گوناگون

ماموریت موفقیت‌آمیز فضاپیمای مجهز به بادبان خورشیدی

فضاپیمای لایت‌سیل 2 (LightSail 2) که از نور خورشید برای حرکت استفاده می‌کند، توانست با موفقیت در مدار زمین قرار گیرد. این فضاپیما که توسط مهندسان مرکز Planetary Society طراحی شده، قادر است با کمک بادبان‌هایی که به آن مجهز شده، نور خورشید را جذب و از آن به  عنوان نیروی رانش استفاده کند.

بدین ترتیب، لایت‌سیل 2 اولین فضاپیما در تاریخ به شمار می‌رود که توانسته با کمک بادبان‌های خورشیدی خود در مدار زمین قرار گیرد. این فضاپیما در تاریخ 25 ژوئن و با موشک فاکون هِوی شرکت اسپیس‌ایکس در مدار پایین قرارگرفت و هفته گذشته این شرکت توانست با موفقیت، بادبان‌های این فضاپیما را بر روی آن سوار کرد و ابعاد آن به اندازه یک رینگ بوکس می‌رسد.

پس از آن، انجمن سیاره‌ای یا همان Planetary Society با تغییر موقعیت این بادبان، آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کرد تا بتواند در بهترین وضعیت، نور خورشید را جذب کند.

بروس بتس، از مدیران ارشد انجمن سیاره‌ای در این رابطه عنوان کرد: بسیار خوشحال و مفتخرم تا اعلام کنم که ماموریت لایت‌سیل 2 با موفقیت انجام شد. این انجمن که در زمینه اکتشافات فضایی و پروژه‌های مرتبط با فضا سرمایه‌گذاری می‌کند، ماموریت لایت‌سیل 2 را بدین جهت انتخاب کرد تا نشان دهد که ماهواره‌های کوچک می‌توانند با بهره‌ گرفتن از نور و بدون نیاز به هیچ گونه منبع انرژی دیگری در فضا حرکت کنند.

بیل نای، مدیرعامل انجمن سیاره‌ای گفت: این ایده که بتوان فضاپیماها را از طریق فوتون‌ها به حرکت درآورد، بسیار هیجان‌انگیز است. به نظرم، استفاده از بادبان با کمک اشعه‌های خورشیدی خارق‌العاده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا