گوناگون

جف بزوس و رونمایی از پروژه فضایی ماه آبی

جف بزوس با رونمایی از سفینه ماه آبی (Blue Moon) سالها بعد از پروژه آپولو بار دیگر توجه همگان را به سمت ماه معطوف کرده است.

هدف جف بزوس از این پروژه نشاندن یک سفینه فضایی روی سطح ماه و به تدریج بردن انسان به ماه است.

بزوس در رویدادی که در واشنگتن دی سی برگزار شد و تعدادی از رسانه‌ها و فعالان صنعت هوا فضا در آن حضور داشتند ضمن رونمایی از سفینه فضایی ماه آبی گفت که در سه سال گذشته شرکت بلواورجین مشغول دیزاین این فضاپیما بوده است.

این رویداد با نمایش فیلمی از ماموریت آپولو ۱۱ آغاز شد وقتی انسان برای نخستین بار قدم به ماه گذاشت. جف بزوس بعد از نمایش فیلم گفت اگر این فیلم شما را هیجان زده نمی‌کند به رویداد اشتباهی آمده‌اید.

سفینه ماه آبی قادر به هدایت خودکار در فضا و فرود نرم با ۳.۶ تا ۶.۶ تن بار در سطح ماه است.

این سفینه قادر به حمل چهار ماه پیما ( مشابه مریخ پیما ) بزرگ است که می‌تواند از سفینه جدا شده و فضانوردان را با خود حمل کند.

به گفته بزوس این شرکت نخستین آزمایش احتراق این پروژه خود را در تابستان امسال انجام خواهد داد.

 

ماه جذاب

ماه حالا به یک پروژه بسیار جذاب نه فقط برای شرکت Blue Origin بلکه برای بسیاری از شرکتها تبدیل شده است. در واقع ترامپ از ناسا خواسته که شرایط ارسال فضانورد به ماه را فراهم کند.

مایک پنس معاول اول رییس جمهوری آمریکا در ماه مارس از ناسا خواست که تا سال ۲۰۲۴ نخستین زن قدم روی ماه بگذارد. این حرف مارک پنس را حالا جف بزوس هم تایید کرده است.

ناسا هنوز بودجه و جزییاتی از این موضوع را منتشر نکرده اما مشخص است که این کار به سفینه مخصوص و ماه نورد احتیاج دارد همان چیزی که پروژه ماه آبی جف بزوس هم دنبال آن است.

جف بزوس در این رویداد گفت که این شرکت می‌تواند تا زمان تعیین شده ( ۲۰۲۴ ) این پروژه را برای ناسا انجام دهد تنها به این دلیل که این شرکت به گفته او از سه سال قبل روی این پروژه مشغول به کار است.

بزوس اعلام نکرده که سفینه او میخواهد روی کدام بخش از ماه فرود بیاید اما این شرکت قبلا به کنگره آمریکا در این زمینه اطلاعاتی را داده بود.

به نظر می رسد هدف بزوس فرود روی قطب . جنوب کره ماه باشد جایی که به خاطر وجود یخ – آب برای محققان بسیار با ارزش است.

بزوس در این باره گفت: یکی از مهمترین چیزهایی که درباره ماه می‌دانیم این است که آنجا آب وجود دارد و این آب یک منبع با ارزش است.

در حقیقت این منبع آب به خاطر هیدروژن مایع می‌تواند برای سوخت‌گیری مجدد فضاپیما به کار بیاید.

هدف بزوس اما ورای یک ارسال فضاپیما و برگشت آن است او در این رویداد درباره چشم‌انداز بزرگتر آینده بشریت در این زمینه هم صحبت کرد و آن ایجاد یک ایستگاه فضایی بزرگ کحه قادر به زندگی مییلون‌ها نفر در آن باشد.

البته این نخستین بار نیست که بزوس چنین مفهومی را مطرح می‌کند او قبلا هم گفته بود که او به دنبال تحقق یافتن چشم انداز چند نسل است چیزی که منبع الهام به نسل های آینده باشد.

ماه عزیز اسپیس ایکس

این فقط جف بزوس و شرکت بلواوریجین نیست که به ماه علاقه مند است. اسپیس ایکس رقیب بلواریجین هم با پروژه ماه عزیز نشان داده روی ماه حساب ویژه‌ای باز کرده است.

بر اساس پروژه ماه عزیز اسپیس ایکس قرار است یک میلیاردر ژاپنی را به همراه ۷-۸ هنرمند تا سال ۲۰۲۳ به ماه بفرستد.

ماه عزیز | سفر فضایی هنرمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا