ترجمه شدهتکنولوژی

همه چیز درباره پردازنده‌های جدید سری AMD Zen 2

طی سال‌های گذشته، شرکت AMD  تعدادی از بهترین پردازنده‌های بازار را تولید کرد. این شرکت ظاهرا تصمیم به ادامه این روند دارد.

طی کنفرانس CES 2019، شرکت ای‌ام‌دی سری پردازنده‌های متمایز خود- سری  Zen 2  را معرفی کرد. روند پردازشی این تراشه‌ها تا 7 نانومتر کاهش داده شده و قرار است سرعت و عملکرد بهتری ارائه کنند.

در نمایشگاه Computex 2019 نیز شرکت ای‌ام‌دی از تراشه  نسل سوم Ryzen  پرده برداشت. این پردازنده، 12 هسته و 24 thread  داشته و با قیمت به مراتب کمتری از محصول هم رده رقیب خود اینتل-  Intel’s 12-core HEDT  – عرضه خواهد شد.

مایکروسافت در آخرین سخنرانی خود در نمایشگاه E3 اعلام کرده که در نسل بعدی کنسول‌های بازی ایکس باکس قرار است از پردازنده Zen 2 دو هسته‌ای و کارت گرافیک ای‌ام‌دی استفاده کند.

نام پردازنده‌های Zen 2 را این روزها زیاد در خبرها می‌بینیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا جستجو کرده، ببینیم این سی‌پی‌یو 7 نانومتری چه قابلیت‌هایی دارد.

شناسامه Zen 2

این تراشه چست؟ سری پردازنده‌های سی‌پی‌یو 7 نانومتری شرکت ای‌ام دی

چه زمانی عرضه می‌شود؟ اولین سری پردازنده‌هایZen 2 قرار است هفتم ماه جولای سال جاری عرضه شود.

قیمت آن چقدر است؟ قیمت این تراشه‌ها از 199 دلار شروع می‌شود.

AMD Zen 2

تاریخ عرضه AMD Zen 2

همین حالا می‌دانیم که پردازنده‌های نسل سوم AMD Ryzen قرار است هفتم جولای به بازار وارد شود. این تراشه‌ها، اولین سری پردازنده‌های 7 نانومتری ای‌ام‌دی هستند که مبتنی بر تکنولوژی Zen 2 ساخته شده‌اند.

همچنین می‌دانیم که پردازنده‌های AMD Ryzen Threadripper 3rd Generation  نیز بر اساس تکنولوژی ZEN 2 طراحی و ساخته شده‌اند ولی تاریخ عرضه آنها فعلا مشخص نیست.

پردازنده‌های Threadripper معمولا چند ماه بعد از عرضه تراشه‌های Ryzen  معرفی خواهند شد پس احتمالا تاریخ عرضه آنها حوالی ماه نوامبر-آبان- خواهد بود.

مدل نهایی تراشه‌های  Zen 2  احتمالا در نسل بعدی کنسول‌های بازی دیده خواهد شد. تا به امروز می‌دانیم که Zen 2  قرار است هم در کنسول PS5 و هم ایکس باکس بعدی مورد استفاده قرار گیرد. هر دو کنسول را احتمالا حالی نوامبر سال 2020 در بازار خواهیم دید.

AMD Zen 2

قیمت AMD Zen 2

فعلا تنها قیمتی که از این سری پردازنده در دست داریم مربوط به  AMD Ryzen 3rd Generation است. بر اساس ادعای شرکت، این سری پردازنده‌ها قرار است با قیمت مقرون به صرفه ارائه شوند.

AMD Ryzen 9 3900X : 499 دلار

AMD Ryzen 7 3800X: 399 دلار

AMD Ryzen 7 3700X: 329 دلار

AMD Ryzen 5 3600X: 249 دلار

AMD Ryzen 5 3600: 199 دلار

بر اساس قیمت‌های مشخص شده، پیش بینی می‌شود که قیمت نسخه‌های Threadripper هم مشابه مدل‌های قبلی سال‌های پیش باشد. قیمت‌های احتمالی این مدل عبارت است از:

Ryzen Threadripper 2990WX: 1799 دلار

Ryzen Threadripper 2970WX: 1299 دلار

Ryzen Threadripper 2950X: 899 دلار

Ryzen Threadripper 2920X: 649 دلار

AMD Zen 2

قابلیت‌ها و مشخصات AMD Zen 2

با وجود تکنولوژی جدید 7 نانومتری در این تراشه‌های نسل جدید، مهم‌ترین قابلیت اضافه شده، بدون شک مصرف بهینه انرژی این پردازنده‌ها خواهد بود.

بیشترین مصرف بهینه انرژی را احتمالا در پردازنده‌های نسل سوم AMD Ryzen شاهد خواهیم بود. مصرف بهینه انرژی باعث کاهش درجه حرارت و اورکلاک بهتر خواهد شد و در نتیجه قبض برق کمتری را خواهیم داشت.

به عنوان مثال، AMD Ryzen 7 3700X تنها  65W TDP مصرف دارد که برای یک پردازنده 8 هسته‌ای بسیار پایین است.

در Zen 2، چیپلت‌های حاوی هسته‌های فیزیکی، کوچک‌تر طراحی شده و در نتیجه تعداد بیشتری هسته در داخل تراشه جای می‌گیرد. البته در برخی از مدل‌های این سری مانند  Ryzen 7 همچنان شاهد وجود همان 8 هسته هستیم. با این وجود، به لطف این کاهش سایز مدل Ryzen 9 3900X با 12 هسته 24 thread هم داریم.

قبل از معرفی تراشه نسل سوم Ryzen ، شایعاتی از تولید پردازنده‌های 16 هسته ای منتشر شد که هنوز هم خبری از آنها نیست. البته شایعاتی از مدل Ryzen 9 3950X منتشر شده که ظاهرا 16 هسته دارد.

جدای از تعداد هسته‌ها، سری Zen 2 در کل عملکرد بهتری دارد. علاوه بر سرعت ارتقا یافته کلاک- حداکثر تا 4.6GHz  در  Ryzen 9 3900X- در عملکرد IPC   نیز شاهد پیشرفت هستیم. با وجود این قابلیت، تراشه‌های رایزن احتمالا بهترین پردازنده‌هایی خواهند بود که می‌توان برای گیمینگ استفاده کرد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا