هواوی

اجازه تجارت هواوی با شرکت های آمریکایی صادر شد

طی ماه‌های گذشته، داستان تحریم‌های وضع شده به روی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا-هواوی- توسط دولت آمریکا، سر و صدای زیادی به پا کرد. بر اساس قوانین تحریمی جدید آمریکا، هواوی اجازه دسترسی به سرویس‌های گوگل را روی محصولات خود از دست داد. پیش‌بینی شد که با عملی شدن تحریم‌های آمریکا، درآمد هواوی بسیار کاهش یابد به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت که سرویس اختصاصی خود را توسعه داده تا جایگزین سیستم عامل اندروید شود.

تایید تاریخ عرضه گوشی تاشوی هواوی در شهریور ماه

اما ممکن است به زودی  دردسرهای هواوی به پایان برسد زیرا دونالد ترامپ همین امروز اعلام کرده که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند.

هواوی در ماه می-اردیبهشت ماه-به لیست  United States Entity List اضافه شد. یعنی بر اساس قانون، شرکت‌های آمریکایی از هرگونه مشارت و تماس با شرکت هواوی منع شدند. به همین دلیل، گوگل دیگر نمی‌توانست سیستم عامل اندروید خود را برای گوشی‌های هواوی عرضه کند، یا شرکت هواوی دیگر اجازه خرید محصولات اسنپ دراگن از شرکت کوالکام را نداشت.

دلیل رسمی اعلام شده برای این تحریم‌ها، موارد امنیتی اعلام شد اما واضح بود که این قوانین، بخشی از جدال و کشمکش تجاری بین دولت‌های آمریکا و چین است. ترامپ حتی در ماه می اعلام کرد که شاید در صورت بروز توافق، تحریم‌های وضع شده علیه هواوی را بردارد.

حالا، ترامپ و Xi Jinping چینی، هر دو در کنگره تجاری  G20 trade summit در شهر اساکای ژاپن حضور دارند و ظاهرا بین دو کشور قراردادی موقت امضا  شده است. بر اساس این قرارداد، چین می‌تواند مقادیر عظیمی از محصولات کشاورزی از آمریکا بخرد و همچنین شرکت‌های آمریکایی نیز اجازه خواهند داشت که محصولات و تجهیزات خود را به شرکت هواوی بفروشند.

با این وجود، هواوی باز هم در لیست Entity List باقی خواهد ماند. این یعنی که تجارت و امضای قرارداد تجاری بین هواوی و شرکت‌های آمریکایی، همچنان غیرقانونی تلقی می‌شود. آقای ترامپ اعلام کرده که فعلا در مورد رفع کامل این مورد، تصمیمی گرفته نشده است.

قرار داد جدیدی که بین دو کشور اعلام شده، هنوز قطعی نشده اما در هر صورت، خبر خوشی برای هواوی محسوب می‌شود.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. توسعه سیستم عامل هواوی و ترس گوگل جهت از دست دادن بازار چین و پیداشدن رقیب جدی سیستم عامل اندروید از دیگر عوامل پنهان توافق آمریکا با هواوی بود . خود گوگل چند هفته پیش نامه داده بود و گفته بود که تحریم هواوی بیشتر به ضرر گوگل خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا