تکنولوژی

اولین چیپست مجهز به مودم 5G یکپارچه در جهان رونمایی شد

شرکت مدیاتک ساعاتی پیش و در خلال برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس 2019 از اولین چیپست موبایلی جهان مجهز به مودم 5G یکپارچه پرده برداشت.

این محصول مبتنی بر لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و ترکیبی از مودم هلیو M70 5G، پردازنده مرکزی کورتکس A77 شرکت ARM و تراشه گرافیکی Mali-G77 را در خود جای داده است.

چنین آرایشی سبب شده تا علاوه بر اشغال فضای کمتر در داخل گوشی، طول عمر باتری دستگاه نیز ارتقا یابد. مودم به کار رفته در این چیپست، از لحاظ تئوری قادر به پشتیبانی از سرعت دانلود 4.7 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلودی تا 2.5 گیگابیت بر ثانیه است.

اگرچه سرعت این محصول به سرعت 7 گیابیت بر ثانیه‌ای مودم نسل دومی‌X55 شرکت کوالکوم نمی‌رسد، اما دستاورد مهندسان مدیاتک به گونه‌ای است که توانسته تمامی‌قطعات را در دل یک چیپست جای دهد. بدین معنی که مودم شرکت کوالکوم، از چیپست جداست و بنابراین، علاوه بر اشغال فضای بیشتر، انرژی بیشتری را نیز مصرف خواهد کرد.

از نگاه مختصصان حوزه فناوری، چیپست مدیاتک پیشرفته‌تر از مودم کوالکوم نیست چرا که قادر به پشتیبانی از باندهای زیر 6 گیگاهرتز و امواج میلیمتری (mmWave) نیست. البته در کوتاه مدت، این مساله مشکلی برای مدیاتک و بازارهای هدف این شرکت بوجود نخواهد آورد چرا که به خوبی از شبکه‌های 5G، 4G و 2G پشتیبانی می‌کند.

پس از خروج اینتل از کسب‌وکار گوشی‌های 5G و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی، شدت رقابت میان فعالان این عرصه بر سر توسعه فناوری‌های سخت‌افزاری 5G به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. اما اینکه مدیاتک توانسته در این زمینه با کوالکوم رقابت کند و آن را به چالش بکشد، امیدوارکننده است.

مدیاتک اعلام کرده که پ این چیپست در اواخر سال جاری میلادی در اختیار تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند قرار خواهد گرفت و عرضه اولیه آن در ماه‌های نخست سال 2020 کلید خواهد خورد.

EE اولین شبکه 5G انگلیس را در شش شهر راه اندازی کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا