تکنولوژی

چرا استفاده از فشارسنج‌های دیجیتالی خانگی ضروری‌ است

کنترل فشار خون با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی برای همه افراد پیشنهاد می‌شود.

پزشکان معمولا با ورود هر مریض برای معاینه، ابتدا فشار فرد را چک می‌کنند اما چرا: چون این روش سریع‌ترین راه برای فهمیدن سلامت قلب است. اما لزوما بهترین روش نیست.

فشار خون می‌تواند به دلایل متعدد از جمله وجود درد، افزایش یا کاهش دمای بدن یا  وضعیت فیزیکی و روانی متغیر باشد. اما فرد چگونه می‌تواند هنگام مراجعه به پزشک، نشان دهد مه فشار خونش به صورت کاذب و تنها به خاطر استرس بالا رفته. راه حل ساده است : با کنترل دائمی و منظم فشار.

دستگاه‌های فشار خون سنج متعددی در بازار وجود دارد که مدل‌های دیجیتالی بدون سیم، جدیدترین آنها هستند و کاربرد راحتی دارند. اما قبل از خرید این محصولات، به چند نکته توجه کنید.

نحوه عملکرد دستگاه‌های فشار خون سنج چگونه است؟

هربار که قلب شما می‌تپد، خون را در تمام سیستم گردش خون شما پخش می‌کند. این عمل، فشاری به روی دیواره رگ‌های بدن وارد می‌کند. دستگاه‌های فشارسنج می‌توانند میزان این فشار را با استفاده از ماده‌ای به نام اسفنج مغناطیسی- sphygmomanometer- به میلی متر جیوه mmHg، بسنجند. اسفنج مغناطیسی، در پوشش پلاستیکی قسمتی از دستگاه که دور بازوی شما را می‌گیرد(که کاف نام دارد)، وجود دارد. این ماده با باد شدن، جریان خون را به طور موقت در بازو می‌بندد و با رها شدن آرام باد، خون دوباره در رگ جریان می‌یابد. این عمل، صدایی تولید می‌کند که که می‌توان با استتسکوپ(گوشی معاینه) یا الگوریتم، آن را شنید و سنجید.

دستگاه‌های فشار فسنج دیجیتال، نتیجه نهایی را روی صفحه نمایش خود نشان می‌دهد. این دستگاه‌ها گاهی اوقات، یک برنامه مخصوص گوشی هم دارند که می‌توان روی آن جدول نتایج را در طول زمان مشاهده کرد. برخی از دستگاه‌ها قابلیت سینک شدن با برنامه‌های متفرقه همچون Apple Health را نیز دارند.

نتایج معمولا با دو شماره نمایش داده می‌شود. عدد بالایی، فشار خون سیستولیک ( فشاری که با ضربان قلب ایجاد می‌شود) و عدد پایینی، فشار خون دیساستولیک( فشار ما بین ضربات قلب ) است. فشار خون فرد بالغ سالم از 60/90 تا 80/120 mmHg متغیر است.

فشار سنج دیجیتالی به درد چه کسانی می‌خورد؟

انجمن قلب آمریکا(AHA) و دیگر سازمان‌های سلامت، پیشنهاد می‌کنند که همه از دستگاه‌های دیجیتالی فشارسنج خانگی اسفاده کنند و فشار خون را مرتب کنترل کنند. از دستگاه‌های دیجیتال فشار سنج خانگی، تحت عنوان HBPM یاد می‌شود.

فشار خون عموما در طول روز بالا و پایین می‌شود اما فشار خونی که دائما بالاست می‌تواند علامت بیماری جدی قلب باشد که Hypertension نام دارد. این بیماری معمولا علامت خاصی ندارد و به همین دلیل عبارت «قاتل خاموش» به آن اطلاق می‌شود. این بیماری در طول زمان احتمال حمله قبلی، سکته و از کار افتادگی کلیه را بالا می‌برد.

HBPM می‌تواند نشان دهد چه کسی در حالت عادی در طول روز فشارش عادیست و تنها به خاطر استرس در مطب دکتر فشارش بالا می‌رود. به عبارت دیگر، احتمال تشخیص غلط پزشک و نتیجه مثبت کاذب بیماری فشار خون پایین می‌آید.

Yale Medicine یک متخصص کاردیلوژیست است که معتقد است تست‌های خانگی فشارخون سنج، ایده‌آل ترین منبع برای مشخص کردن قطعی بیماری Hypertension است.

البته برای بهره بردن از مزایای دستگاه فشار سنج دیجیتال، نیاز نیست حتما دچار بیماری فشار خون بالا باشید. فشار خون پایین مزمن  نیز از طریق این دستگاه‌ها قابل تشخیص است. در بسیاری از افراد، فشار خون پایین( زیر 60/90 mmHg) می‌تواند هیچ مشکلی حادی ایجاد نکند. اما در افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد و به همین دلیل کنترل فشار خون در این شرایط امری حیاتیست.

اگر فشار خون بالا یا پایین ندارم چه؟

افرادی که در سلامت هستند ولی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون دارند می‌توانند با این دستگاه سلامتی خود را حفظ کنند. مثلا افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا یا بیماری preeclampsia  در دوران بارداری دارند، از این دستگاه‌های خانگی بهره زیادی خواهند برد.

اگر در سلامت کامل به سر می‌برید نیز بد نیست هر چند وقت یک بار فشار خون خود را بسنجید. دانستن اینکه در مواقع به خصوصی از زندگی مثلا شرایط استرس زا یا در صورت کم خوابی، فشار روی قلبتان تا چه اندازه است می‌تواند، ارتباط شما با بدنتان را بهتر کرده و شما را تشویق کند که به سلامت قلب و عروق خود بیشتر اهمیت بدهید.

چه نوع دستگاه فشار سنج دیجیتال بدون سیم مناسب است؟

دستگاه‌های متنوع زیادی با قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان آنها را تهیه کرد. AHA پیشنهاد می‌کند که دستگاه‌های فشار سنج بازویی را انتخاب کنید زیرا نتیجه دقیق‌تری دارند.

فشارسنج‌های مچی نیز وجود دارند که پیشنهاد نمی‌شوند‌. تحقیقات نشان داده که فشارسنج‌های مچی ممکن است نتیجه‌های کاذب بیشتری داشته باشند زیرا به شدت وابسته به نحوه جهت گیری دست هستند. به علاوه رگ‌های مچ باریک‌تر هستند و ممکن است داده‌های دقیقی ارائه ندهند.

اندازه کاف دستگاه نیز اهمیت دارد. کاف‌هایی که زیادی بزرگ یا کوچک هستند ممکن است نتیجه مطلوب را ندهند.

دستگاه‌های دیجیتال فشار سنج، معمولا از 30 دلار تا 100 دلار قیمت دارند. قیمت بالاتر این محصول لزوما تضمین کننده کیفیت بالاتر نیست. اگر تصمیم دارید یک دستگاه کارآمد انتخاب کنید و قیمت آن زیاد برایتان مهم نیست، به نکات زیر توجه کنید.

مونیتور اتوماتیک: دنبال دستگاهی باشید که بتوانید تنها با فشار یک دگمه فشارتان را بسنجد یعنی کاربرد راحت داشته باشد.

نتایج قابل تنظیم: برخی از دستگاه‌ها در سه نوبت نتیجه را خوانده و میزان متوسط را اعلام می‌کنند. این یعنی نتیجه دقیق تر.

خوانش دیجیتالی: اندازه گیری‌ها باید به وضوح بوده و فرد برای خواندن آن دچار مشکل نشود.

قابلیت به اشتراک گذاری نتایج: اگر فرد دارای شرایط خاص باشد، دستگاه‌هایی که می‌توانند نتایج را ذخیره کرده و همراه با زمان انجام آن دوباره نمایش دهند، بهترین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا