تکنولوژی

خانواده تکنولوژی دوست دارا خسروشاهی

شرکت اوبر بالاخره روز جمعه گذشته برای اولین بار سهامش را به عرضه عمومی رساند و وارد بازار بورس شد تا «دارا خسروشاهی» را به یک سوپر استار در صنعت تکنولوژی تبدیل کند. برای خسروشاهی سوپراستار بودن آن هم در صنعت تکنولوژی، یک کسب و کار خانوادگی است.

عمه‌ زاده‌ها، عمو و برادرهای او همه در سیلیکون‌هولی و بیرون از آن شناخته شده هستند. با این اوصاف احتمالا برایتان جالب است که درباره دارا خسروشاهی و خانواده موثر و سرشناسش، بیشتر بدانید.

شرکت معروف اوبر که بیشتر به خاطر سرویس کرایه آنلاین تاکسی در سراسر دنیا شناخته میشود، روز جمعه گذشته برای اولین بار سهامش را در بازار بورس به عرضه عمومی رساند.

خسروشاهی از سال 2017 و بعد از «تراویس کالانیک»، مدیرعاملی این شرکت را به عهده گرفته است و حالا اوبر در میان بزرگترین شرکتهای تکنولوژی بازار سهام آمریکا قرار دارد، بعد از شرکتهایی مانند غول تجارت الکترونیکی چین یعنی Alibaba و فیسبوک.

هر چند قرار بود اوبر سهام اولیه خودش را با قیمت 45 دلار برای هر سهم عرضه کند، در نهایت این سهم با قیمت 42 دلار عرضه شد و به این ترتیب سرمایه‌گذاران در مجموع 655 میلیون دلار از دست دادند. با این همه اما اوبر همچنان یکی از بزرگترین و مهمترین شرکتهای دنیاست و خسروشاهی هم یکی از قدرتمندترین مدیران عامل شرکتهای تکنولوژی به حساب می‌آید.

در واقع می‌توان گفت موفقیت در خون خسروشاهی است، چون برادران، عمه‌زادهها و عموهایش سوابق مهمی مانند تاسیس استارتآپهای چند میلیون دلاری خودشان را دارند و شرکتهایی را اداره میکنند که همه در فهرست 500 شرکت برتر جهان به انتخاب مجله فورچون قرار دارند.

آنها مدارک تحصیلی‌شان  را از دانشگاههای مهمی مانند هاروارد، براون و استنفورد گرفته‌اند.

یک مدیر جوان و موفق

خسروشاهی پیش از آنکه در سال 2017 مدیرعامل شرکت اوبر شود، مدیرعامل شرکت Expediaبود که در زمینه جستجوی آنلاین خدمات مسافرتی بود.

او بعد از آنکه از دانشگاه براون فارغ‌التحصیل شد، در آژانس مستقل سرمایه‌گذاری Allen & Company مشغول به کار شد.

بعد از آنجا او به عنوان یک مدیر میانی در شرکت تلویزیون اشتراکی USA Networks انتخاب شد و در آن زمان به عنوان شاگرد «بری دیلر» (یکی از مدیران ارشد شرکت Expedia و موسس شرکت Fox Broadcasting Company) به حساب می‌آمد. در نهایت USA Networks بخش قابل توجهی از سهام شرکت Expedia را در سال 2005 خرید و به این ترتیب خسروشاهی تا دوازده سال به عنوان مدیرعامل در آنجا باقی ماند.

او در این دوره سایت این شرکت را به بزرگترین آژانس ارایه خدمات مسافرتی آنلاین آمریکا تبدیل کرد و درآمد این شرکت را از 1/2 میلیارد دلار در سال 2005 به 7/8 میلیارد دلار در سال 2016 رساند.

برادران فعال در شرکتهای مهم سرمایه گذاری و مشاور‌های

کاوه خسروشاهی برادر دارا، در حال حاضر مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری Allen & Company است.

او هم مثل دارا به مدرسه معروف Hackley رفت؛ مدرسه‌ای که شهریه سالانه آن به حدود 44 هزار دلار میرسید. او مدرک کارشناسی خودش را از دانشکده ویلیامز گرفته و از سال 1989 تا حالا در Allen & Company مشغول به کار است.

مهراد خسروشاهی برادر دیگر دارا شریک یک شرکت مشاوره مالی مستقل و خصوصی به نام Confida Inc است. مهراد مدیر بخش استراتژی و گزارش عملکرد این شرکت است و تا پیش از آن پنج سال در شرکت بزرگ مشاوره مدیریتی Symmetrix کار میکرد.

او فارغ‌التحصیل دانشکده تجارت دانشگاه کلمبیا و براون است.

عموی سرشناس و موسس فروشگاههای زنجیرهای Future Shop

حسن خسروشاهی عموی دارا، موسس فروشگاههای زنجیرهای لوازم الکترونیکی Future Shop در کانادا است.

شرکت بزرگ Best Buy در سال 2001 این فروشگاهها را با قیمت 580 میلیون دلار کانادا خرید. حسن خسروشاهی در سال 1981 به کانادا مهاجرت و شرکت سرمایه‌گذاری Inwest Investments را تاسیس کرد که حالا بخشی از شرکت هلدینگ Persis است. او حالا رئیس هیات مدیره این هلدینگ است و دومین نشان غیرنظامی و شهروندی کانادا را هم دارد.

هادی پرتوی، عمه‌زاده دارا و مدیرعامل سازمان آموزشی Code.org

او عمه‌زاده دارا خسروشاهی است و در سال 1994 از دانشگاه هاروارد فارغالتحصیل شده است.

بعد از آن به عنوان یک مدیر میانی در غول نرم‌افزاری دنیا یعنی شرکت مایکروسافت مشغول به کار شد و سپس به عضویت هیات مدیره شرکت حمل و نقل Convoy Inc درآمد. هادی همچنین سرمایه‌گذار فرشته (angel investor) در شرکتهای بزرگ تکنولوژی مانند فیسبوک، DropBox و Uber است.

علی پرتوی، برادر دوقلوی هادی و موسس دیگر Code.org

در حال حاضر علی مدیرعامل شرکت NEO است که در زمینه آموزش رشته‌های مهندسی فعالیت میکند. او هم مانند برادرش در شرکتهای بزرگ تکنولوژی مانند فیسبوک، Zappos و DropBoxسرمایه‌گذاری کرده است.

مرتبط: گفت و گو با هادی و علی پرتوی

امیر خسروشاهی، عموزاده دارا و یکی از موسسان شرکت Nervana

شرکت Nervana یک شرکت فعال در زمینه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی است و امیر این شرکت را در سال 2016 با قیمت 400 میلیون دلار به Intel فروخته است. امیر فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است و مدرک دکترای خودش را از دانشگال برکلی کالیفرنیا گرفته. او همچنین به مدت شش سال یکی از معاونان شرکت بزرگ و مشهور ارایه دهنده خدمات مالی و سرمایه‌گذاری Goldman Sachs بوده و در حال حاضر یکی از معاونان ارشد شرکت Intel است.

فرزاد خسروشاهی یکی دیگر از عموزاده‌های دارا و خالق Google Sheets

او بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کلمبیا، همراه با همسرش در یک ایستگاه مترو در شهر نیویورک فروشگاهی راه‌اندازی کرد و بعد از آن به شرکت Lehman Brothers و JP Morgan رفت. در نهایت اما او در سال 2012 وارد شرکت گوگل شد تا در نهایت پروژه Google Sheets را به نتیجه برساند.

داریان شیرازی، عمه‌زاده دارا و یکی از ده کارمند اول شرکت فیسبوک

او موسس شرکت Radius است که در زمینه ارایه نرم‌افزارهای بازاریابی فعالیت میکند. داریان تا سال 2018 سمت مدیرعاملی این شرکت را هم به عهده داشت. او گفته است که در فیسبوک به طور مستقیم به مارک زاکربرگ گزارش کار می‌داده است و بعد آنجا را ترک کرده است تا بتواند تحصیلاتش را در دانشگاه برکلی ادامه بدهد.

در نهایت اما او یک سال بعد دانشگاه را ترک کرد.

آوید لاریزاده داگان، عمه‌زاده دارا و یکی از شرکای بازوی سرمایه‌گذاری شرکت گوگل

او مدیر ارشد عملیات شرکت Kobalt است که یک استارتآپ در حوزه موسیقی دیجیتال به حساب می‌آید.

آوید همچنین به مدت سه سال یکی از افراد حاضر در فهرست سرمایه‌گذاران جوان اجلاس جهانی اقتصاد بوده است. او مدرک کارشناسی خودش را از دانشگاه استنفورد گرفته و بعد از آن از دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است.

 

نوشته های مشابه

‫681 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا