تکنولوژیهوش مصنوعی

اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا جاگزین شغلی آن‌ها ربات‌ها باشند تا انسان‌ها

اگر روزی به شما بگویند که بزودی از کار خود برکنار خواهید شد، ترجیج می‌دهید که یک ربات جایگزینتان شود یا یک انسان؟ اگر پاسختان ربات بود، بد نیست بدانید که جواب اکثر افراد نیز به این سوال همین بود.

در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مونیخ آلمان صورت گرفته، مشخص شد که اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا یک ربات را بر روی صندلی خود ببینند تا یک انسان. نتایج این تحقیق که برروی 300 نفر انجام شد، حاکی از آن بود که تنها 37 درصد از آن‌ها تمایل داشتند تا یک انسان را به عنوان جایگزین خود ببیند.

اما جالب اینجاست که وقتی از این افراد پرسیده شد ترجیح می‌دهید که یک انسان جایگزین همکارتان شود یا یک ربات؛ 62 درصد از آن‌ها گزینه انسان را انتخاب کردند. گرانولو، از پژوهشگران این گروه عنوان کرد این‌که جایگزین شما یک انسان باشد یا یک ربات، قطعا تبعات روان‌شناختی متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.

مرتبط: عصر میکروربات‌ها و نانوربات‌ها

آن‌ها برای بررسی این موضوع، سوالات متعددی را از شرکت‌کنندگان در این بررسی پرسیدند. پاسخ‌های ارائه‌شده توسط این افراد نشان داد که وقتی بدانند نیروی جایگزین آن‌ها یک انسان خواهد بود، احساس ناراحتی، افسردگی و به طورکل احساس منفی بیشتری به سراغشان خواهد آمد.

درواقع، آن‌ها ربات‌ها را تهدید کمتری برای خود و توانایی‌هایشان تلقی می‌کنند و معتقدند که تصاحب شغلشان توسط یک انسان، از ارزش آن‌ها می‌کاهد و مهارت‌هایشان را زیر سوال می‌برد.

در بررسی دیگر که بر روی 296 نفر از کارکنان یک کارخانه صنعتی انجام شد، نتایج نشان داد که یک سوم از این افراد معتقدند که بزودی ربات‌ها را بر سر کاری که انجام می‌دهند، خواهند دید و بزودی جایگزینشان خواهند شد اما نظرشان با پاسخ‌دهندگان قبلی یکسان بود و باور داشتند که با ربات‌ها راحت‌تر کنار خواهند آمد.

طبق پیش‌بینی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، بسیاری از مشاغل کنونی در آینده‌ای نزدیک توسط ربات‌ها تصاحب خواهند شد و برآورد شده که تا 20 سال آینده، حدود نیمی‌از نیروی کار در آمریکا جای خود را به ربات‌ها خواهند داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا