خودروخودرو الکتریکی

مرد 50 ساله، قربانی جدید تصادف تسلا با تریلر

در تاریخ هفتم می سال 2016، مرد میانسالی به نام جاشوا براون به دلیل برخورد خودروی سدان تسلای خود به یک تریلر کشته شد.

ماجرای مرگ راننده تسلا

حالا با گذشت سه سال، فرد دیگری به شیوه مشابه جان خود را از دست داده است. جِرمی برن 50 ساله صاحب خودروی مدل 3 تسلا، بازهم به دلیل برخورد با یک تریلر که سر راه او سبز شده بود، فوت می‌کند.

نکته مشابه هر دو اتفاق ناگوار، استفاده هر دو راننده از سیستم خوکار پیشرفته تسلا در زمان تصادف است.

سیستم اتوپایلوت یا رانندگی خودکار تسلا، سیستم نیمه خودرکار سطح 2 است که قابلیت‌هایی نظیر کنترل کروز، دستیار حفظ لاین، پارک خودکار و تغییر اتوماتیک لاین خودرو دارد.

تسلا مدعی است که این سیستم، یکی از امن‌ترین سیستم‌های اتوپایلوت است که در حال حاضر در دنیا وجود دارد اما مرگ براون و بنر، شُبهه‌هایی درباره این ادعا ایجاد می‌کند.

بسیاری معتقدند که تسلا در عیب یابی و برطرف سازی عیوب اساسی این سیستم، سهل انگاری کرده است.

مرتبط: نامه سرگشاده راننده خودروی تصادفی تسلا

دو حادثه فوق الذکر، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مثلا خودروی این دو نفر، از لحاظ تکنولوژی دستیاری رانندگی، با یکدیگر تفاوت زیادی داشته است.

البته هر دو سیستم، اتوپایلوت نام دارند. اما سیستم اتوپایلوت خودروی مدل اس آقای براون از تکنولوژی Mobileye بهره برده بود.

Mobileye یک استارت‌آپ اسرائیلی است که توسط شرکت اینتل خریداری شده بود. بسیاری، نیمی از مسئولیت مرگ آقای براون را جدایی این دو شرکت در سال 2016 می‌دانند.

خودروی آقای بنر، مدل 3 تسلا بود که مجهز به نسل دوم سیستم اتوپایلوت بود. سیستمی که تسلا به صورت انحصاری، به تنهایی تولید کرده و توسعه داده است.

با بررسی دو حادثه، می‌توان نتیجه گرفت که تسلا با وجود توسعه و ارتقا سیستم اتوپایلوت خود، نتوانسته عیوب اساسی و  فاحش آن را پیدا کرده و تصحیح کند.

بعد از مرگ آقای براون، تسلا اعلام کرد که دوربین خودرو نتوانسته تریلر سفید رنگ را در فضای پر نور اطراف، تشخیص دهد.

به علاوه، خود شخص سرنشین نیز به روی جاده توجه نداشته که باعث بروز چنین اتفاقی شده است.

بی توجهی به سیستم اتوپایلوت تسلا

مشخص شده که سرنشین تنها دو دقیقه قبل از تصادف، خودروی خود را روی حالت کروز با سرعت ثابت 74 مایل در ساعت قرار داده است. و به میزان 7 ثانیه فرصت داشته که تریلر را در جلوی خود ببیند.

متخصصان امنیت خودرو اعلام کرده‌اند که سیستم‌های کنترل کروز، مانند سیستم اتوپایلوت، برای جلوگیری از تصادف از رادار استفاده می‌کنند. رادارها برای تشخیص اجسام در حال حرکت، کارآمد هستند اما در زمینه تشخیص اجسام ثابت با مشکل روبرو می‌شوند.

به علاوه، تریلرها در هر دو حادثه به صورت افقی داخل جاده قرار داشتند که هم راستا با جهت حرکت خودروی تسلا نبوده است.

مرتبط: تصادف تسلا با ماشین پلیس کنار جاده

به همین دلیل، رادار سیستم‌های اتوپایلوت، نتوانستند مانع را تشخیص دهند. این در حالی است که داده‌های مختلفی از دوربین باید به سیستم‌های فوق الذکر آموزش داده بشود.

مانند خودروها یا مانع‌هایی که در جهات مختلف نسبت به خودروی فرد، قرار داشته یا حرکت می‌کنند. به عقیده متخصصان، تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، محدودیت‌هایی دارند. اگر سنسورها چیزی را ببینند که قبلا ندیده‌اند، امکان تشخیص آنها درصد پایینی خواهد داشت.

این کار، وظیفه شرکت سازنده چنین سیستم‌هایی است که تسلا متهم به سهل انگاری در آن است.

تصادف تسلا مدل X Founder

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا