تکنولوژی

اسپاتیفای، روی نردبان پیشرفت

شرکت اسپاتیفای(Spotify Technology ) جدیدا آمار سه ماه اخیر خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد این سرویس، بیشتر از آنچه که تخمین زده بود افزایش کاربر داشته است. این آمار ثابت می‌کند که راهکارهای بلند مدت این شرکت برای جذب کاربران جدید و همچنین حفظ کاربران فعلی، موفقیت آمیز بوده است.

اسپاتیفای، پرونده سه ماه گذشته را با تعداد 232 میلیون کاربر فعال در ماه، خاتمه داد. این در حالی است که خود شرکت تعداد کاربران را تا انتهای سه ماه گذشته، 228 میلیون نفر تخمین زده بود. این شرکت اعلام کرده که 108 میلیون کاربر پرمیوم دارد یعنی کاربرانی که برای دریافت سرویس‌های اسپاتیفای، هزینه ماهیانه پرداخت می‌کنند.

با این وجود، تعداد مشترکین پرمیوم این شرکت سوئدی، آنچنانکه سرمایه گذاران پیش بینی کرده بودند افزایش نیافته است و به همین دلیل سهام این شرکت روز 4 شنبه در نیویورک، به میزان 2.3 درصد کاهش یافت.

Daniel Ek، مدیر اجرایی ارشد شرکت، در نشستی با سرمایه گذاران اعلام کرد که افزایش تعداد کاربران پرمیوم اسپاتیفای، رشد سالیانه 31 درصدی داشته که تا دو برابر از سرویس رقیب Apple Music، بیشتر است.

Barry McCarthy، مدیر بخش اقتصادی اسپاتیفای نیز اعلام کرده که در هر ماه حدود 2 میلیون کاربر پرمیوم به اسپاتیفای اضافه می‌شود و این در حالی است که 1 میلیون کاربر در طول یک ماه به سرویس اپل پیوسته‌اند. شرکت اپل فعلا در رابطه با این ادعا نظری اعلام نکرده است.

طبق گزارش وال استریت ، امسال اپل موزیک در آمریکا( صاحب بزرگ ترین بازار موسیقی در دنیا )از نظر تعداد کاربران اشتراکی جلوتر از اسپاتیفای بوده است.

قیمت سرویس پرمیوم سه ماهه اسپاتیفای، 9.99 دلار در ماه است. این شرکت اعلام کرده تعداد مشترکینی که سرویس پرمیوم خود را قطع می‌کنند، نسبت به سه ماه مشابه در سال گذشته، به میزان 4.6 درصد کاهش داشته است.

اسپاتیفای برای جذب کاربران بیشتر، استراتژی‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است.  در طول سه ماهه گذشته، سرویس  Spotify Lite- نسخه‌ای کوچک از برنامه اصلی اسپاتیفای برای دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر- را در 36 منطقه مختلف معرفی کرد. این شرکت همچنین نسخه بتای(آزمایشی) Spotify Stations – یک برنامه رادیو مانند که موسیقی‌ها را بر اساس ژانر و تولید کننده طبقه بندی می کند- را توسعه داده است.

با وجود تمامی این خبرهای خوش، در این سه ماه اخیر، درآمد متوسط تولید شده توسط هر کاربر اسپاتیفای، به میزان 1 درصد کاهش داشته و به 4.86 یورو رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که این روند کاهشی در طول سال پایدار باشد زیرا بسیاری از کاربران جدید از طریق سرویس‌های تخفیف خورده- مانند سرویس خانوادگی یا دانشجویی- به این شبکه می‌پیوندند.

درآمد اسپاتیفای، از کل مشترکین پرمیوم به میزان 31 درصد افزایش داشته و به 1.5 میلیارد یورو رسیده است، رقمی که بیشتر از میزان پیش‌بینی شده بود. درآمد این سرویس از طریق تبلیغات نیز افزایش 34 درصدی داشته و به 165 میلیون یورو رسیده است.

این شرکت می‌گوید که در طول یک ماه، میلیون‌ها کاربر این سرویس به روی این پلت فرم، پادکست انتشار می‌دهند. تعداد مخاطبین پادکستی سرویس نیز نسبت به سه ماهه مشابه در سال گذشته، رشد 50 درصدی را تجربه کرده و از ابتدای سال تقریبا دو برابر شده است.

سروصدای اسپاتیفای برای ورود به بازار پادکست

اسپتیفای در طول سه ماه گذشته با یک شرکت تولیدکننده محتوای سرگرمی قرار دادی امضا کرده، شرکتی که توسط میشل اوباما برای تولید پادکست راه اندازی شده و سرویس‌های آن تنها از طریق اسپاتیفای عرضه خواهد شد.

اسپاتیفای، خطاب به سرمایه گذاران خود روز چهارشنبه اعلام کرد که قراردادهای همکاری خود را با دو شرکت بزرگ ضبط و پخش موسیقی آمریکا تمدید کرده است. اسپاتیفای برای تامین محتوای خود به شرکت‌های SA ’s Universal Music Group ویواندی ، Sony Music Entertainment سونی،  Warner Music Groupو Merlin وابسته است. یکی از قراردادهای تمدید شده، با سونی صورت گرفته است، شرکتی که ماه‌هاست با اسپاتیفای همکاری دارد. همچنین مذاکرات تمدید قرارداد با شرکت‌های یونیورسال  و وارنر نیز ادامه دارد.

تا تاریخ آخر ماه ژوئن، اسپاتیفای در کل 76 میلیون یورو ضرر اعلام کرده است. این در حالی است که میزان ضرر در مدت مشابه سال گذشته 394 میلیون یورو گزارش شده بود. میزان درآمد نیز 31 درصد افزایش داشته و به 1.76 میلیارد یورو رسیده است.

در طول سه ماه گذشته، جریان آزاد نقدینگی- مقیاسی برای نشان دادن میزان نقدینگی تولید شده یک شرکت- 50 میلیون یورو اعلام شده، در حالیکه در سه ماه ابتدایی سال، این مقیاس 173 میلیون یورو بوده است.

این شرکت اعلام کرده که در پایان سه ماهه چهارم سال، پیش‌‌بینی می کند که بین 250 تا 265 میلیون کاربر و بین 120 تا 125 میلیون کاربر پرمیوم داشته باشد. درآمد شرکت نیز در طول همیین دوران، بین 1.74 تا 1.94 میلیارد یورو تخمین زده است.

منبع: وال استریت ژورنال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا