گوناگون

ساخت لنز هوشمندی که با دوبار پلک زدن، زوم می‌کند

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت لنز هوشمند رباتیکی شده‌اند که قادر است با دو بار پلک زدن کاربر، بر روی سوژه‌ها زوم کند.

این لنز به گونه‌ای طراحی شده که با حرکات چشم کنترل می‌شود. شنگ‌کیانگ سای، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه‌ای عنوان کرد که چشم انسان از پتانسیل الکترواکولوگرافی که نوعی پتانسیل الکتریکی موجود بین قسمت جلویی و پشت چشم انسان است، بهره می‌برد.

وی افزود زمانی که افراد چشم‌های خود را به اطراف می‌چرخانند و یا پلک می‌زنند، می‌توان میزان این پتانسیل الکتریکی را اندازه‌گیری کرد. حتی اگر چشمان کاربر بسته باشد هم سیگنال الکتروآکولوگرافی توسط چشم تولید خواهد شد.

بنابراین، محققان ضربان الکتریکی تولیدشده را اندازه‌گیری و با کمک آن توانستند فاصله کانونی لنز هوشمند رباتیک را تغییر دهند. با توجه به مواد نرمی‌که در ساخت این لنز بکار رفته، حدود 32 درصد تغییر را در فاصله کانون این لنز شاهد خواهیم بود.

محققان عنوان کردند که فاصله کانونی از طریق تغییر حالت لنز، تغییر می‌کند و از این دستاور می‌توان در زمینه‌های مختلفی همچون تولید پروتزهای مربوط به بینایی، عینک‌هایی با قابلیت تنظیم لنز و ربات‌هایی کنترل از راه دور استفاده کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا حرفی از احتمال استفاده از این لنزها برای چشم‌ها انسان نزدند اما بعید نیست که روزی تکنولوژی، تا جایی پیشرفت کند که بتوانیم یکی از کاربران چنین نوآوری‌هایی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا