تکنولوژی

Low-code چیست و چرا شرکتها به این برنامه نویسی علاقه پیدا کرده‌اند؟

ابزاری برای گریز از هزاران خط کدهای پیچیده و زمان ‌بر

Low-code یا کم کد چیست و چرا کسب و کارها به این مدل برنامه نویسی روز به روز علاقه بیشتری نشان می‌دهند ؟

در دنیایی که سرعت حرف اول را می‌زند، استفاده از راهکارهایی که می‌توانند زمان را برایمان حفظ کرده و خروجی مورد انتظار را به دنبال داشته باشند، در اولویت هستند.

این راهکارها برای کسب‌وکارهای امروزی که برای بقا در بازاری که رقابت در آن لحظه‌ به لحظه شدیدتر می‌شود، امری حیاتی محسوب می‌شود.

از این‌رو، چند سالی است که شرکت‌ها به منظور تسریع در پروسه استفاده از برنامه‌ها و در عین حال، سهولت دسترسی کاربران به این اپلیکشین‌ها، به ابزارهای توسعه‌ای همچون کم کد (Low-code) روی آورده‌اند. پلتفرمی‌که قادر است با ارائه یک رابط کاربری گرافیکی ساده، امکان، طراحی، توسعه، شخصی‌سازی یا اصلاح برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم کند.

این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که با ارائه مجموعه‌ای از گزینه‌ها به توسعه‌دهندگان، کارآفرینیان و غیره کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های خود را در یک محیط کاربری مبتنی بر «درگ‌ اند دراپ» توسعه دهند. بدین معنی که دیگر نیازی به نوشتن هزاران خط از کدهای پیچیده و زمان‌بر برای تولید و اصلاح یک برنامه نخواهد بود و تمامی‌این فرآیند در نهایت سهولت و از طریق بکارگیری انواع اشکال، عناصر و اشیای از پیش‌ آماده‌شده انجام خواهد شد.

ساده کردن ساخت اپلیکیشن با Low Code

ساده کردن ساخت اپلیکیشن با Low Code
Photo by Markus Spiske on Unsplash

این ابزار قادر است با ارائه مجموعه‌ای از ویجت‌ها، پلاگین‌ها، قالب‌ها و غیره دست کاربر را برای اعمال هرگونه اصلاح و بازسازی اپلیکیشن‌ها باز می‌گذارد. در واقع، کم کد (Low-code) توانسته دشواری ساخت اپلیکیشن از طریق برنامه‌نویسی با ابزارهایی همچون #C و جاوا را به حداقل برساند.

طبق پژوهشی که اخیر بر روی گروهی از توسعه‌دهندگان حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته، بسیاری از آن‌ها معتقدند که تکنولوژی‌های کم کد (Low-code) توانسته کمک زیادی به آن‌ها در زمینه‌هایی همچون کاهش زمان مورد نیاز برای عیب‌یابی و رفع مشکل اپلیکیشن‌ها و همچنین دستیابی به اهداف مدنظر داشته باشد.

در طی یکی دو سال اخیر، بسیاری از شرکت‌ها با درک سودمندی این ابزار، به استفاده از کم کد(Low-code) روی آورده‌اند

 

در طی یکی دو سال اخیر، بسیاری از شرکت‌ها با درک سودمندی این ابزار، به استفاده از کم کد(Low-code) روی آورده‌اند. گواه این ادعا نیز تحقیق موسسه تحقیقاتی گارتنر است که اعلام کرد ت سال 2020، افزون بر 50 درصد از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های که در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط پلتفرم کم کد (Low-code) طراحی و ساخته خواهند شد.

با کمک این ابزار، دیگر مراحل توسعه یک اپلیکیشن که شاید برخی از آن‌ها تا هفته‌ها و ماه‌ها نیز زمان می‌برد، به فراموشی سپرده شده و ازین پس، می‌توان ظرف چند ساعت نتیجه مورد انتظار را مشاهده کرد.

مزیت‌های متعددی برای استفاده از پلتفرم توسعه کم کد (Low-code) عنوان شده که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • به حداقل رساندن برون‌سپاری

تا به امروز، بسیاری از شرکت‌ها بنابه دلایلی از قبیل نداشتن تخصص، کمبود بودجه و زمان، بسیاری از پروژه‌های نرم افزاری خود را به دیگر توسعه‌دهندگان و شرکت‌های فعال در این حوزه می‌سپردند. اما اکنون و با ورود پلتفرم توسعه کم کد (Low-code)، کاربران می‌توانند به راحتی برنامه‌های مورد نیاز کسب‌وکار خود را طراحی کرد.

  • صرفه‌جویی در زمان

به جرات می‌توان گفت که صرفه‌جویی در زمان، یکی از مشخصه‌های بارز پلتفرم توسعه کم کد (Low-code) است. با روش‌های قدیمی‌برنامه نویسی و کدنویسی، شاید هفته‌ها برای توسعه و طراحی یک اپلیکیشن زمان لازم بود، اما اکنون می‌توان ظرف چند روز به نتیجه مطلوب دست یافت.

  • مدیریت سریع و منطبق با تغییرات

شاید برای هر شرکت و کسب‌وکاری پیش بیاید که بخواهد برخی از اهداف و یا استراتژی‌های خود را تغییر دهد و یا آن‌ها به‌روز کند. بنابراین، با استفاده از این پلتفرم و به لطف قابلیت اصلاح سریع و آسان آن، می‌توان در اسرع وقت برنامه مورد نظر را بروزرسانی کرد و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کرد.

  • کاهش هزینه‌ها

زمانی که کارمندان یک مجموعه بتوانند تولید اپلیکیشن‌ها را خود بر عهده بگیرند، قطعا هزینه‌ای به مراتب کمتری برای ساخت آن صرف خواهد شد. همچنین هزینه‌های نگهداری و سرویس این اپلیکیشن‌ها نیز به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

در واقع، هدف اصلی از بروز تکنولوژی کم کد یا Low code ، تبدیل کردن کاربران شرکت‌ها و کسب‌وکارها به افرادی است که از آن‌ها به عنوان «توسعه‌دهندگان داخلی» یاد می‌شود. افرادی که می‌توانند با کمک ابزارهایی تاییدشده، اپلکیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد نیاز هر سازمان یا شرکت را طراحی کنند.

پلتفرم‌های توسعه کم کد به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و همگی یک غایت یعنی برآورده کردن نیازهای کسب و کارها از طریق حفظ استقلال، بکارگیری حداقل نیرو و رسیدن به نتیجه مورد نظر در سریع‌ترین زمان ممکن را دنبال می‌کنند.

مرتبط:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا