذرانند تا نسخه صوتی کتاب‌های خود را عرضه کنند. البته ربات‌ها و سیستم‌های تکنولوژی هم هستند که می‌توانند کتاب بخوانند اما صدای ربات مانند آنها مانع از وجود احساسات در هنگام خوانش و ارتباط درست با شنونده می‌شود.

شرکت سوگو با استفاده از سیستم‌های ترکیبی از تکنولوژی‌های  گفتاری، توانسته دوبلورهایی هوشمند خلق کند که می‌توانند هم تصویر انسان را به صورت واقع گرایانه تقلید کرده و هم صدای بسیار طبیعی داشته باشند.

سوگو مدتی می‌شود که از این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف صنعت روزنامه نگاری استفاده می‌کند. سال گذشته این شرکت به گفته خودش، اولین خبرخوان مجهز به هوش مصنوی دنیا را معرفی کرد. این سیستم برای وب سایت خبری Xinhua  چینی، می‌تواند گزارش‌های خبری ارائه کند و از نوامبر 2018 مورد استفاده قرار گرفته است.

این شرکت همچنین با مشارکت رسانه‌های Abu Dhabi  عربی و  ITAR-TASS روسی، سیستم خبررسانی طراحی کرده که می‌تواند گزارش‌ها را به دو زبان عربی و روسی ارائه کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا