تکنولوژی

اولین هواپیمای جهان که به صورت کاملا خودران فرود آمد

گروهی محققان آلمانی موفق به طراحی سیستم فرود خودرانی ویژه هواپیماها شده‌اند که امکان فرود بدون خلبان و دیگر سیستم‌های کمکی را که از آنها برای نشاندن دیگر هواپیماها استفاده می‌شود، فراهم می‌کند.

این دستاورد می‌تواند زمینه‌ساز تولید سیستم‌های خودران پیشرفته‌ای برای هواپیماها باشد و ایمنی بیشتر پروازها و فرودها را به دنبال داشته باشد. این فناوری با بهره‌گیری از ترکیبی از تکنولوژی‌های دید کامپیوتری و جی‌پی‌اس محقق شده است.

سیستم خودرانی که امروزه بر روی بسیاری از هواپیما تعبیه شده، به معنی واقعی کلمه خودران نیست. بدین معنی که هواپیما برای فرود به مجموعه‌ای از سیگنال‌های رادیویی که از ایستگاه‌ها پخش و تحت عنوان Instrument Landing System شناخته می‌شوند.

این سیگنال‌ها به هواپیما می‌گویند که باند فرود دقیقا کجاست و در این‌جا خلبان نیز به کمک هواپیما می‌آید تا فرودی بی‌خطر و امن را تجربه کنند. البته در برخی موارد نیز مشاهده شده که هواپیمایی با کمک ILS و دیگر سیستم‌ها، فرود آمده اما این موارد بسیار نادر هستند.

اما محققان دانشگاه Technische Universität München سیستمی‌را ابداع کرده‌اند که می‌تواند فرود بدون استفاده از سیستم‌های زمینی را فراهم کند. در توضیحات این سیستم آمده است که یک هواپیما برای فرود موفقیت‌آمیز می‌بایست در ابتدا باند فرود را تشخیص دهد. از آنجایی که در این دستاورد از سیستم‌های مرسوم استفاده نمی‌شود، هواپیما با کمک فناوری دید کامپیوتری می‌تواند این کار را انجام دهد. این امر از طریق دوربین‌های نور مرئی و مادون قرمزی که روی دماغه هواپیما نصب شده، امکان‌پذیر خواهد بود.

تیم تحقیقاتی نام‌برده برای آزمایش این دستاورد، از یک هواپیمای تک‌نفره Diamond DA42 استفاده کردند که مجهز به سیستم کنترل خودکار و دید کامپیوتری تحت عنوان C2Land بود. این سیستم با توجه به اطلاعاتی که محققان برای آن تعریف کردند، قادر به شناسایی باند فرود هواپیما بود و توانست با دقت بالا بر روی خط مرکزی باند فرود، بنشیند.

این دستاورد بزرگ می‌تواند نقطه عطفی بر پژوهش‌های بعدی در زمینه توسعه فناوری‌های خودران برای هواپیماها باشد و هواپیماها را از اتکا به سیستم‌های زمینی برای فرود بی‌نیاز کند.

اولین هواپیمای جهان که به صورت کاملا خودران فرود آمد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا