تکنولوژی

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

شاید در عرض چند ثانیه همه چیز عوض شد و محیط آرام و امن اطرافمان بر اثر وقوع طوفان، سیل و یا زلزله‌ای ناگهانی به موقعیتی خطرناک و ناامن تبدیل شود. اینجاست که امکانات و تجهیزات دوروبرتان می‌توانند نقش فرشته نجات را ایفا کنند و شما را از مخمصه نجات دهند.

یکی از مهم‌ترین این ابزارها، گوشی‌های هوشمند هستند که جزو اولین گزینه‌هایی‌ست که نیروهای پلیس و یا امدادگران در موقعیت‌های اضطراری از آن برای ارتباط با افراد و یا یافتن موقعیت آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته در کشورهای مختلف جهان، نمونه های متعددی از جات جان انسان‌ها توسط گوشی‌های هوشمند مشاهده شده است. برای مثال در سال جاری میلادی، فردی مبتلا به حمله آسم توانست موقعیت مکانی خود را از طریق گوشی برای نزدیک‌ترین مرکز پزشکی ارسال کند و از این طریق، جان خود را نجات دهد. یا در موردی دیگر، کودکی 4 ساله از طریق دستیار دیجیتالی سیری اپل توانست درخواست کمک کند.

مواردی از این قبیل نشان می‌دهد که تا چه اندازه گوشی‌های هوشمند می‌توانند در شرایطی که هیچ امیدی برای کمک گرفتن وجود ندارد، مفید واقع شوند. از این‌رو، آگاهی از برخی قابلیت‌ها و ابزارهای مرتبط با گوشی‌های هوشمند، ضرورتی اجتنا‌ناپذیر است.

کنار گذاشتن یک پاوربانک با ظرفیت شارژ مناسب

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

گام اول، تهیه یک پاوربانک و قرار دادن در محلی‌ست که بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. با این کار، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری گوشی خود را روشن نگه دارید. سعی کنید پاوربانک‌هایی را تهیه کنید که حداقل بتوانید 3 تا 4 بار، گوشی خود را با آن شارژ کنید.

اگر در مناطق حادثه‌خیز زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که از پاوربانک‌های قوی‌تر استفاده کنید و شارژ آن را همیشه پُر نگه دارید. برای دسترسی سریع‌تر، می‌توان این پاوربانک را روی میز و یا قفسه‌های کتاب قرار داد.

اشتراک موقعیت مکانی با دوستان و افراد قابل‌ اعتماد

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

این امکان به خانواده و یا دوستان نزدیکتان این اجازه را می‌دهد تا موقعیت مکانی لحظه‌ایتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. خوشبختانه شرکت‌های گوگل و اپل راهکارهایی را برای این منظور اندیشیده‌اند. برای مثال، دارندگان گوشی‌های آیفون می‌توانند از اپلیکیشن Find My Friends استفاده کنند که در صورت نصب این اپلیکیشن، موقعیت مکانی آن‌ها برای دوستان نزدیک و یا خانواده‌شان ارسال می‌شود. البته می‌توان با تغییر تنظیمات این اپلیکیشن، تغییراتی را در میزان دسترسی افراد به موقعیت مکانی‌ اعمال کرد.

دارندگان گوشی‌های اندروید نیز می‌توانند با استفاده از قابلیت اشتراک موقعیت گوگل مپس، اطلاعات موقعیت مکانی خود را برای اعضای خانواده و یا برخی از دوستان خود ارسال کنند. ناگفته نماند که برخی شرکت‌ها نیز اپلیکیشن‌هایی را با همین کارکردها معرفی و عرضه کرده‌اند که افراد در صورت تمایل می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند.

اعمال تنظیمات Medical ID و انتخاب مخاطبانی برای تماس‌های اضطراری

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

تمامی‌گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت‌هایی همچون Medical ID یا همان شناسه پزشکی و یا امکان انتخاب مخاطبانی برای برقراری تماس‌های اضطراری هستند. بر روی گوشی‌های آیفون، کاربران می‌توانند به منظور فعال کردن قابلیت شناسه پزشکی، ابتدا می‌بایست اپلیکیشن Health را روی گوشی خود اجار کرده و سپس تب Medical ID را انتخاب نمایند. در این قسمت می‌توانند گزینه Edit را تپ کرده وShow When Locked را انتخاب نمایند.

در ایجا کاربر می‌بایست تمامی‌اطلاعاتی خود را به همراه اطلاعات فردی که می‌بایست برای وی تماس گرفته شود، وارد کند. پس از گذراندن مراحل اعلام‌شده، در نهایت گزینه Done می‌بایست انتخاب شود. در نهایت، یک دکمه Medical ID بر روی لاک اسکرین گوشی آیفون نمایان خواهد شد. در اینجا تمامی‌اطلاعات مربوط به سلامت و وضعیت جسمی‌و همچنی مخاطبان اضطراری تنها با تپ کردن بر روی گزینه Emergency و سپس Medical ID قابل رویت خواهد بود.

در گوشی‌های اندروید نیز این فرآیند به برند گوشی بستگی دارد. اما به طور کل، کاربران این گوشی گوشی‌ها می‌توانند اطلاعات اصظراری خود را در قسمت تنظیمات گوشی، بخش Emergency Setting تنظیم نمایند. در این قسمت می‌توان اطلاعات پزشکی به همراه شماره تماس‌های اضطراری را وارد کرد. با انجام این مراحل، دکمه Emergency بر روی لاک اسکرین گوشی نمایان خواهد شد که اطلاعات واردشده را نمایش خواهد داد.

ارسال پیام‌های متنی

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

در هنگام وقوع بلایای طبیعی و یا اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگر، توصیه می‌شود تا به جای برقراری تماس‌های تلفنی، پیامک ارسال شود. چرا که ممکن در این شرایط کسی نتواند به تماس فرد پاسخ دهد و در نتیجه، ارتباطی برقرار نخواهد شد. از این جهت، ارسال یک پیامک که حاوی اطلاعات مهم و نشانی محلی که فرد در آن قرار دارد، باشد می‌تواند راهگشا باشد. ناگفته نماند که اخیرا بعضی از شرکت‌ها، اپلیکیشن‌هایی را طراحی کرده‌اند که قادرند در مواقع بحرانی، ارتباطی را میان کاربر و دوستان وی برقرار و آن‌ها را از حادثه باخبر کنند.

کمک گرفتن از GPS

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

گوشی می‌توانند موقعیت‌های مختلف به کمک انسان‌ها بیایند. این موارد می‌تواند برای آن‌هایی که تمایل زیادی به کوهنوردی و یا بیابانگردی دارند و آشنایی چندانی هم با منطقه ندارند، بسیار مفید باشد. بدین معنی که می‌توان از قابلیت GPS گوشی حتی در حالتی که دستگاه در وضعیت Airplane Mode قرار دارد، استفاده کرد.

برای این کار اپلیکیشن‌های متعددی طراحی شده که یکی از این برنامه‌ها، GAIA GPS است. این برنامه به کاربر این امکان را می‌دهد تا نقشه‌ای از منطقه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، تهیه کرده و سپس با کمک GPS گوشی، وی را موقعیت‌یابی کند. این برنامه تقریبا در هر 30 ثانیه، موقعیت دقیق فرد را ردیابی می‌کند. البته در چنین موقعیت‌هایی استفاده از اپلیکیشن‌هایی که بتوانند اطلاعاتی را در خصوص گیاهان و مواد غذایی سمی‌در اختیار افراد بگذارند، توصیه می‌شود.

استفاده از دستیارهای صوتی

گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، استفاده از دستیارهای صوتی دیجیتالی که چند سالیست مورد توجه شرکت‌ها و همچنین کاربران قرار گرفته، می‌تواند گزینه دیگری برای آگاه کردن خانواده و دوستان از موقعیت و وضعیت افراد باشد.برای نمونه در گوشی‌های شرکت اپل، دستیار صوتی «سیری» را می‌توان با گفتن Hi Siri و دستیار صوتی «اسیستنت» متعلق به گوگل را با ادای عبارت Ok Google فعال کرد.

با آماده به‌کار شدن دستیارهای صوتی، می‌توان از آن‌ها خواست تا با مراکز پزشک، یکی از اعضای خانواده و یا دوست نزدیک تماس برقرار کرده و اطلاعاتی را در خصوص موقعیت و وضعیت خود ارائه داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا