گوناگون

قطرایرویز برای زمین‌گیر شدن هواپیمای 737 مکس از بوئینگ غرامت می‌خواهد

قطر ایرویز می‌خواهد بابت زمین‌گیر شدن هواپیماهای 737 MAX از شرکت بوئینگ غرامت بگیرد.

هواپیمایی قطر اعلام کرد که خطوط هوایی ایرایتالیا که قطرایرویز سهامدار اصلی آن است دارای سه فروند بوئینگ 737 مکس است که به خاطر زمین‌گیر شدن این هواپیما در سراسر جهان از عملیات پروازی این شرکت خارج شده است.

هواپیمای 737 مکس پس از دو سقوط در ماه‌های اکتبر و مارس و کشته شدن بیش از 350 نفر به طور کامل در سراسر جهان از پرواز منع شدند و دلیل آن وجود اشکال نرم‌افزاری در آن اعلام شده است.

زمین گیر شدن هواپیماهای مکس 737 باعث لغو میلیاردها دلار قرارداد تولید این هواپیما شده است اما ظاهرا اینها کافی نیست چراکه خطوط هوایی به خاطر هزینه‌ای که برای خرید این هواپیماها کرده‌اند حالا از بوئینگ شکایت دارند.

قطرایرویز می‌گوید که زمین‌گیر شدن سه هواپیمای ایرایتالیا روی عملیات این شرکت هم تاثیر گذاشته  است .

در سال 2017 قطر ایرویز 49 درصد از سهام Air Italy را خریداری کرد. ایرایتالیا بعد از آلیتالیا دومین شرکت هوایی بزرگ ایتالیاست که بخش دیگری از سهام آن هم متعلق به اتحاد ایرویز ابوظبی است.

قطرایرویز می‌گوید که بویینگ باید غرامت زمین‌گیر شدن این هواپیماها را بپردازد اما توضیحی درباره میزان این هزینه نداده است.

هواپیمای 737 مکس از جدیدترین و پیشرفته‌ترین هواپیماهای بوئینگ به شمار می‌آید اما دو فاجعه پشت سرهم عملا آینده این هواپیما و وضعیت شرکت بوئینگ را با بحران روبه رو کرده است.

قطرایرویز در اندیشه توسعه منطقه‌ای

قطرایرویز همچنین در حال بررسی خرید 20 درصد سهام فرودگاه Vnukovo  است که سومین فرودگاه بزرگ مسکو از نظر ترافیک مسافران است.

قطرایرویز به تدریج از فشار بلوکه شدن توسط دیگر کشورهای عربی همسایه ‌اش خارج می‌شود. سال گذشته این شرکت حدود 10 درصد از ترافیکش را به دلیل بلوکه شدن اقتصادی، سیاسی و هوایی توسط عربستان، امارات، مصر و بحرین از دست داد. با این حال به نظر می‌رسد این شرکت دوباره در حال بازگشت به دوره رشد است.

ترامپ پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را ممنوع کرد

رونمایی از 737 MAX جدیدترین هوپیمای بوئینگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا